اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشنامه‌ شهرسازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود

خبرگزاری فارس: توسط یکی از کارمندان شهرداری تبریز دانشنامه‌ شهرسازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

دانشنامه‌ شهرسازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، امروز و در فضای وب می‌توان سراغ برخی دانشنامه‌های شهرسازی را گرفت که کاربران پس از عضویت می‌توانند برخی اطلاعات مربوط به اصول شهرسازی، معماری، داده‌های عمومی و تخصصی این رشته را دریافت کنند.

اگر انتشار چنین دانشنامه‌هایی بیشتر از سوی جامعه متخصصان معماری و شهرسازی صورت گرفته، این‌ بار یکی از ناشران تبریز اقدام به انتشار دانشنامه‌ جدیدی کرده که دانشنامه‌ شهرسازی نام دارد.

مدیریت این پروژه با محمد عظیمی آقداش، دانشجوی رشته برنامه‌ریزی شهری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد و یکی از کارمندان شهرداری تبریز است.

دانشنامه شهرسازی به‌ گفته مؤلف آن، هر آنچه که یک محقق‎، استاد یا‎ دانشجوی شهرسازی‎ یا یک حقوق‌دان مسائل شهری نیازمند آن است را در برمی‌گیرد همچنین قرار است این دایرةالمعارف نقش هندبوک برای مدیران و مسئولان شهری به ویژه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با مدیریت شهری از قبیل شهرداری‏‌ها، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی‏، سازمان‌های مردم‌نهاد، استانداری‌ها،‏ فرمانداری‌ها‏ بخشداری‌ها‏، شوراها و شهروندانی که موضوع کاری آنها برنامه‌های شهری و شهرسازی است را داشته باشد.

اطلاعات گنجانده شده در این دانشنامه شامل 40 مدخل اصلی و هر یک از مداخل اصلی شامل 20 زیرمجموعه است.

اهم این مدخل‌ها عبارتند از، احکام‏ آرا وحدت رویه دیوان،‏ اساسنامه‌ها،‏ آیین‌نامه‌ها،‏ دستورالعمل‌ها،‏ فرم‌ها،‏‏ قوانین، قراردادها، لوایح، برنامه‌های توسعه، ضوابط و مقررات شهرداری، تعاریف و اصطلاحات، ضوابط و مقررات شهرسازی، اصول معماری، مقالات، اصول معماری، مبانی شهرسازی و معماری، مبانی برنامه‌ریزی، تأسیسات و تجهیزات و مبلمان شهری، فضای سبز، حمل و نقل، مدیریت شهری، بلندمرتبه‌سازی، سرشماری نفوس و مسکن، طرح‌های توسعه شهری، پرسش‌های مقاطع تحصیلی ارشد و دکترای شهرسازی، قوانین ثبتی، قوانین و دستورالعمل‌های نظام مهندسی و قوانین شهرسازی.

تدوین این دانشنامه از اواخر سال 82 آغاز شده است و قرار است ویرایش اول این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران در سال 91 در اختیار جامعه شهرسازی کشور قرار بگیرد.

گردآورنده این دانشنامه، اطلاعات دانشنامه را تا آنجا که به قوانین، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، لوایح، اساسنامه‌ها و تفاهم‌نامه و ... مربوط است، با توجه به نحوه مدیریت شهری در سطح کشور تهیه و جمع‌آوری کرده است.

در تدوین قوانین مربوط به شهر و شهرداری نیز که قریب به اتفاق آنها به ویژه در مبانی و اصول معماری شهرسازی مورد استفاده اغلب شهرهاست اما کلیت و جامعیت ندارد و اغلب طرح‌های توسعه شهری که توسط مشاوران تهیه می‌شود، سعی شده تا ضوابط و مقررات شهرسازی منتج از ضوابط و مقررات شهر تهران به‌عنوان ملاک مورد توجه قرار بگیرد اما از آنجا که دانشنامه در شهر تبریز و توسط یکی از شاغلان در شهرداری تبریز تدوین می‌شود، موارد مربوط به تبریز نیز به‌ صورت پیوست در این اثر ارائه شده است.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول