اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

وجود اشیای شاخص در موزه‌های آذربایجان‌شرقی مرهون اهداکنندگان است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: وجود برخی اشیای شاخص و نمایشگاه‌های خوب در موزه‌های آذربایجان‌شرقی مرهون اهداکنندگان اموال است.

وجود اشیای شاخص در موزه‌های آذربایجان‌شرقی مرهون اهداکنندگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز تراب محمدی صبح امروز در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی مشاغل «برادران سرابی اقدم» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اهداکنندگان اموالی مانند «آقایان رضا و یعقوب سرابی اقدم» نقش مهمی در وجود اموال شاخص و تامین اموال نمایشگاه‌های فصلی موزه‌های استان دارند.

وی مشارکت افراد در اهدای اموال به موزه‌ها را یک کار فرهنگی و خیرخواهانه خواند و گفت: موزه‌ها محلی برای نمایش فرهنگ و تاریخ و تمدن هستند که با همکاری و همیاری خوب اهداکنندگان، موزه‌های آذربایجان‌شرقی در طول چند سال اخیر اعتلا یافته‌اند.

محمدی با اشاره به کارگاه و مجموعه مشاغل «برادران سرابی اقدم » خاطرنشان کرد: در این مجموعه تاریخچه بیش از 42 نمونه از مشاغل تبریز و آذربایجان‌شرقی مانند چلنگری ،چاپخانه، تلگرافخانه، بقالی و بنکداری، عطاری، صحافی، بزازی به صورت کامل نمایش داده می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی یادآور شد: هم‌اکنون در تالار روشنایی موزه قاجار نیز 80 فانوس و انواع چراغ متعلق به مجموعه شخصی برادران سرابی اقدم نگهداری می‌شود.

محمدی قدمت این فانوس‌ها را متعلق به اوایل دوره قاجار تا اوایل دوره پهلوی دانست و گفت: تالار روشنایی موزه قاجار و موزه مشاغل آذربایجان‌شرقی در ایام نوروز برای بازدید گردشگران و علاقه‌مندان گشوده هستند.

وی خاطرنشان کرد: آثار تجسمی و هنری «برادران سرابی اقدم» اکنون در تبریز و شهرهای دیگر کشورمان نمایش داده می‌شود که ساخت تندیس «کلنل محمدتقی خان پسیان» نخستین خلبان ایرانی یکی از آنها به شمار می‌رود.

محمدی تاکید کرد: مقرر شد پس از پایان تعطیلات نوروز و اتمام برخی نمایشگاه‌های دایر در موزه‌ها و پس از بررسی‌های کارشناسی شده در خصوص ایجاد موزه‌های دائمی این اشیا و دیگر مجموعه‌های نفیس مجموعه‌داران استان اقدام مناسبی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی با 19 موزه فعال و تنوع موضوعی آنها یکی از پویاترین استان‌های کشور در امر موزه‌داری محسوب می‌شود که در ارزیابی اخیر اداره کل موزه‌های کشور توانست رتبه نخست موزه‌داری در کشور را کسب کند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول