اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

آسیب‌ نخاعی‌ها در معرض شدید پوکی استخوان هستند

خبرگزاری فارس: عضو گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آسیب نخاعی سبب از بین رفتن تحمل وزن بدن می‌شود و در نتیجه به دلیل عدم استفاده از عضو، پوکی استخوان به وجود می‌آید.

آسیب‌ نخاعی‌ها در معرض شدید پوکی استخوان هستند

محمدرضا سلامت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با مقایسه میزان چگالی ماده معدنی استخوان بیماران و جانبازان دچار آسیب نخاعی ورزشکار و غیر ورزشکار اظهار داشت: هدف از این پژوهش، اندازه‌گیری میزان چگالی ماده معدنی استخوان در جانبازان و معلولان ورزشکار بسکتبالیست، وزنه‌بردار، شناگر و مقایسه آنها با یکدیگر و با گروه معلولان و جانبازان کم‌تحرک بود.

وی با اشاره به روش‌های استفاده شده در این پژوهش افزود: آزمودنی‌های این پژوهش، 35 نفر از جانبازان و معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان بودند که شامل 10 بسکتبالیست، هشت وزنه‌بردار، پنج شناگر و 11 نفر از معلولان آسیب نخاعی کم‌تحرک بودند.

عضو گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این تحقیق با استفاده از روش جذب اشعه ایکس با دو انرژی، تراکم استخوانی گردن استخوان ران و مهره‌های کمری دو تا چهار اندازه‌گیری شد، ادامه داد: سطوح کلسیم، فسفر، کراتینین، آلبومین، آنزیم آلکالین‌فسفاتاز و هورمون محرک تیروئید در سرم آنها در حالت ناشتا اندازه‌گیری شد.

وی افزود: نتایج تحقیق نشان داد که هیچ تفاوت معنی‌داری در تراکم استخوان نواحی اندازه‌گیری شده بین گروه‌های زیر بررسی وجود نداشت و بین عوامل خونی اندازه‌گیری شده به جز کراتینین با تراکم استخوانی نواحی اندازه‌گیری شده رابطه‌ای مشاهده نشد.

سلامت اضافه کرد: در این پژوهش تراکم استخوانی ورزشکاران جانباز و معلول آسیب نخاعی تفاوت قابل توجهی از نظر آماری با افراد معلول کم‌تحرک نداشت.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که طول دوره آسیب‌دیدگی تأثیر بیشتری بر میزان تراکم استخوانی دارد و در پژوهش‌های بعدی بهتر است که آزمودنی‌ها از نظر تاریخ آسیب‌دیدگی همتاسازی شوند، گفت: آسیب نخاعی عارضه‌ای است که به دنبال آن پوکی استخوان را به همراه دارد و ساز و کارهایی که سبب پوکی استخوان در این دسته از بیماران می‌شود، چند عاملی است.

عضو گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آسیب نخاعی با بیمارانی که در بستر بیماری هستند و یا دارای سایر نقص‌ها‌ی عصبی هستند، متفاوت است، اظهار داشت: این بیماری سبب از بین رفتن تحمل وزن بدن می‌شود و در نتیجه به دلیل عدم استفاده از عضو، پوکی استخوان به وجود می‌آید.

وی از اینکه آسیب نخاعی سبب افزایش بازجذب استخوان و در نتیجه بروز پوکی استخوان می‌شود، تصریح کرد: پس از بروز آسیب نخاعی یک عدم هماهنگی بین سرعت شکل‌گیری استخوان و بازجذب آن، هم‌چنین کاهش توده عضلانی و نیروی گرانش بر آن به وجود می‌آید که سبب کاهش توده استخوانی می‌شود.

سلامت تصریح کرد: کاهش یا فقدان حرکت که نتیجه بروز آسیب نخاعی است منجر به بروز عوارض ثانویه‌ای می‌شود که روی عضله، استخوان و سلامتی قلب و عروق تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه هر نوع بی‌حرکتی متابولیسم کلسیم را تغییر می‌دهد، اما تغییرات ساختمانی و فیزیولوژیکی مرتبط با آسیب نخاعی این بیماران را مستعد انواع مشکلات و بیماری‌ها مانند هایپرکلسمی شکستگی‌های استخوان، سنگ‌های ادراری و نارسایی‌های کلیوی می‌کند، گفت: در بیماران آسیب نخاعی، پوکی استخوان اغلب در اندام‌های فلج دیده می‌شود و مناطق تأثیرپذیر توسط آسیب نخاعی، قسمت‌های میانی، سرها و برجستگی‌های استخوان ران و سر بالایی درشت نی است.

عضو گروه فیزیک‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: توسعه شدید پوکی استخوان به طور معمول در عضوهای فلج دیده می‌شود که همراه با کاهش قدرت بیومکانیکی هستند، به علاوه در این وضعیت سنتز ماتریکس متعادل استخوانی برای تحمل فشارهای مکانیکی مقدور نیست و در نتیجه خطر شکستگی به مقدار زیادی تمرینات منظم طولانی مدت، افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول