اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جنگل‌های آذربایجان طعمه حریق شدند

دود جنگل‌های جمهوری آذربایجان در چشم پارس‌آباد و ارس

خبرگزاری فارس: با آتش‌سوزی در جنگل‌های آذربایجان قسمت عمده‌ای از مرز آبی ارس و مراتع پارس‌آباد در خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

دود جنگل‌های جمهوری آذربایجان در چشم پارس‌آباد و ارس

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط فرمانداری پارس‌آباد، دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی جمهوری آذربایجان آسمان شهرستان پارس آباد را فرا گرفت و تعداد زیادی از روستاهای مرزی این شهرستان در مخاطره قرار دارند.

فرماندار پارس‌آباد اظهار داشت: در جریان این آتش‌سوزی که از دو روز پیش به وقوع پیوسته است و هم اکنون ادامه دارد، بخش وسیعی از جنگل‌های مرزی کناره‌های رود مرزی در خاک جمهوری آذربایجان ده‌ها اصله از انواع درختان جنگلی و خودرو و نیز پوشش گیاهی از بین رفته است.

ولی کریمی احتمال عمدی بودن این حریق را رد نکرد و گفت: تلاش فرماندهان هنگ مرزی پارس‌آباد برای گفت‌وگو پیرامون این حادثه با فرماندهان مرزبانی طرف آذری هنوز نتیجه نداده است.

این مسئول اضافه کرد: این آتش‌سوزی سبب از بین رفتن زیستگاه‌های اصلی حیوانات وحشی و تلف شدن تعداد زیادی از جانواران وحشی و یا پناه آوردن حیوانات وحشی در معرض خطر به خاک کشورمان شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع این حادثه با وجود این که رود ارس بزرگ‌ترین مانع سرایت آتش به جنگل‌های این طرف مرز در حوادث آتش سوزی است نیروهای آتش‌نشانی و امدادی منطقه در آماده‌باش کامل قرار دارند.

فرماندار پارس آباد با یادآوری اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی کناره‌های رودخانه ارس در عمق خاک جمهوری آذربایجان همچنان ادامه دارد افزود: در حال حاضر صدها هکتار از عرصه‌های جنگلی آذربایجان به موازات رودخانه مرزی ارس در آتش می‌سوزد.

کریمی با بیان اینکه نیروهای امدادی و آتش‌نشانی جمهوری آذربایجان طی این مدت، ظاهراً هیچ تلاشی برای مهار و اطفای حریق انجام نداده‌اند گفت: عمدی نبودن این آتش‌سوزی با توجه به این بی‌توجهی جای شک و شبهه دارد.

وی بیان کرد: تاکنون سطح وسیعی از جنگل‌های مرزی کناره‌های رود ارس در خاک جمهوری آذربایجان طعمه حریق شده و ده‌ها هزار اصله از انواع درختان جنگلی و خودرو و نیز پوشش گیاهی از بین رفته است.

فرماندار پارس‌آباد ادامه داد: در حال حاضر ستونی از دود و خاکستر ناشی از این آتش‌سوزی قسمت زیادی از آسمان شهر پارس‌آباد و برخی از روستاهای مرزی این شهرستان را در بر گرفته است.

کریمی به اشاره به تبعات زیانبار زیست محیطی این حادثه تصریح کرد: این آتش‌سوزی علاوه بر تخریب و تهدید محیط زیست و برهم زدن اکوسیستم منطقه موجب آلودگی هوای مناطق نوار مرزی شده است.

وی اضافه کرد: به دنبال وقوع این حادثه با وجود این که رود ارس بزرگ‌ترین مانع سرایت آتش به جنگل‌های این طرف مرز در حوادث آتش‌سوزی است نیروهای آتش‌نشانی و امدادی منطقه در آماده باش کامل به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پارس‌آباد نیز گفت: در این آتش‌سوزی به جنگل‌های مرزی کشورمان هیچ آسیبی نرسیده است و احتمال سرایت آن به جنگل‌های منطقه بعید است.

خانش خداویردی‌زاده به ضرورت حراست و صیانت از عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: در دو سال گذشته چند بار جنگل‌های مرزی جمهوری آذربایجان دچار آتش‌سوزی شده است.

وی از شالیکاران ساکن در نوار مرزی خواست؛ از آتش زدن بقایا و ضایعات محصولات خود اجتناب کنند چرا که این کار علاوه بر ایجاد آلایندگی، ممکن است باعث آتش‌سوزی درختان جنگلی حاشیه رود ارس شود.

شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل، حدود 100 کیلومتر با جمهوری آذربایجان مرز مشترک آبی و خاکی دارد.

انتهای پیام/صا30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول