اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مبلغی در همایش بین‌المللی «نظریه فقهی و نظام فقهی» در کشور عمان:

نظریه فقهی مفاهیم اسلامی را از زندان‌های تاریخ رها می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: نظریه فقهی قادر است بسیاری از مفاهیم عظیم اسلامی را از زندان‌های تاریخ بیرون کشیده و میان آنها و مفاهیم رایج زایش ایجاد کند.

نظریه فقهی مفاهیم اسلامی را از زندان‌های تاریخ رها می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، همایش بین‌المللی «نظریه و نظام فقهی» با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان در کشور عمان برگزار شده و حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به عنوان یکی از سخنرانان ویژه این همایش ‏« اهمیت‏، جایگاه و میزان تاثیرگذاری نظریه پردازی فقهی در دنیای اسلام» را مورد تاکید و تشریح قرار داد.

مبلغی در این همایش نظریه فقهی را متضمن دو عنصر تجمیع مفاهیم مرتبط به گزاره‌های فقهی و ایجاد همزایی و زایش میان آنها دانست و گفت: فقه که می‌خواهد حکم «مفاهیم مسائل اجتماعی» را ارائه کند، باید هویت مسائل اجتماعی معاصر را بشناسد.

وی ادامه داد: این شناخت هنگامی میسر است که فقیه این مفاهیم را به صورت جداگانه فهم نکند، زیرا مسائل اجتماعی جدا از هم شکل نمی‌گیرند و در شکل گیری در هم اثر می‌گذارند و به تعبیری «تبادل اعطاء هویت» دارند، از این رو باید از نظریه که مفاهیم را به صورت منطقی کنار هم می‌گذارد، استفاده کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، نظریه فقهی فراهم آوردن زمینه برای ایجاد حالت مواجهه سازی بین مفاهیم مسائل اجتماعی است تا مفهوم یک مسئله اجتماعی به صورت مستقل از مفهوم مسائل دیگر فهم نشود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی خاطرنشان کرد: فقهی که از نظریه پردازی به دور باشد، چون مفاهیم را به صورت جمعی نمی‌بیند، در ارتباطات و روابط اجتماعی ورود‏، نفوذ نمی‌کند و ماهیت‌های این مفاهیم را کشف کند و چون ماهیت آنها را کشف نمی‌کند، حکم آنها را به صورت دقیق ارائه نمی‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: نظریه فقهی حالت ارتباطی بین احکام شرعی نیز ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: احکام شرعی به دو صورت قابل لحاظ شدن هستند، یکی اینکه آنها را جداگانه و دیگری به صورت منظومه‌ای مطالعه و ملحوظ کنیم. اگر نظریه فقهی شکل گیرد مجموعه احکام به صورت مجموعه‌ای و منظومه‌ای با ارتباطات موجود فی مابین اجزای هر مجموعه، کشف می‌شوند و خود این می‌تواند خاستگاهی برای ظهور و بروز دیدگاه‌های جدیدی نسبت به مراودات و نگاه‌های شارع باشد و تحول ایجاد کند.

مبلغی به سومین اهمیت نظریه پردازی فقهی پرداخت و بیان داشت: نظریه فقهی قادر است بسیاری از مفاهیم عظیم اسلامی را از زندان‌های تاریخ بیرون کشیده و میان آنها و مفاهیم رایج زایش ایجاد کند و این خود یک تحول بزرگ را در مطالعه دین، فقه و فعالیت فقهی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/و۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول