اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در مصاحبه با روزنامه روسی

تاچر: آمریکا حاضر به دادن تضمین کتبی درباره عدم جهت‌گیری ضدروسی سپرموشکی است

خبرگزاری فارس: نماینده دولت آمریکا در مسائل ثبات راهبردی اعلام کرد این کشور حاضر است در چارچوب همکاری‌های سیاسی به روسیه تضمین کتبی دهد که سامانه دفاع ضد موشکی علیه این کشور جهت‌گیری نشده است.

تاچر: آمریکا حاضر به دادن تضمین کتبی درباره عدم جهت‌گیری ضدروسی سپرموشکی است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «راسیسکایا گازیه تا»، "آلن تاچر" نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل مربوط به ثبات راهبردی و دفاع ضد موشکی اعلام کرد که مقامات واشنگتن حاضرند در چارچوب شکل سیاسی که راه‌گشای برای همکاری‌های روسیه و آمریکا در زمینه دفاع ضد موشکی است به این کشور تضمین بدهند که سامانه‌های دفاع ضد موشکی که آمریکا درصدد استقرار آنها در خاک اروپاست، علیه روسیه جهت‌گیری نشده است.

تاچر در مصاحبه اختصاصی با این روزنامه گفت: "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که ما نمی‌توانیم با محدود کردن طرح سامانه دفاع ضد موشکی مشترک آمریکا و ناتو موافقت کنیم. ولی وی در عین حال چه بصورت علنی و چه در مذاکرات خصوصی خود تاکید کرده که این سامانه‌ها علیه روسیه جهت‌گیری نشده است و تهدیدی برای نیروهای هسته‌ای راهبردی این کشور بشمار نمی روند. دولت آمریکا در این زمینه حاضر است در چارچوب شکل سیاسی که راه‌گشای برای همکاری‌های روسیه و آمریکا در زمینه دفاع ضد موشکی است، این تضمین را به طرف روسی بدهد که سپر موشکی اروپایی علیه این کشور جهت‌گیری نشده است. علاوه بر این ایالات متحده کمک خواهد کرد که ناتو هم تضمین مشابهی در چارچوب همکاری‌های سیاسی خود با روسیه در زمینه سامانه دفاع ضد موشکی به مقامات مسکو بدهد. 

به گفته این دیپلمات بلندپایه، آمریکا بر این عقیده است که همکاری نزدیک روسیه با ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو خود بهترین و قابل اطمینان ترین تضمین در این خصوص است که طرح ایجاد سپر موشکی اروپایی علیه بازدارندگی هسته‌ای روسیه جهت‌گیری نخواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: چنین همکاری این امکان را به طرف روسی هم خواهد داد که متقاعد شود تا سامانه دفاع ضد موشکی برای دفاع همه کشورهای اروپایی در برابر تهدیدات موشکی از جانب خاورمیانه است و با هدف مقابله با قدرت بازدارندگی راهبردی روسیه طراحی نشده است.

تاچر توضیح داد: اروپا، از جمله روسیه در حال حاضر هم در مقابل خطر پرتاب موشک‌های بالستیک از جانب خاورمیانه قرار دارد و این تهدید همواره در حال افزایش است. برای مثال ایران دارای بیشترین تعداد تجهیزات موشک‌های بوده و بسرعت در حال توسعه توان موشکی خود است و از این جهت در میان کشورهای خاورمیانه پیشی گرفته است و همواره در حال افزایش تعداد موشک‌های بالستیک خویش با برد پروازهای طولانی است. در نتیجه افزایش این تهدید  در نشست سران ماه نوامبر سال 2010 رهبران ناتو در لیسبون، کشورهای عضو این سازمان به توافق رسیدند تا سامانه های دفاع ضد موشکی را در سراسر خاک اروپا مستقر کنند تا کشورهای اروپایی را در برابر این خطر در امان نگه دارد.  

این مقام آمریکایی همچنین گفت: بر اساس طرح همکاری‌های روسیه و ناتو در زمینه دفاع ضد موشکی، کشورهای عضو ناتو بر این عقیده اند که هر یک از دو طرف مسئول تامین امنیت بخشی از خاک اروپا، ناتو از خاک کشورهای عضو این سازمان و روسیه از خاک خود باشد و این کار با هماهنگی دو طرف صورت بگیرد. روسیه اطمینان ندارد که دفاع از خاک خود را به کشورهای عضو ناتو واگذار کند، پس چرا کشورهای عضو ناتو باید برای دفاع از خاک خود به طرف دیگر اعتماد داشته باشند؟ بنابراین در برخورد ما نسبت به همکاری‌های دوجانبه در زمینه سپر موشکی در نظر گرفته شده که هر یک از دو طرف مسئول تامین امنیت خویش باشد، ولی در این رابطه بین اقدامات روسیه  و ناتو هماهنگی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول