اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

نسخه برگردان زیج ایلخانی منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ نسخه برگردان زیج ایلخانی خواجه نصیرالدین طوسی در فاصله باقیمانده تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب خبر داد.

نسخه برگردان زیج ایلخانی منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به چاپ نسخه برگردان زیج ایلخانی اظهار کرد: این نسخه از مهم‌ترین نسخه‌های تهیه شده در زمینه نجوم بوده که از سوی خواجه نصیرالدین محمدبن‌حسن طوسی به رشته تحریر درآمده است.

وی خاطر نشان کرد: این نسخه حاکی از اهمیت نجوم در مکتب مراغه است که مطالب نجوم و اخترشناسی را در بر می‌گیرد.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی عنوان داشت: این کتاب به زبان فارسی بوده و شامل جداول نجومی است و محققان و علاقه‌مندان علم نجوم می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: کتاب زیج ایلخانی به کوشش یوسف بیگ‌باباپور و مسعود غلامیه مرتب شده و مقدمه‌ای در فصل نخست این کتاب در زمینه شرح احوال خواجه نصیر و اهمیت نجوم نوشته است.

این کتاب در فاصله باقیمانده تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب به همت مجمع ذخائر اسلامی و با همکاری کتابخانه مجلس منتشر می‌شود.

ایلخانی اثری است گرانبها از خواجه نصیرالدین طوسی که به زبان فارسی است و خواجه آن را با همکاری بعضی از دانشمندان در رصدخانه مراغه با سرپرستی عالیه هلاکوخان تدوین کرده است.

زیج ایلخانی کتابی متشکل از چهار مقاله در زمینه معرفت تاریخ، معرفت روش کواکب و مواضع آنها در طول و عرض و توابع آن، معرفت اوقات و طالع‌ها در اعمال نجومی است.

خواجه نصیرالدین طوسی در تمام علوم متداول آن زمان، از مفاخر و بزرگان به شمار رفته و به علت هوش زیاد و نهایت دانش و بینش، شهره آفاق بود و خدمات اسلامی و ایرانی او زبانزد خاص و عام است.

خواجه نصیر در احیای اسلام و ترویج علم و ادب و اصلاح و ارشاد مردم و به پاداشتن مذهب شیعه اثنی عشری، اهتمام بسیار داشت.

وی به امر هلاکو، رصدخانه بزرگ مراغه را تاسیس و تا 16 سال خودش آن را اداره می‌کرد.

از اساتید او می‌توان به ابن میثم بحرانی، محقق حلی، قطب‌الدین مصری و فرید الدین داماد اشاره و از شاگردانش می‌توان به قطب‌الدین شیرازی، علامه حلی، ابن فوطی، ابن هیثم بحرانی، سید رکن‌الدین استرآبادی و... اشاره کرد.

از آثار خواجه نصیرالدین می‌توان به اخلاق ناصری در حکمت علمی و اخلاق، شرح اشارات در فلسفه، تحریر مجسطی در ریاضیات، زیج ایلخانی در نجوم، تجریدالعقاید در فن کلام، تحریر اقلیدس در هندسه، اساس الاقتباس در منطق، اوصاف الاشراف در اخلاق، رساله آغاز و انجام در مبدأ و معاد، رساله جبر و اختیار و... اشاره کرد.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول