اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

اختلالات تعادلی و پوکی استخوان از مشکلات دوران سالمندی است

خبرگزاری فارس: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: اختلالات تعادلی، پوکی استخوان و آرتروز مهم‌ترین مشکلات اسکلتی دوران سالمندی محسوب می‌شود.

اختلالات تعادلی و پوکی استخوان از مشکلات دوران سالمندی است

رامین فرزام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به ضعف تعادلی سالمندان اظهار داشت: اختلالات به وجود آمده در سالمندان صدمات ناشی از حوادث را در آنها افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه افراد مسن به دلیل اختلالات تعادلی به هنگام بروز حادثه به پهلو سقوط می‌کنند، افزود: این نوع سقوط‌ها موجبات ضربات مغزی و همچنین شکستگی‌هایی در محل اتصال استخوان ران و لگن می‌شود که اغلب ناتوان کننده بوده و درمان‌های طولانی مدت را نیاز دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان دیگر مشکل پیش روی سالمندان را به لحاظ اسکلتی پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: این مشکل در بانوان به دلایلی بیشتر از مردان است.

وی شکستگی‌های مچ دست، کمر و استخوان ران را از شایع‌ترین مشکلات سالمندان به دلیل پوکی استخوان عنوان کرد و ادامه داد: انجام ورزش و تغذیه مناسب دو راه حل جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است.

فرزام ورزش‌های هوازی از جمله شنا، آب درمانی، دو چرخه سواری و پیاده روی را از ورزش‌هایی اعلام کرد که در جلوگیری از بروز پوکی استخوان نقش ایفا می‌کنند.

وی استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم به همراه انجام ورزش‌ را از دیگر راه‌حل‌های پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان اعلام کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: اگر افراد مسن دچار گرفتاری‌های سیستم عصبی و استخوانی شوند، به دلیل کاهش انرژی ترمیمی در آنها دچار گرفتاری بیشتری می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است، اضافه کرد: محیط زندگی افراد سالمند باید طوری چیدمان شود که آنها دچار حادثه نشوند.

فرزام سائیدگی مفاصل یا آرتروز را دیگر مشکل دوره سالمندی دانست و اضافه کرد: این بیماری به دلیل افزایش فرآیند تخریبی بر فرآیند ترمیمی در افراد سالمند به وجود می‌آید.

وی بهترین راه پیشگیری از آرتروز را تقویت سیستم عضلانی اطراف مفاصل عنوان کرد و گفت: افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید به تغذیه و ارگونومی که همان علم مناسب سازی محیط زندگی برای جلوگیری از تهدید سلامت است، توجه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه رعایت کردن و مدارا اساس درمان محسوب می‌شود، اضافه کرد: افراد مبتلا به بیماری آرتروز یا همان سائیدگی مفصل‌ها باید از انجام فعالیت‌هایی که موجب تخریب مفصل‌ها می‌شوند، پرهیز کنند.

وی بر رعایت دستورات پزشک در استفاده از دارو تاکید کرد و گفت: انجام خود درمانی مشکل را حادتر خواهد کرد.

انتهای پیام/و۱۰/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول