اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جایزه اصلی جشنواره فیلم دیجیتال هندوستان به کوهستان قندیل رسید

خبرگزاری فارس: فیلم سینمایی کوهستان قندیل و فیلم کوتاه صدای باران جوایز اصلی جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان را از آن خود کردند.

جایزه اصلی جشنواره فیلم دیجیتال هندوستان به کوهستان قندیل رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج فیلم سینمایی کوهستان قندیل (کویستانی قه­ندیل) Kwystani Qandil  به کارگردانی طاها کریمی فیلمساز جوان کردستانی و با بازی قطب‌الدین صادقی و موسیقی فردین خلعتبری در جدیدترین حضور بین‌المللی خود در جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کند.

در این جشنواره همچنین فیلم کوتاه داستانی صدای باران به کارگردانی جلال ساعدپناه و با حضور این فیلمساز ایرانی به روی پرده رفت و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره را تصاحب کرد.

طاها کریمی فیلمساز جوان کردستانی به دلیل ساخت جدیدترین اثر خود نتوانست در جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان حضور یابد و جلال ساعدپناه جایزه خود و کارگردان فیلم سینمایی کوهستان قندیل را از دستان هیئت داوران گرفت و آخرین جوایز سینمای ایران در سال گذشته را با خود به ایران آورد.

بر اساس این گزارش؛ جشنواره بین‌المللی فیلم دیجیتال هندوستان با نمایش 50 فیلم کوتاه و بلند از کارگردانان 44 کشور جهان در بخش‌های مختلف در شهر دهلی هندوستان برگزار شد.

شرکت ستاک فیلم با مدیریت ستار چمنی‌گل که فیلم سینمایی کوهستان قندیل و فیلم کوتاه صدای باران را در سطح جهان پخش بین‌المللی می‌کند، با فیلم سینمایی شب حساب به کارگردانی فیلمساز کُرد عراقی حسین سیوه‌دین و فیلم‌های کوتاه رفتن به کارگرانی سالم صلواتی و خانواده سالم به کارگردانی امیرحسین ترابی در جشنواره بین‌المللی فیلم دیجیتال هندوستان حضور داشت.

فیلم کوهستان قندیل اولین فیلم بلند سینمایی طاها کریمی در اولین حضور بین‌المللی خود، در روزهای 9 تا 17 مهرماه سال گذشته (1 تا 9 اکتبر 2010) در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم اورنس OURENSE در شهر اورنس اسپانیا به روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی این جشنواره را بدست آورد.

فیلم کوهستان قندیل با فیلمبرداری کیوان یوسفی در پاییز و زمستان 1387 طی سه ماه در منطقه «قره­داغ» از توابع استان سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق فیلمبرداری شده است و منتخبی از بازیگران ایرانی، کردستان عراق، ترکیه و عراق در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این فیلم قطب‌الدین صادقی و خواننده مشهور کرد عین‌الدین مریوانی از ایران، جومرد قهرمان نوازنده و خواننده سرشناس کُرد ترکیه‌ای مقیم آلمان و نقاش عراقی لمیا حسین و بازیگر باتجربه کُرد عراقی کامران رئوف در آن نقش‌های اصلی را بر عهده دارند.

منصور جهانی و منوچهر جهانی مدیریت روابط عمومی و وزارت روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان عراق مدیریت سینمای سلیمانیه تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارند.

فیلم سینمایی کوهستان قندیل که اولین ساخته بلند طاها کریمی بعد از فیلم‌های کوتاه زریان، مرز زندگی، کوهستان سفید و نفت سرطان شهر ما به شمار می‌رود، تاکنون در 12 جشنواره چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم گوا در هندوستان، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم چشم سوم در شهر بمبئی هندوستان، هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم دبی در امارات متحده عربی، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تیرانا در آلبانی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول در ترکیه، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های عربی در آمستردام هلند، هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی لندن در انگلستان و در سطح جهان به نمایش درآمده است.

جهانی عنوان کرد: فیلم کوتاه صدای باران آخرین ساخته جلال ساعدپناه نیز تاکنون در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی به نمایش درآمده است و جوایز معتبری نیز از آن خود کرده است.

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه آسیا در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تیرانا در آلبانی، جایزه ویژه هیئت داوران هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی لندن در انگلستان، جایزه اصلی و تخم‌مرغ طلایی ششمین جشنواره فیلم کُردی دهوک ـ برلین در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق، جایزه آهوی زرین، جایزه نقدی و دیپلم افتخار چهارمین دوره جشنواره فیلم کُردی سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق، تقدیر شده در بخش ترویج فرهنگ شهروندی در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از جمله افتخارات فیلم صدای باران است.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول