مجید فرزادمهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کاشان با بیان اینکه بدون آموزش شهروندی، شهرنشینان ساکنانی بیتفاوت برای مشارکت در بسیاری از امور شهری هستند اظهار کرد: از آنجا که اداره شهرهای امروزی بدون بهرهمندی از مشارکت شهروندان، دشواریها و هزینههای گزافی را به مدیریت شهری تحمیل میکند بنابراین شهرداریها از چند سال پیش آموزش شهروندی را در دستور کار قرار دادهاند.
وی با اشاره به اینکه در این میان تربیت نسل آینده ساکنان شهر، از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: راهاندازی«مدرسه شهروند»به همت شهرداری آران و بیدگل، نمونهای از تلاش این شهرستان برای ساختن نسلی پیشرو از شهروندان در آیندهای نه چندان دور میباشد.
مدیر فرهنگی-اجتماعی شهرداری آران و بیدگل زمان آغاز به کار مدرسه شهروند را بهمنماه سال 1389 ذکر و اضافه کرد: این مدرسه به عنوان الگویی آموزشی-فرهنگی با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی، مشارکت فعال شهروندان در تصمیمگیریهای اجتماعی، تقویت حس اعتماد اجتماعی به نظام مدیریت، مسئولیتپذیری و ترویج حس همکاری و تعلق اجتماعی شهروندان ایجاد شده است.
فرزادمهر از آموزش شهروندی به عنوان یکی از اصلیترین ارکان بسترسازی فرهنگی یاد کرد و گفت: انتظار میرود در سایه استمرار بخشیدن به فعالیتهای هدفمند آموزشی شعار«شهر ما،خانه ما»از روی سطل زبالههای موجود در شهر برچیده شده و به فرهنگ جاری مردم تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تا کنون هفت کتاب در مدرسه شهروند با نام«پیک شهریار»برای کودکان مقطع ابتدایی تدوین شده است افزود: مباحث پسماند، بازیافت، گردشگری، سلامت روح و روان، فرهنگ ایمنی و آتشنشانی، فضای سبز، فرهیختگان و ارزشهای ملی و مذهبی موضوعاتی است که در این هفت پیک به آنها پرداخته شده است.
وی از "شهریار" و"شهربانو"به عنوان دو شخصیت آموزشی تمام پیکهای تدوین شده در این مدرسه نام برد و ادامه داد: تمام مراحل آموزش شهروندی، نتیجهای جز رساندن شهروندان به عنصر دانایی ندارد.
مدیر مدرسه شهروند، هدف از خلق شخصیتهایی چون شهریار و شهربانو را رسیدن به جایگاهی دانست که در کنار یک شهردار، هزاران شهریار و شهربانو وجود داشته باشد.
فرزادمهر در ادامه از تدوین و توزیع هفتمین پیک شهریار با عنوان«تمرین شهروندی»خبر داد و گفت: این پیک حاصل تعاملات کارشناسانه متخصصان، روانشناسان و جامعه شناسان طی شش ماه گذشته است.
وی با بیان اینکه پیک شهریار بین 3 هزار و 500 دانشآموز شهرستان آران و بیدگل توزیع شده است عنوان کرد: دراین پیک، تمامی سئوالات در راستای به کارگیری قوه خلاقیت، ایدهپردازی و تفکرات پویای دانشآموزان طراحی شده است و سعی در نهادینهسازی فرهنگ مشارکت کودکان و والدین دارد تا همسویی بین نسلی به وجود آید.
ابن مقام مسئول یادآور شد: تمرین شهروندی در کنار کودکان، خانوادهها را نیز به طور غیرمستقیم با مفاهیم آموزش شهروندی آشنا میکند.
فرزادمهر، اهداف اصلی تدوین پیک شهریار را رسیدن به چهار عنصر ارتباط، آگاهی، اعتماد و مشارکت اعلام کرد و از برگزاری جشنواره«شهریاران کوچک، شهرداران فردا»با حضور برگزیدگان پیک تمرین شهروندی در آیندهای نزدیک خبر داد.
وی اهمیت دادن به حقوق فردی در کودکان و افزایش حس تعلق اجتماعی و مشارکتپذیری را مهمترین دستاوردهای طرح تمرین شهروندی برشمرد و ایجاد پارک فناوری کودکان را مرحله دوم طرح مدرسه شهروند اعلام کرد.
انتهای پیام/صا10/ژ1001