اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور آیت‌الله مصباح یزدی

4 اصطلاح‌نامه رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی از رونمایی چهار اصطلاح‌نامه شامل عرفان نظری اسلامی، معرفت‌شناسی اسلامی، فلسفه اشراق و منطق 11 خرداد ماه با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی خبر داد.

4 اصطلاح‌نامه رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام احمد ابوترابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به رونمایی از چهار اصطلاح‌نامه در 11 خرداد ماه با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار کرد: این اصطلاح‌نامه‌ها شامل عرفان نظری اسلامی، معرفت‌شناسی اسلامی و فلسفه اشراق و منطق است.

وی عنوان داشت: این اصطلاح‌نامه‌ها، علاوه بر عرضه در قالب کتاب، به صورت نرم‌افزاری با امکانات مختلف مانند جست‌وجو در اصطلاحات، تعاریف، فهرست مطالب، منابع، روابط اصطلاح‌نامه‌ای برای هر اصطلاح، قابلیت ارتباط هر اصطلاح با تعاریف، ارجاعات و متن منابع، امکان دسته‌بندی اطلاعات در چند مرحله و... ارائه می‌شود.

رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی خاطر نشان کرد: تهیه اصطلاح‌نامه در موضوع فلسفه اشراق، عرفان نظری و معرفت‌شناسی کار بی‌سابقه‌ای است.

وی یادآور شد: هر یک از اصطلاحات این اصطلاح‌نامه‌ها با تعاریف و مستندات همراه بوده و روابط اصطلاح‌نامه‌ای آنها به دو صورت الفبایی و نمودار درختی تنظیم شده و از نظر منبع دارای جامعیت و دقت خوبی است.

ابوترابی با اشاره به تعریف اصطلاح‌نامه گفت: اصطلاح‌نامه هر علم، در واقع نظام و نقشه جامع یک رشته علمی بوده که مجموعه موضوعات و اصطلاحات یک علم را به صورت نظام‌مند معرفی می‌کند.

وی یادآور شد: تهیه اصطلاح‌نامه هر علم به معنای استخراج همه اصطلاحات علم با مستندات و تنظیم منطقی آنها مطابق با روابط اصطلاح‌نامه‌ای طبق استانداردهای بین‌المللی است.

رئیس مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی با اشاره به روابط اصطلاح‌نامه‌ای رایج گفت: تعیین اصطلاحات رأس به معنای دسته‌بندی کلی یک علم در چند بخش، تعیین رابطه اعم و اخص، مشخص کردن مقسم، اقسام و تقسیمات یک اصطلاح از جمله روابط اصطلاح‌نامه‌ای است.

وی یادآور شد: با تعیین این روابط، مشترکات لفظی یک علم و جایگاه بحث از هر یک از مشترکات لفظی نیز معلوم شده و به همین ترتیب نقشه جامع یک علم در قالب یک نمودار درختی ترسیم می‌شود.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول