اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر گمرکات گیلان خبر داد

درآمد 404 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

خبرگزاری فارس: ناظر گمرکات گیلان از کسب بالغ بر 404 میلیارد و 51 میلیون و 396 هزار تومان درآمد این گمرکات در سال 90 خبر داد.

درآمد 404 میلیارد تومانی گمرکات گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، پرویز تقوی پیش از ظهر امروز در جلسه گمرکات استان با بررسی وضعیت صادرات گمرکات گیلان در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته صادرات کالای غیر نفتی از گمرکات گیلان از نظر ارزش دلاری 13 درصد و به لحاظ وزن هفت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته 692 هزار و 35 تن کالا به ارزش 450 میلیون دلار از گمرکات انزلی، آستارا و حسن‌رود صادر شده است.

به گفته این مسئول، بالغ بر دوهزار و 500 قلم انواع کالای غیر نفتی از محصولات صادراتی از گمرکات گیلان صادر شده است.

وی، عمده این محصولات را نباتی، معدنی و مصنوعات آن، صنایع شیمیایی، پلاستیکی، صنایع غذایی و نساجی عنوان کرد و ادامه داد: محصولات نباتی 56 درصد ارزش و 38 درصد از وزن کل محصولات صادراتی را به خود اختصاص داده است.

تقوی، با بیان اینکه در سال 90 صادرات از گمرکات گیلان به 38 کشور جهان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان نخستین مقصد کالای صادراتی از گیلان است که 47 درصد از ارزش و 66 درصد وزن کل صادرات گمرکات استان به این کشور دوست و همسایه انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 89 از نظر وزن سه درصد و به لحاظ ارزش 17 درصد افزایش داشته است.

وی، جمهوری فدراتیو روسیه با سهم 44 درصد از ارزش و 29 درصد وزن را از دیگر کشورهای مقصد صادراتی از گمرکات گیلان عنوان کرد.

مدیر کل گمرک انزلی بیان کرد: کشورهای حاشیه دریایی خزر، برخی کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای آفریقایی، کانادا و ژاپن نیز از کشورهایی هستند که کالای غیرنفتی از گمرکات گیلان به آنها ارسال می‌شود.

وی از ترانزیت 670 هزار تن کالا با ارزش 710 میلیون دلار خبر داد و افزود: عمده کالای ترانزیت شده از گمرکات گیلان شامل آهن و مفتول کلاف، تخته و بنزین بوده است.

تقوی، ترانزیت این کالا را از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به گمرک انزلی، آستارا و حسن‌رود عنوان کرد که از گمرکات مرزی باشماق و دوغارون به عراق و افغانستان ترانزیت شده است.

وی اضافه کرد: این مقدار ترانزیت از نظر وزن 20 درصد و به لحاظ ارزش 50 درصد افزایش یافته است. 

ناظر گمرکات گیلان دلیل افزایش ترانزیت خارجی را استفاده از سیستم‌های مکانیزه به ویژه سیستم آسیکودای جهانی ذکر کرد و متذکر شد: با استفاده از سیستم آسیکودای جهانی در رویه ترانزیت این امکان فراهم شده که خدمات الکترونیکی از طرف گمرک ارائه و اسناد بین گمرک‌های مبدا و مقصد به صورت الکترونیک مبادله شود و این امر افزایش سرعت و دقت را به همراه داشته است.

وی، با اشاره به افزایش 9 درصدی درآمد گمرکات گیلان خاطرنشان کرد: گمرکات گیلان در سال 90 به میزان 404 میلیارد و 51 میلیون و 396 هزار و 200 هزار تومان درآمد از محل واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی کسب و آن را به حساب خزانه دولت واریز کرده است.

تقوی، با اشاره به کاهش سه درصدی ارزش واردات افزود: در سال 90 در مجموع بیش از سه میلیارد و 750میلیون و 152 هزار دلار انواع کالا با وزن بالغ بر پنج میلیون و 11 هزار 830 تن شامل آهن‌آلات، چوب و تخته، وسایل مکانیکی از گمرکات استان وارد کشور شده است.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول