اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

سالانه 150 هزار متر مربع گلیم از اردبیل صادر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: سالانه بیش از 150 هزار متر مربع گلیم به عنوان محصول ممتاز صنایع دستی اردبیل به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

سالانه 150 هزار متر مربع گلیم از اردبیل صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز ندایی عصر امروز در نشست با جمعی از تعاونی‌ها و فعالان تولید صنایع دستی در نمین اظهار داشت: این میزان تولید و صادرات به ارزش پنج میلیارد تومان سالانه انجام می‌شود و درآمد مناسبی برای فعالان این بخش و رونق اقتصادی استان است.

وی با بیان این‌که اغلب تولیدکنندگان گلیم در مناطق مختلف استان به ویژه شهر نمین و عنبران در قالب تعاونی‌ها مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: با شکل‌گیری تعاونی تولید گلیم زنان و بازاریابی های انجام شده رغبت و علاقمندی به تولید این محصول بیشتر شده است به طوری که ماهانه هشت هزار متر مربع به همت این تعاونی‌ها گلیم تولید می‌شود.

ندایی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر بازاریابی خوبی در کشورهای آلمان، ترکیه، حوزه قفقاز، کلمبیا و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس برای صادرات گلیم انجام شده تا تولیدات صنعتگران و فعالان این عرصه بدون واسطه صادر شود.

این مسئول اضافه کرد: در قالب تعاونی‌ها بیش از 400 نفر به صورت متمرکز در شهر نمین و دو هزار و 500 نفر نیز به صورت پراکنده در سطح استان به تولید گلیم پرداخته تا از قبل آن زندگی خود را تنظیم کنند.

وی در ادامه سخنان خود عمده حمایت‌های انجام شده از صنعتگران و هنرمندان این عرصه را پرداخت تسهیلات بانکی در قالب مشاغل خانگی توصیف کرد و ادامه داد: در آخرین جلسه شورای اداری و اشتغال استان برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی 40 میلیارد تومان مقرر شد بانک‌ها تسهیلات اشتغالزایی خانگی پرداخت کنند تا این بخش رونق و توان مضاعف به خود بگیرد.

به گزارش فارس، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در استان، بیمه شدن شاغلان صنایع دستی و توسعه بازاریابی برای صادرات این محصولات تاکید کرد و گفت: صنایع دستی استان یکی از بسترهای مناسب اشتغال است که در حال حاضر بیش از 40 هزار نفر در این حوزه مشغول فعالیت هستند که بیش از نیمی از آنها زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

*ورود 2.5 میلیون مسافر و گردشگر نوروزی به اردبیل

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای دائمی استان همچنین در جریان بازدید از فعالیت ستاد تسهیلات سفرهای شهرستان نمین اظهار داشت: در تعطیلات نوروزی امسال و از 25 اسفند ماه تا 13 فروردین بیش از 2.5 میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی به استان اردبیل ورود پیدا کردند.

ندایی از افزایش 14 درصدی سفرها به استان در ایام نوروز خبر داد و تصریح کرد: در این ایام بیش از 16 هزار و 400 گردشگر خارجی نیز وارد استان شده و در این زمینه نیز با یک رشد 26 درصدی مواجه هستیم.

وی افزود: بیشترین بازدید از موزه‌ها مربوط به بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده که از 23 هزار بازدید 10 موزه استان، 20 هزار مورد آن مربوط به مجهزترین موزه دیار سبلان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است.

ندایی خاطر نشان کرد: شهر اردبیل در تعداد مسافران عبوری و سرعین در تعداد مسافران مقیم رتبه‌های اول را داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل اضافه کرد: در مورد اسکان مسافران و گردشگران نوروزی با توجه به تدارک فضای مناسب توسط آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها مشکل خاصی نداشتیم.

وی همچنین از نظارت دو هزار واحد اقامتی و پذیرایی با 138 بازرس و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در این ایام خبر داد و بیان کرد: در مجموع سفرهای امسال با کمترین تنش و دغدغه به استان اردبیل انجام شده است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول