اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از گرما

سرما گریبان کشاورزان اردکانی را گرفت/ سرمایه‌ای که هیزم می‌شود

خبرگزاری فارس: پس از سال‌های پی در پی خشک‌سالی و از بین رفتن بسیاری از درختان و باغ‌ها در شهرهای مختلف استان از جمله اردکان، این بار سرمازدگی گریبان کشاورزان اردکانی را گرفت و خسارت‌های میلیاردی به باغ‌های آنها وارد کرد.

سرما گریبان کشاورزان اردکانی را گرفت/ سرمایه‌ای که هیزم می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، در طول 14 سال گذشته خشک‌سالی گریبانگیر درختان مختلف و مزارع کشاورزی در شهرهای مختلف استان یزد از جمله اردکان شده بود و هر سال بر خسارات وارد آمده به باغ‌های این شهرستان می‌افزود.

امسال گر چه بارش‌های پاییزی در یزد در حد صفر و در زمستان و نخستین روزهای بهار امیدوارکننده بود اما هنوز لبخند خوشحالی از این بارش‌ها بر لب مردم به ویژه کشاورزان بود که سرمازدگی، بار دیگر آنها را غافلگیر کرد.

بهار یزد که بهاری زودرس است و حتی در برخی مناطق درختان در اوایل اسفندماه شکوفه‌باران می‌شوند، در اوایل فروردین به سرمازدگی آنها می‌انجامد و خسارات میلیاردی به کشاورزان وارد می‌کند.

امسال نیز سرمای بهاره به درختان انار و پسته اردکان خسارت میلیاردی وارد کرده است.

مدیر مؤسسه تحقیقات پسته اردکان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان اظهار داشت: سرمای بهاره به درختان انار و پسته اردکان 156 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

مصطفی میراب‌زاده افزود: سرمای بهاره در نوروز امسال 2 هزار و 700 هکتار از درختان پسته، انار و سیاه‌ریشه شهرستان اردکان را نابود کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر خسارت سرمای بهاره 35 درصد باغات پسته شهرستان اردکان شامل 2 هزار و 300 هکتار به ارزش 130 میلیارد ریال از بین رفته است.

معاون اداره جهاد کشاورزی اردکان نیز بیان کرد: به 65 درصد از باغات انار شامل 350 هکتار از مجموع 550 هکتار سطح زیر کشت انار در این شهرستان 25 میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

وی اظهار داشت: متأسفانه 80 درصد از درختان سیاه‌ریشه مثل زردآلو و بادام شامل 50 هکتار دچار خسارتی بالغ بر یک میلیارد ریال شده است.

رئیس بخش ترویج اداره جهاد کشاورزی اردکان نیز با هشدار به مسئولان گفت: در چند هفته اخیر بیش از 50 کشاورز اردکانی به اداره جهاد کشاورزی اردکان مراجعه کرده و خواستار کف‌بر کردن درختان انار و پسته از باغات خود بوده‌اند که این مسئله باید به مثابه زنگ خطری برای مسئولان ارشد کشور و استان تلقی شود.

علی پورحسینی افزود: متأسفانه بیشتر باغاتی که دچار سرمازدگی شده‌اند از بیمه کشاورزی بهره‌مند نبوده و با سرمای بهاره امسال برخی از کشاورزان همه سرمایه و دارایی خود را از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: چنانچه مسئولان به داد کشاورزان نرسند، صنعت کشاورزی در این شهرستان با بحرانی بی‌سابقه مواجه خواهد شد و کشاورزان برای گذران زندگی به مشاغل دیگر روی می‌آورند.

یکی از کشاورزان اردکانی نیز که در منطقه مزرعه نو این شهر، باغ انار دارد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: امروز به ناچار بیش از 80 رأس درخت انار را از باغ خود قطع کردم و بدون شک امروز یکی از بدترین روزهای زندگی 60 ساله من است.

متقی افزود: از این باغ سالانه هزار و 200 کیلو انار برداشت می‌کردم و بین 20 تا 25 میلیون ریال به فروش می‌رساندم اما امسال متأسفانه هیچ محصولی از این باغ برداشت نخواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشتر کشاورزان اردکانی در حال قطع درختان انار و پسته از باغات خود هستند و به عنوان نمونه در منطقه مزرعه نو اردکان تاکنون بیش از هزار و 500 درخت انار کف‌بر شده است.

با توجه به شرایط موجود همراهی با کشاورزان و حل مسائل و مشکلات آنها از سوی مسئولان ضروری به نظر می‌رسد.

کشاورزان اردکانی امروز ناچارند درختانی که حاصل و دسترنج سال‌ها زندگی و تلاش آنهاست را کف‌بر کرده و سرمایه‌های خود را به هیزم تبدیل کنند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول