اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال بررسی چالش‌های آموزش پزشکان در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت

طرح آموزش مراقبان پزشکی بیماران دیابتی، نقص برنامه‌ریزی دارد

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح آموزش پزشکان در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت، نقص برنامه‏ریزی دارد که این نقص، نظارت و ارزشیابی، صلاحیت علمی و مهارت عملی پزشکان در ارائه خدمات به مبتلایان به دیابت را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

طرح آموزش مراقبان پزشکی بیماران دیابتی، نقص برنامه‌ریزی دارد

مسعود امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با چالش‌های آموزش پزشکان در برنامه پیشگیری و کنترل دیابت، اظهار داشت: حدود یک دهه است که پیشگیری و کنترل دیابت در زمره اولویت‌های نظام سلامت کشور قرار گرفته و هم‌زمان با آن دوره‌های آموزشی برای مجریان برنامه، طراحی و اجرا شده است.

وی بیان داشت: مطالعه حاضر با هدف توصیف وضعیت آموزش پزشکان عمومی مراقبت‌کننده از بیماران تحت پوشش برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت طراحی و اجرا شده است.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این مطالعه یک تحلیل کیفی محتوا از نوع مرسوم بوده است، افزود: داده‌های علمی این مطالعه با انجام مصاحبه‌های بدون ساختار با هشت نفر از برنامه‌ریزان مدیریت دیابت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان بهداشت و درمان استان اصفهان و شش نفر از پزشکان عمومی شاغل در واحدها و مراکز دیابت این استان انجام شد.

وی تصریح کرد: آموزش فاقد ساختار، عدم استمرار آموزش اولیه پزشکان تازه وارد و فقدان بازآموزی، صلاحیت ناکافی پزشک، دانش ناکافی و عدم موفقیت در جلب اعتماد بیمار و همکار و موانع اثربخشی آموزش، چالش‌های برنامه‌ریزی و نظارت ناکافی بر فرآیند آموزش پزشک از جمله یافته‌های حاصل از آنالیز کیفی داده‌ها است.

امینی ادامه داد: برخلاف اهمیت نقش پزشکان مراکز بهداشتی درمانی در مدیریت دیابت، نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش این پزشکان با کاستی‌های قابل توجهی رو به ‌رو است.

امینی با اشاره به اینکه امروزه بیماری‌های غیرواگیر برای سلامت انسان‌ها مهم‌ترین تهدید محسوب می‌شود به طوری که تنها در سال 2005 عامل بیشترین مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده است، اضافه کرد: بار این بیماری‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط در حال افزایش است و به ویژه چالش عمده سلامتی در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا است.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیابت را یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مزمن غیرواگیر نامید و گفت: به طور تقریبی 246 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2025 با رشدی معادل 5.4 درصد، بالغ بر 330 میلیون نفر یا بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه یافته‌های مطالعه حاضر به عنوان نخستین بررسی مستند در مورد آموزش پزشکان شاغل در مراکز ارائه‌دهنده خدمات به مبتلایان به دیابت، منعکس کننده نارسایی‌ها و چالش‌های جدی و متعدد در مدیریت آموزش این پزشکان است، بیان داشت: طراحی آموزشی در این زمینه با نارسایی‌های مهمی رو به رو است.

امینی با اشاره به اینکه نظارت اختصاصی بر کمیت و کیفیت آموزش پزشکان وجود ندارد، تصریح کرد: ارزشیابی مستمر برای سنجش توانمندی‌های علمی و مهارت‌های عملی این پزشکان انجام نمی‌شود.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: نقص برنامه‌ریزی و بی‌کفایتی نظارت و ارزشیابی، صلاحیت علمی و مهارت عملی پزشکان در ارائه خدمات به مبتلایان به دیابت را تحت تأثیر جدی قرار داده است.

وی افزود: از آنجا که پزشک نقش کلیدی در پیشگیری از بروز و مراقبت و درمان دیابت برعهده دارد، نارسایی مدیریت آموزش پزشکان، مانع بزرگی در دست‌یابی به هدف برنامه پیشگیری و کنترل دیابت است.

امینی ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد مدیریت آموزش پزشکان دیابت مورد بازنگری قرار گرفته، آموزش دوباره براساس استانداردهای روز دنیا برنامه‌ریزی شده و بر مبنای شرایط سیستم آموزش‌دهنده تعدیل شود.

وی گفت: لازم است یک سیستم هدایت، نظارت و ارزشیابی فرایند آموزش به طور عملی شکل گیرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول