اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مقتدایی:

پیشرفت در علوم باید صبغه اسلامی داشته باشد

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: پس از انقلاب پیشرفت خوبی در دانشگاه‌ها و فضای علمی کشور به وجود آمده اما مهم این است که این پیشرفت‌ها جنبه اسلامی داشته باشد.

پیشرفت در علوم باید صبغه اسلامی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله مرتضی مقتدایی ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: شهر قم جایگاه علم و اجتهاد است و این شهر از دیرباز مورد توجه معصومین(ع) بوده است.

وی با اشاره به جایگاه حضرت معصومه(س) ادامه داد: زمانی امام صادق(ع) مژده حضور بانویی از فرزندان خود در قم را داد که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود و وی از برکات بسیاری که حضور این بانو در این شهر به همراه خواهد داشت، سخن گفته بود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: امروز نیز از برکات و زحمات حوزه‌های علمیه و مراجع قم،اسلام در تمام جهان ترویج یافته و مسلمانان دنیا به این شهر به عنوان یک تکیه‌گاه نگاه می‌کنند.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها نیز به برکت انقلاب اسلامی امروز وضع خوبی دارند و اظهار رضایت مقام معظم رهبری از فعالیت‌های علمی صورت گرفته در کشور، شاهدی بر این مدعاست.

مقتدایی ابراز داشت: دشمن در این مدت بسیار تلاش کرد تا با اعمال تحریم‌ها و فشارهای گوناگون پیشرفت علمی کشور را متوقف کند اما با تلاش دانشمندان و فرهیختگان هیچ‌گاه به مقصود خود نرسید.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که در شرایط کنونی حوزه و دانشگاه باید به آن توجه شود، اسلامی‌سازی علومی است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: علوم مختلف در این سال‌ها در جمهوری اسلامی رشد چشمگیر داشته اما این پیشرفت اگر صبغه اسلامی نداشته باشد، در تراز انقلاب اسلامی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم علوم مختلف را به سراسر دنیا صادر کنیم باید این علوم در راستای تحقق اهداف اسلامی باشد تا توقع دنیا از جمهوری اسلامی پاسخ داده شود.

مقتدایی ابراز داشت: این هدف جز با وحدت حوزه و دانشگاه میسر نمی‌شود و علت تاکید امام خمینی(ره) بر این موضوع نیز همین هدف بوده است.

وی اظهار کرد: فضایی که امروز در مجموعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری وجود دارد بسیار برای ایجاد یک تعامل مثبت مناسب است و باید در این زمینه فرصت را مغتنم شمرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: امروز در حوزه علمیه نیز ظرفیت بسیار خوبی برای تعامل با دانشگاه‌ وجود دارد و عالمان بسیاری که ظرفیت این تعامل را دارند، در حوزه علمیه تربیت شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر در حوزه علمیه چهار سطح تحصیلات وجود دارد که افرادی که سطح چهارم را گذرانده باشند معادل دکتری محسوب می‌شوند و مقطع بالاتری وجود ندارد اما افرادی در حال حاضر در حوزه‌ها وجود دارند که بسیار بیش از این عناوین معلومات دارند.

مقتدایی یادآور شد: پژوهشکده‌ها و مؤسساتی در قم وجود دارند که با امکانات بسیار اندک اما با بهره‌مندی از نیروی انسانی مؤمن و متدین فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام می‌دهند که اگر این فعالیت‌ها به دانشگاه‌ها شناسانده شود، به طور حتم بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه میان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و وزارت علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: این تفاهم‌نامه توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه پیگیری شده و در ابتدای مراحل اجرایی به سر می‌برد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول