اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن دوستداران موسیقی:

درک صحیح موسیقی فاخر بدون شناخت ملودی امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن دوستداران موسیقی اصفهان گفت: ملودی‌شناسی، نخستین گام در درک موسیقی‌های شاخص جهانی است و درک صحیح موسیقی فاخر بدون شناخت ملودی امکان‌پذیر نیست.

درک صحیح موسیقی فاخر بدون شناخت ملودی امکان‌پذیر نیست

حسین چمن‌پرداز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در ملودی‌شناسی دیگر شنیدن مطرح نیست بلکه گوش کردن مهم است و اینکه فرد سعی کند زیر و یا بم بودن نت‌ها را به درستی تشخیص دهد.

وی افزود: در این راه تشخیص طرح ملودی یا خط حرکتی آن به شکل‌های مختلف شامل بالا رونده، پایین رونده، کمانی، حدفاصلی و تعادلی بسیار مهم است.

وی افزود: مخاطب باید دریابد زمانی که به طور مثال ملودی از بم به زیر حرکت می‌کند شامل کدام یک از موارد بالاست و خط سیر آن را در ذهن خود مشخص کند و بررسی کند که حرکت ملودی نسبت به نخستین و آخرین نتی که شنیده می‌شود بالا رونده و یا پایین رونده بوده است.

مدیر انجمن دوستداران موسیقی اصفهان با اشاره به اینکه تنها با تمرین می‌توان گوش فرد را برای شناخت انواع ملودی تربیت کرد، بیان داشت: می‌توان گفت که بیشتر ملودی‌های دنیا از ساختاری به نام یک، دو و سه استفاده می‌کنند به این معنا که در ابتدا ایده‌ای بیان می‌شود و آن ایده با کمی تغییر بار دیگر تکرار شده و سپس اوج می‌گیرد که این موضوع را می‌توان در ملودی‌های مختلف بررسی کرد.

وی ادامه داد: تمرین مناسب دیگر برای شناخت ملودی این است که فرد سعی کند عوامل تشکیل‌دهنده و طرح ملودی را در طول یک قطعه طولانی تشخیص دهد، به طور مثال موتیف (کوچک‌ترین واحد موسیقی) سمفونی پنجم بتهوون را در سراسر سمفونی وی دنبال کرده و بیابد.

چمن‌پرداز در ادامه با اشاره به ابعاد زیبایی‌شناسی ملودی تأکید کرد: همان‌طور که واج‌آرایی در شعر به زیبایی آن کمک می‌کند و تکرار در معماری ساختمان سبب انسجام و زیبایی در آن می‌شود این تکرارها در حوزه ملودی‌ نیز مطرح است و سبب انسجام ملودی می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ یک از صداهایی که در ملودی یک قطعه موسیقایی فاخر شنیده می‌شود، بالا رونده و یا پایین‌ رونده بودن طرح آن بی‌دلیل نیست بلکه طرحی را در خود نهفته دارد.

مدیر انجمن دوستداران موسیقی اصفهان در ادامه بیان داشت: به طور مثال در اواخر دوره رنسانس و دو سوم دوره بلاروک آثاری که خط ملودیشان پایین‌ رونده بود بیان کننده حزن و اندوه و برعکس آثار بالا رونده ترسیم‌کننده شادی بود و همین بالا رونده یا پایین‌ رونده بودن در آثار موسیقی کلیسایی جهنم و بهشت را تصویر می‌کرد.

وی افزود: بنابراین مولودی‌شناسی نخستین گام در درک آثار فاخر موسیقی است و اگر شخصی ملودی را به درستی درک نکند نمی‌تواند با آثار دوره‌های مختلف ارتباط مستقیم و صحیحی برقرار کند.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول