اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال بارش برف و کولاک

زمستان نوروزی مسافران را در گردنه الماس غافلگیر کرد

خبرگزاری فارس: به دنبال بارش برف و کولاک در جاده‌های جنوب استان اردبیل مسافران نوروزی در گردنه الماس خلخال غافلگیر شدند.

زمستان نوروزی مسافران را در گردنه الماس غافلگیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس جمعیت هلال احمر خلخال صبح امروز در جریان بازدید از طرح امداد و اسکان هلال احمر این شهرستان اظهار کرد: از دیشب تاکنون 200 خودروی گرفتار در برف و کولاک به کمک راهداران و امداد‌گران نجات یافتند و 80 نفر نیز در پایگاه‌های جمعیت هلال احمر اسکان یافتند.

عبد‌الرزاق بابایی تصریح کرد: ما با دادن غذای گرم و دیگر اقلام مورد نیاز از مسافران و گردشگران نوروزی در راه مانده و گرفتار برف و کولاک پذیرایی کردیم و صبح امروز با مساعد شدن شرایط جوی آنها قادر به ادامه حرکت شدند.

وی یادآور شد: امدادگران جمعیت هلال احمر خلخال تا پایان طرح با آمادگی کامل به سر می‌برند تا در صورت بروز حوادث غیر‌مترقبه و به ویژه بارش احتمالی برف و کولاک به مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به این شهرستان از طریق گردنه‌های صعب‌العبور و مناطق کوهستانی کمک کنند.

بارش برف و سرد شدن هوا در قسمت‌های جنوب و مرکز استان اردبیل در نهمین روز از بهار 91 نه تنها مسافران و گردشگران را غافلگیر کرده بلکه اهالی شهرهای خلخال، کوثر، اردبیل، نمین و نیر را مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی و لباس‌های ضخیم کرده است.

در محور خلخال به اسالم تلاش راهداران و امداد‌گران پایگاه‌های امداد و نجات و راهدارخانه‌های موجود برای کمک‌رسانی به مسافران در راه مانده همچنان ادامه دارد و اغلب مسافرانی که از شمال کشور و از استان‌های مازندران، تهران، البرز و خراسان شمالی از محور خلخال – اسالم استفاده می‌کنند در رسیدن به مقصدشان گرفتار برف و کولاک شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پلیس راه استان از مسافران نوروزی خواست با آمادگی کامل و همراه داشتن زنجیر چرخ و سوخت کافی از محورها تردد کنند.

اما ساکنان استان اردبیل به دنبال وزش شدید باد همراه با گرد و غبار در روز گذشته امروز دومین بارش برف و باران بهاری را تجربه کردند.

ریزش باران که با وزش باد با بیشینه سرعت 55 کیلومتر در ساعت از جانب جنوب همراه است جمع زیادی از ساکنان شهرستان اردبیل به خصوص مسافران نوروزی را به وجد آورده و با فرو نشاندن گرد و خاک هوا لطافت خاصی بر فضای منطقه حاکم کرده است.

ایستگاه مرکزی هواشناسی اردبیل دمای فعلی هوا را هشت درجه سانتی‌گراد بالای صفر ثبت کرده است و این درحالی است که بیشینه دمای امروز در این ایستگاه به 14 درجه بالای صفر رسیده بود.

از شهرستان‌های خلخال، نیر، سرعین و نمین نیز ریزش باران گزارش شده است.

انتظار می‌رود که با نفوذ جریان پر فشار سرد عرض‌های شمالی و تغییر جانب وزش باد به شمال شرقی ساکنان منطقه اردبیل در ساعات آینده شاهد آغاز ریزش برف باشند.

این دومین موج بارش از ابتدای شروع سال نو در استان اردبیل است و ساکنان اردبیل و نقاط سردسیر این استان جمعه گذشته شاهد ریزش ملایم برف و استقرار هوای سرد در این نقاط بودند.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر سامانه‌ها و جریان‌های گوناگون از شرایط اقلیمی و جوی بسیار متغیر و متفاوتی در مقایسه با سایر نقاط کشور‌مان برخوردار می‌باشد و ریزش سنگین برف و رسیدن دمای هوا به منفی چندین درجه در بعضی از سال‌ها تا پایان اردیبهشت ماه در این شهرستان سابقه دارد.

 

لغزنده بودن محورهای ارتباطی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد کریم هدایتی، مدیرکل راه و ترابری استان اردبیل از لغزنده بودن سطح محورهای ارتباطی استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: با توجه به بارش برف و باران اغلب محورهای مواصلاتی استان نظیر الماس، حیران، صائین و لنگان لغزنده است که انتظار داریم رانندگان ضمن رعایت صحیح قوانین رانندگی از سرعت و سبقت خودداری کنند.

جانشین پلیس راه استان اردبیل نیز گفت:‌ هم اکنون ترافیک روانی را در اکثر جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان شاهد هستیم اما انتظار داریم رانندگان با توجه به لغزنده بودن جاده و بارش خفیف در برخی از محورها ضمن رعایت سرعت و دقت در رانندگی و ایمنی کامل زنجیر چرخ و برخی امکانات و تجهیزات زمستانی را به همراه داشته باشند.

محراب حیدری از مسافرانی که قصد سفر به استان اردبیل را دارند خواست سیستم خودروی خود را از هر لحاظ اعم از چراغ‌های راهنما، ترمز و برخی دیگر از اصول فنی چک کرده و بدون مشکل فنی به راه افتاده و برای آگاهی از وضعیت راه‌ها با مرکز مدیریت راه‌های کشور یا استان اردبیل تماس حاصل کنند.

وی تصریح کرد:‌ حوادث اندکی که در نوروز امسال رخ داده است بیشتر به دلیل سرعت و سبقت غیر‌مجاز بوده که از رانندگان انتظار داریم ضمن خودداری از این عوامل از حرکات نمایشی و سرعت بالا در پل‌ها، سرپیچ‌ها و مناطق سرازیری و محورهای کوهستانی خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود گفت: با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی تعطیلات و حجم بازگشت از سفرها از هموطنان درخواست می‌کنیم برگشت خود را قبل از روز 13 فروردین انجام دهند تا در تردد دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول