اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اختلافات قطر و عربستان وارد فاز جدیدی می‌شود

هشدار آل‌سعود به آل‌ثانی درباره دخالت در امور داخلی عربستان سعودی

خبرگزاری فارس: تشدید فعالیت‌های مداخله جویانه قطر در کشورهای عربی موجب شده رژیم سعودی با دقت بیشتری روابط قطر با گروه‌ها و جریان‌های داخلی سعودی را زیر نظر بگیرد و نسبت به اینگونه فعالیت‌ها در عربستان به قطر هشدار دهد.

هشدار آل‌سعود به آل‌ثانی درباره دخالت در امور داخلی عربستان سعودی

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، منابع عربستانی تاکید کردند که مقامات مسئول در رژیم سعودی از روابط نزدیک قطر با جماعت اخوان المسلمون به شدت نگران هستند.

به گفته این منابع، عربستان سعودی با ابراز نگرانی از فعالیت عناصر مشکوک قطری علیه امنیت ملی عربستان، بارها از دوحه خواستار کنترل و نظارت بر تحرکات این عناصر شده است. 

مسئولان رژیم سعودی در این راستا طی هفته‌های گذشته با ارسال نامه‌ای به یک استاد قطری از او خواسته‌اند، ضمن رعایت اصول و قوانین به شهروند بیگانه که در عربستان به عنوان میهمان زندگی می‌کند، از فعالیت و تبلیغ سیاسی برای اخوان المسلمون در عربستان ممانعت کند.

یک روزنامه‌نگار عربستانی نیز در این ارتباط تاکید کرد که سومین نشست حزب "النهضه" که با دستور دولت کویت از برگزاری آن جلوگیری به عمل آمد، نگرانی‌ها درباره نقش قطر در منطقه را آشکارا نمایان کرده است.

به گفته این روزنامه‌نگار عربستانی این همایش پیش از این با حضور مخالفان رژیم سعودی و با حمایت شخصی "شیخ تمیم"، ولی‌عهد قطر برگزار شده بود و ولی‌عهد فطر مشاور سیاسی خود "عزمی بشاره" را برای ایراد یک سخنرانی آتشین و دعوت مردم عربستان به قیام علیه آل‌سعود و سرنگونی رژیم سعودی به این همایش اعزام کرده بود.

همایش "النهضه" در راستای طرح "جاسم سلطان"، اندیشمند و استراتژیست قطری با نظارت و حمایت دولت قطر و با هدف حمایت از فعالیت جنبش اخوان المسلمون در کشورهای عربی برگزار شد. در این طرح جنبش اخوان المسلمون پس از آموزش جوانان کشورهای مختلف عربی، آنها را برای فعالیت به کشورهایشان اعزام می‌کنند.

این روزنامه‌نگار عربستانی تاکید می کند که شیخ "سلمان العوده"، چهره سرشناس وهابیت عربستان سعودی بدون اعلام رسمی "جریان النهضه" را در عربستان سعودی تاسیس کرده است.

به گفته وی جریان النهضه سعودی در تونس نفوذ بسیاری دارد. این جریان پس از آموزش دادن جوانان عربستانی آنها را به تونس اعزام می‌کنند و این جوانان تاکنون فعالیت‌های بسیاری به نفع این جریان در تونس انجام داده‌اند.

همچنین شیخ سلمان العوده کتابی تحت عنوان "سئوال‌های انقلاب" چاپ و منتشر کرد که با واکنش شدید مسئولان سعودی همراه بود و رژیم سعودی عرضه این کتاب در عربستان سعودی را ممنوع اعلام کرد، اما العوده در اقدامی چالش برانگیز کتاب خود را به صورت رایگان در اینترنت عرضه کرد. وی در این کتاب انتقادهای بسیاری به رژیم سعودی و سیستم حکومتی این کشور وارد کرده است.

مسئولان قطری همچنین از "شیخ ناصر العمر"، دبیرکل بنیاد مسلمانان عربستان سعودی و از چهره‌های سرشناس افراطی وهابی نیز به شدت حمایت می‌کنند. رژیم سعودی‌ هدف قطر از حمایت شیخ العمر را تعمیق نفوذ او داخل محافل دینی و مذهبی عنوان کرده‌اند.

رژیم سعودی شیخ العوده و شیخ العمر را دو عضو برجسته ولی اعلام نشده اخوان المسلمون در عربستان می‌دانند و اعتقاد دارند که قطر تلاش می‌کند، محافل دینی و مذهبی عربستان را به واسطه این دو به کنترل خود در آورد.

شبکه الجزیره قطر نیز برای کمک به این طرح برنامه‌های ویژه‌ای برای مصاحبه با افراد وابسته به مخالفان رژیم سعودی در غرب عربستان اختصاص داده است و این مسئله موجب شد، رژیم سعودی یکی از فعالان عربستانی نزدیک به قطر را به دلیل حضور در شبکه الجزیره و شبکه‌های مرتبط با اخوان المسلمون وابسته به قطر از خروج از کشور ممنوع کند.

از زمان کودتای امیر کنونی قطر علیه پدر خود، وی با توافق اطرافیانش طرحی را برای خروج از دایره سیاسی سعودی آغاز کرده است.

امیر قطر در این راستا بود که به اختلافات مرزی دامن زد تا از این طریق اعلام کند که تبعیت از سیاست‌های سعودی را پشت سر گذاشته و اکنون با کمک آمریکا سیاست‌های مستقلی را در منطقه پیاده می‌کند که با استقبال آمریکایی نیز همراه بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول