اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تکذیب سخنان شهردار تبریز مبنی بر راه‌اندازی مرکز تجارت جهانی در این شهر

مرکز تجارت جهانی پاساژ نیست که هر لحظه مورد بهره‌برداری قرار گیرد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن تکذیب سخنان شهردار تبریز مبنی بر راه‌اندازی مرکز تجارت جهانی در این شهر گفت: مرکز تجارت جهانی یک پاساژ و یا یک ساختمان نیست که هر لحظه مورد بهره‌برداری عمومی قرار گیرد.

مرکز تجارت جهانی پاساژ نیست که هر لحظه مورد بهره‌برداری قرار گیرد

محمدرضا علیپور امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در واکنش و با تکذیب سخنان شهردار تبریز مبنی بر مرکز تجارت جهانی تا پایان سال 1391 در تبریز افتتاح می‌شود، اظهار کرد: براساس دستورالعمل اتحادیه تجارت جهانی هر شهری نمی‌تواند بیش از یک مرکز تجارت جهانی داشته باشد و با توجه به اینکه تاسیس و راه‌اندازی مرکز تجارت جهانی ایران از 20 سال پیش در شهر تهران آغاز شده و در همین راستا در سال 1375 با پرداخت مبلغ یک میلیون و 50 هزار دلار به عنوان حق عضویت اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA که مقر آن در شهر نیویورک بوده درآمده است.

وی اضافه کرد: تا به امروز مجوز دومی برای ساخت مرکزی دیگر از طرف اتحادیه جهانی در ایران صادر نشده و نمی‌شود که مجموعه و یا سرمایه‌گذار جدیدی برای طراحی مرکز تجارت جهانی دیگری در ایران متولد شود.

 *مرکز تجارت جهانی پاساژ و یا ساختمان نیست که هر لحظه بهره‌برداری عمومی شود

علیپور با بیان اینکه مرکز تجارت جهانی یک سازمان بین‌المللی اقتصادی کاملاً غیردولتی و غیرسیاسی است، تصریح کرد: مرکز تجارت جهانی نام یک سازمان بین‌المللی است نه یک پاساژ و یا یک ساختمان که هر لحظه مورد بهره‌برداری عمومی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1386 شخصی به دفتر این مرکز مراجعه و اظهار داشت، در حال ساخت برجی بلند مرتبه در شهر تبریز است و تمایل دارد تا زیرپوشش مرکز تجارت جهانی ایران در تبریز فعالیت داشته و آن ساختمان را نیز به فعالیت‌هایی در این زمینه خدمات تجارت جهانی اختصاص دهند.

علیپور ادامه داد: این شخص از بنده دعوت کرد تا بازدید از ساختمان در دست احداث‌ در تبریز داشته باشیم که این دیدار به آینده موکول شد.

وی گفت: چون روزهای اول سال 86 بود هدیه‌ای به همراه یک جلد سررسید اختصاصی مرکز تجارت جهانی ایران به وی اهدا شد تا اینکه چند ماه بعد متوجه شدیم که این شخص در عملی متقلبانه لوگوی منقوش بر روی سررسید نامه اختصاصی مرکز را کپی و در ابعاد بسیار بزرگ بالای ساختمان در دست ساخت نصب کرده‌ است.

علیپور اضافه کرد: در این زمینه در چند نوبت به مجری ساختمان در دست احداث تذکر داده شد تا لوگوی مرکز را از بالای ساختمان در دست ساخت پایین کشیده و دست از کارهای غیرقانونی خود بردارند که متاسفانه هیچ‌گونه توجهی به اخطارهای مسئولان این مرکز نکرده و راه خود را ادامه دادند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطرنشان کرد: چندی بعد مشخص شد که این پروژه با مشارکت اداره مسکن و شهرسازی و سازمان بازرگانی استان آذربایجان‌شرقی در دست احداث است که خود با روح قانون برنامه پنج ساله چهارم کشور منافات داشت.

وی افزود: پس از مدتی در ماه می سال 2009 تصویر ایمیلی به همراه نامه‌ای از طرف اتحادیه مراکز تجارت جهانی در نیویورک به ریاست مرکز ایران واصل شد که نشان می‌داد شخصی با نام "ج- ح" برای تاسیس مرکز تجارت جهانی در شهر تبریز درخواستی به آن اتحادیه ارسال کرده بود که پاسخی از جانب مسئولان مرکز ایران تهیه و برای ارسال به دکرت "ج-ح" به معاونت اتحادیه تجارت جهانی ارسال شد که به نوعی به ایشان گفته شده بود که فعلاً درخواست خود را ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.( اسناد و تصویر مکاتبات انجام شده در این مرکز موجود است)

علیپور گفت: چندی بعد (مهر ماه سال 1387) نامه‌ای اعتراضی از طرف این مرکز به رئیس سازمان بازرگانی استان آذربایجان‌شرقی ارسال و با توجه به اتفاقات رخ داده از ایشان به عنوان شریک پروژه درخواست شد تا از تخلفات صورت گرفته جلوگیری کند که پس از مدتی رئیس بازرگانی استان طی نامه‌ای به شماره 3978/م/111 پاسخ مبهمی را ارسال کرده و به نوعی از تخلفات صورت گرفته شانه خالی و اعلام کرد که نامه‌ را برای بررسی به وزارتخانه ارسال می‌کند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: دیگر از آقایان خبری نبود تا اینکه اخیراً شهردار تبریز در بیستم اسفند 1390 از راه‌اندازی مرکز تجارت جهانی در تبریز تا پایان سال 1391 خبر داده بود که اظهارات ایشان حاکی از آن است که این بار بخش خصوصی این ساختمان را در دست ساخت دارد و دیگر خبری از سهامداران دولتی در این پروژه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: طبق برنامه پنجم توسعه دولت از تصدی‌گری در کارهای اجرایی منع شده و فقط سیاستگذاری از ایشان درخواست شده و طبق فرامین رهبر معظم انقلاب برای اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف شده است تا خصوصی‌سازی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و هر چه سریع‌تر شرکت‌های خود از جمله نمایشگاه بین‌المللی را نیز به بخش خصوصی واگذار کند.

علیپور تصریح کرد: ساخت مرکز تجارت جهانی ایران به وسیله دولت نه تنها با روح قانون خصوصی‌سازی سازگاری نداشته بلکه با سرمایه کلانی بیش از معادل 1.5 میلیارد یورو که نیاز دارد از طرف دستگاه‌های وابسته به دولت عملی نخواهد شد.

وی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین سایر مقامات ارشد آن وزارتخانه در جلسات متعدد خود با مسئولان مرکز تجارت جهانی نه تنها بر غیردولتی بودن این مرکز اذعان داشته بلکه بر سرمایه‌گذاری قانونمند مشترک بخش غیردولتی و سرمایه‌گذاران خارجی ابراز داشته و دارند که گام‌های مثبتی طی 20 سال گذشته در این زمینه نیز برداشته شده است که مقامات محترم وزارتخانه‌های ذی‌ربط ابزارهای لازمه را نیز برای تحقق این مهم برای مسئولان مرکز تجارت جهانی ایران فراهم  کرده‌اند که خبرهای تکمیلی آن نیز در آینده از طریق کنفرانس مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

*خبر شهردار تبریز مبنی بر راه‌اندازی مرکز تجارت جهانی در تبریز کلاً بی‌پایه بوده و تکذیب می‌شود

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌دارم که خبر منتشره شهردار تبریز کاملاً بی‌پایه و اساس بوده و از طرف مسئولان مرکز تجارت جهانی ایران با قاطعیت تکذیب می‌شود.

*نامه‌های اعتراضی در محکومیت سوءاستفاده از نام مرکز تجارت جهانی در چند شهر

وی بار دیگر تصریح کرد: استفاده از نام مرکز تجارت جهانی ایران بدون هماهنگی این مرکز برای هیچ مجموعه‌ای در هیچ شهری جایز نیست.

علیپور گفت: در آینده نزدیک نامه‌های اعتراضی واصله از طرف مقامات اتحادیه تجارت جهانی در محکومیت چند مجموعه و شخص حقیقی و حقوقی در ارتباط با سوءاستفاده از نام مرکز تجارت جهانی در شهرهای تهران، شیراز، تبریز و اصفهان را به رسانه‌های گروهی ارسال خواهیم کرد تا با انتشار آن نامه‌ها برای شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی گام مثبتی برداشته شود.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول