اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس اعلام شد

ثبت‌نام آزمون مدرک حفظ قرآن در نیمه اردیبهشت/ 469 نفر در دوره ششم موفق شدند

خبرگزاری فارس: معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم از ثبت‌نام هفتمین دوره اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم از 15 اردیبهشت 1391 خبر داد.

ثبت‌نام آزمون مدرک حفظ قرآن در نیمه اردیبهشت/ 469 نفر در دوره ششم موفق شدند

«مهدی بحرالعلوم» معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس با اشاره به پایان یافتن ششمین دوره اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم با امضا شدن مدارک آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ثبت‌نام هفتمین دوره از 15 اردیبهشت 1391 از طریق سایت تلاوت آغاز می‌شود.

وی در این باره افزود: در ششمین دوره اعطای این مدرک 469 نفر موفق شدند تا مدارک درجه یک تا پنج را کسب کنند که به ترتیب شامل 2، 6، 237، 75 و 149 نفر در گروه‌های یک تا پنج هستند.

بنا بر گزارش خبرنگار فارس، ضوابط اعطای این مدرک که در پنج درجه به حافظان قرآن تعلق می‌گیرد به شرح ذیل است:

مدرک درجه پنج: حافظ 10 جزء

در این گروه، مرحله اول آزمون کتبی شامل 50 سوال چهار گزینه‌ای به مدت 50 دقیقه که هر جزء پنج سوال، شامل یک سوال حفظ و 4 سوال ترجمه و مفاهیم است.

کسب حداقل 70 درصد، معادل 35 نمره از 50 در این مرحله مورد توقع است.

آزمون شفاهی، مرحله دوم در این گروه است که شامل پنج سوال شفاهی حفظ  و هر سوال هشت خط از قرآن های رایج 15 سطری است.

در این مرحله، حسن حفظ 80 امتیاز،  تجوید 30 امتیاز، صوت‌ولحن 10 امتیاز و وقف‌وابتدا 20 امتیاز دارد.

مدرک درجه چهار: حافظ 20 جزء

در این گروه نیز مرحله اول شامل آزمون کتبی با 100 سوال چهار گزینه‌ای به مدت 100 دقیقه است که طی آن از هر جزء پنج سوال شامل یک سوال حفظ و چهار سوال ترجمه و مفاهیم است.

کسب حداقل 70 درصد امتیاز معادل 70 نمره از 100 در این قسمت مورد انتظار است.

مرحله دوم در این گروه شامل هفت سوال شفاهی حفظ و هر سوال هشت سطر از قرآن‌های رایج 15 سطری است.

در این بخش، حسن حفظ 80 امتیاز، تجوید 30 امتیاز، صوت‌ولحن 10 امتیاز  وقف‌وابتدا 20 امتیاز دارد.

مدرک درجه سه : حافظ کل

مرحله اول در این بخش شامل 150 سوال چهار گزینه‌ای به مدت 150 دقیقه است که از هر جزء پنج سوال شامل یک سوال حفظ و 4 سوال ترجمه و مفاهیم طرح خواهد شد.

کسب حداقل 70 درصد امتیاز معادل 105 نمره از 150 در این بخش مورد انتظار است.

مرحله دوم  در این گروه، شامل 10 سوال شفاهی حفظ و هر سوال هشت سطر از قرآن‌های رایج 15 سطری است.

در این بخش، حسن حفظ 80 امتیاز، تجوید 30 امتیاز، صوت‌ولحن 10 امتیاز، وقف‌وابتدا 20 امتیاز است که برای راهیابی به مرحله بعد لازم است نمرات حسن حفظ 90 امتیاز، تجوید 40 امتیاز، صوت‌ولحن 15 امتیاز  وقف‌وابتدا 20 امتیاز باشد.

درجه دو:حافظ ممتاز

مرحله اول در این گروه، شامل 150 سوال 4 گزینه‌ای به مدت 150 دقیقه است که از هر جزء پنج سوال شامل یک سوال حفظ و چهار سوال ترجمه و مفاهیم است.

کسب 140 امتیاز برای ورود به مرحله بعد لازم است.

مرحله دوم این بخش نیز شامل 10 سوال شفاهی حفظ و هر سوال هشت سطر از قرآن‌های رایج 15 سطری است که حسن حفظ 90 امتیاز، تجوید 40 امتیاز، صوت‌ولحن 15 امتیاز و وقف‌وابتدا 25 امتیاز  دارد.

لازم است برای راهیابی به مرحله بعد، در حسن حفظ 90 امتیاز،  تجوید 40 امتیاز، صوت‌و‌لحن 15 امتیاز و وقف و ابتدا 20 امتیاز کسب شود.

مرحله سوم نیز متعلق به ترجمه و مفردات قرآن کریم است که شامل 180 سوال چهار گزینه‌ای به مدت 180 دقیقه است و از هر جزء 6 سوال شامل چهار سوال ترجمه و دو سوال مفردات است.

شرط ورود به مرحله بعد کسب 150 امتیاز خواهد بود.

درجه 1: استاد حفظ با سابقه 10 سال تدریس و تربیت حافظان قرآن

مرحله اول آزمون این گروه شامل 150 سوال چهار گزینه‌ای به مدت 150 دقیقه است که از هر جزء پنج سوال شامل یک سوال حفظ و چهار سوال ترجمه و مفاهیم کسب طرح خواهد شد.

کسب امتیاز 130 برای راهیابی به دور بعد ضروری است.

مرحله دوم در این گروه، شامل 10 سوال شفاهی حفظ خواهد بود که هر سوال هشت سطر از قرآن‌های رایج 15 سطری را تشکیل می‌دهد.

در این بخش حسن حفظ 80 امتیاز، تجوید 30 امتیاز، صوت‌ولحن 10 امتیاز و وقف و ابتدا 20 امتیاز دارد.

مرحله سوم این گروه شامل 180 سوال 4 گزینه‌ای ترجمه و مفردات قرآن کریم به مدت 180 دقیقه است که از هر جزء شش سوال شامل چهار سؤال ترجمه، دو سؤال مفردات است و کسب امتیاز 150 برای راهیابی به مرحله چهارم ضروری است.

مرحله چهارم در این بخش شامل تفسیر و علوم قرآنی است که 50 سوال تستی و 25 سوال تشریحی به مدت 120 دقیقه از راهیافتگان اخذ خواهد شد.

60 سوال از تفسیر، 15 سوال از علوم قرآنی خواهد بود و کسب 75 درصد امتیاز از 100 ضروری است.

بنا بر این گزارش، حفاظ دارندۀ مدرک کارشناسی‌ ارشد الهیات (گرایش علوم قرآن و حدیث) یا سطح سه حوزه (رشته علوم قرآن و حدیث)، از آزمون مرحلۀ اول معاف هستند.

نفرات اول تا سوم مسابقات حفظ کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه و بین‌المللی ایران، عربستان، تونس، مصر و امارات (درآخرین دورۀ برگزاری)، جهت دریافت مدارک درجات یک و دو و نفرات اول تا سوم مسابقات مذکور در هر سال جهت دریافت مدارک درجات سه، چهار و پنج و حفاظ قبول‌شده درآزمون‌های مربوط به اعطای مدرک کارشناسی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، از آزمون مرحلۀ دوم معاف هستند.

ترجمۀ قرآن آقایان آیت‌الله مکارم شیرازی یا آیتی (به دلخواه)، منبع آزمون ترجمه و یکی از کتاب‌های«مفردات الفاظ قرآن کریم» راغب اصفهانی یا «قاموس قرآن» قرشی منبع آزمون مفردات هستند.

متقاضیان درجات سه، چهار و پنج، در صورت کسب حدنصاب قبولی «حسن حفظ»، درآزمون مرحله دوم، می‌توانند با کسب امتیازات 25 در «تجوید»، 9 در صوت‌ولحن و 15 در وقف‌و‌ابتدا، تنها در یک مورد، از قانون تک‌ماده استفاده کنند.

آزمون‌های مراحل اول، سوم و چهارم نمرۀ منفی دارند.

حفاظ کل قرآن‌کریم که حد نصاب‌های لازم جهت راه‌یابی به مرحلۀ چهارم آزمون (تفسیر و علوم قرآنی) را کسب کرده باشند، تنها در صورت اثبات ده سال سابقۀ تدریس و تأیید سوابق از سوی شورای کارشناسی، اجازه خواهند یافت تا در این مرحله از آزمون شرکت کنند.

آن دسته از حفاظ کل قرآن‌کریم که با وجود کسب حد نصاب‌های لازم راه‌یابی به مرحله چهارم آزمون (تفسیر و علوم قرآنی)، از هفت سال سابقه تدریس برخوردارند، تنها در صورت انجام سه سال تدریس پیوسته، مجاز هستند، بدون تجدید آزمون، به مرحلۀ چهارم آزمون راه‌ یابند.

سوابق 10 سالۀ تدریس حفاظ کل قرآن‌کریم، باید به صورت متعارف، پیوسته باشد. حفاظ مذکور در بند پیشین، چنانچه کمتر از هفت سال سابقۀ تدریس داشته باشند، پس از تکمیل سوابق تدریس (10 سال)، باید مجدداً در آزمون شفاهی حفظ (مرحلۀ دوم) شرکت کنند و در صورت کسب حدنصاب‌های لازم استاد حفظ قرآن، می‌توانند در آزمون کتبی مرحلۀ چهارم (تفسیر و علوم قرآنی) شرکت کنند.

از «ترجمه» و «مفردات» قرآن کریم، در آزمون مرحله چهارم، پرسش نخواهد شد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول