اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‌برداری از دستگاه مولد باد

باغ‌های شبستر دیگر از سرما نمی‌ترسند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی نخستین دستگاه مولد باد در استان در شندآباد شبستر خبر داد.

باغ‌های شبستر دیگر از سرما نمی‌ترسند

ایوب ایرانی‌فام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با به‌کارگیری دستگاه مولد باد به صورت الگویی، احتمال خسارت ناشی از سرمازدگی در شش هکتار از باغ‌های شند‌آباد شبستر به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: دستگاه مولد باد با تولید باد در هنگام برودت و یخبندان در پایان فصل زمستان سبب کاهش خسارت سرمازدگی در باغات شده و با جابه‌جایی هوا و ایجاد باد، اثرات سرما را تا حد قابل قبولی کم و به این ترتیب از درصد سرمازدگی در هنگام گل‌دهی باغات میوه کاسته و موجب می‌شود که باغداران درصدی از محصولات خود را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه هر دستگاه توانایی پوشش قرار دادن حداقل شش هکتار از باغ‌های سردرختی استان را در مقابله با سرمازدگی دارد، گفت: با برآوردهای کارشناسی رقم خسارات در سال‌های 1386 بیش از 3 هزار میلیارد ریال و در سال 1389 یک‌هزار و 500 میلیارد ریال اعلام شده و این امر برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشبرد هدفمند و زمان‌دار برنامه‌ها در زیربخش‌های باغی، زراعی و دامی را با کندی مواجه می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بر اساس اهداف وزارتخانه در استفاده از فناوری‌های نوین در تحرک و شتاب‌بخشی به توسعه همچنین کاهش خسارات حوادث غیرمترقبه، استفاده از این روش با به‌کارگیری سیستم‌های مولد باد در باغ‌ها، احتمال وقوع خسارات ناشی از سرمازدگی را کاهش داده و با افزایش دما در باغ‌ها، خسارت وارده را به حداقل ممکن آن خواهد رساند.

ایرانی‌فام با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی، توسط سرمازدگی، خشکسالی‌های ادواری، باران‌های سیل‌آسا، تگرگ و بارش های غیرفصلی، سالانه خسارات زیادی را در بخش کشاورزی تحمل می‌کند، افزود: با به‌کارگیری سیستم مولد باد در باغ‌های استان و استفاده صحیح از این فناوری جدید، به صورت قابل توجهی جلو خسارات ناشی از سرمازدگی گرفته خواهد شد و این شیوه موجب افزایش در آمد باغدارن نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1386 استفاده از سیستم‌های مولد باد در باغ‌های آن به صورت آزمایشی به کار گرفته است، تصریح کرد: دو دستگاه مولد باد به صورت الگویی از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه استان خریداری و در باغ‌های استان نصب خواهد شد تا در صورت کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی به کل استان تعمیم داده ‌شود.

ایرانی‌فام هزینه نخستین دستگاه مولد باد که از کشور ترکیه وارد شده است را 740 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: هزینه این دستگاه از محل اعتبارات حوادث غیرمترقبه تامین شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی درباره مشخصات و نحوه کار این دستگاه افزود: دستگاه مولد باد دکلی به بلندی 11.5 متر دارد که قادر به گردش 360 درجه‌ای است.

وی اظهار داشت: موتور این دستگاه دیزلی بوده و کارکرد آن به صورت اتوماتیک و دستی است.

ایرانی‌فام اضافه کرد: این دستگاه قادر است با حرکت دادن هوا و انتقال هوای گرم به پایین موجب تعادل دمای هوای باغات شود.

وی با بیان اینکه منطقه شندآباد شبستر دارای میوه‌های هسته‌دار از جمله هلو بوده که در مقابل سرما آسیب‌پذیر است، گفت: نخستین دستگاه مولد باد در آذربایجان‌شرقی به صورت الگو و ترویجی در این منطقه نصب و به بهره‌برداری می‌رسد که بعد از بازدید باغداران منطقه و استان از عملکرد آن با قرار دادن تسهیلات بانکی نسبت به خرید و استفاده از آن در دیگر نقاط استان اقدام خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، کل سطح باغات استان را بالغ بر 109 هزار و 251 هکتار اعلام و اظهار کرد: از این میزان 90 هزار و 320 هکتار بارور بوده و در سال زراعی 1390–1389 سطح بیمه باغات استان بالغ بر 26 هزار و 560 هکتار بود که حدود 24.3 درصد کل باغات استان زیرپوشش بیمه قرار گرفته که این میزان در مقایسه با سال قبل آن، 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: طی این مدت شاهد افزایش 55 درصدی از نظر تعداد بیمه‌گذار محصولات باغی بوده‌ایم و در صورت در نظر گرفتن باغات بارور می‌توان گفت 29 درصد سطح باغات بارور استان زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته‌اند.

 انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول