اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد

دفع آفات 14 هزار هکتار از اراضی اردبیل به شیوه بیولوژیک

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 14 هزار هکتار از سطح اراضی قابل کشت استان اردبیل به شیوه بیولوژیک دفع آفات و مبارزه با بیماری شده است.

دفع آفات 14 هزار هکتار از اراضی اردبیل به شیوه بیولوژیک

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد پیش از ظهر امروز در جلسه توسعه کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: در سال زراعی جاری این شیوه مبارزه و مقابله را به جد دنبال کرده و در تمام بخش‌های زراعی و باغی تلاش خواهیم کرد که از این راه اقدام به تولید محصول پاک کنیم.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته با بهره‌گیری از این شیوه در دفع آفات و بیماری‌های مزارع پنبه، سویا و سیب‌زمینی موفق عمل کردیم و امسال نیز در دفع آفات و بیماری‌های محصول غله از این شیوه استفاده خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: برای نخستین  بار در سطح کشور محلول‌پاشی هوایی را جایگزین سموم و کودهای شیمیایی کردیم و معتقدیم با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشگیری و حفاظتی می‌توان در این زمینه موفق عمل کرد.

نیکشاد به رتبه ممتاز استان در تولید بذور کشاورزی اشاره کرد و افزود: استان اردبیل در تولید بذر ذرت و نهاده‌های سیب‌زمینی و تولید ریز‌غده‌های این محصول و همچنین سورگوم و ذرت بذری رتبه‌های ممتاز و شاخص را دارد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه به‌زراعی از اولویت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: با اجرای طرح‌هایی چون خاک‌ورزی، مدیریت آب، مدیریت دفع آفات و امراض و کنترل غیر‌شیمیایی در کنار افزایش کیفیت تولید، راندمان در واحد سطح نیز افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در حوزه باغات با اجرای طرح‌های مختلف توسعه‌ای اراضی از 12 هزار هکتار به 36 هزار هکتار افزایش یافته است، بیان داشت: هم اکنون در استان اردبیل با تولید یک میلیون و 300 هزار اصله نهال علاوه بر تامین نیازمندی‌های داخلی سعی می‌کنیم نهال استان‌های دیگر را نیز تامین کنیم.

نیکشاد ادامه داد: در کنار این اقدامات فعالیت 150 مهندس ناظر شبکه مراقبت و 200 مهندس ناظر در حوزه غلات به ویژه گندم اسباب یک حرکت واقعی در توسعه کمی و کیفی تولیدات فراهم شده است.

وی فعالیت ایستگاه‌های تحقیقاتی مختلف را در حوزه زراعت و باغات مکمل این فعالیت‌ها توصیف کرد و گفت: یک روند اصلاحی را در حوزه کاشت، داشت و برداشت در بین زارعان با آموزش‌ها و ترویج‌های مستمر شاهد و ناظر هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه را گرامی داشت و یکی از اصلی‌ترین بستر‌های این خواسته و مطالبه مقام معظم رهبری را توجه به بخش کشاورزی در ارتقای تولید، سرمایه‌گذاری‌های کلان و اشتغال‌آفرینی بیان کرد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول