اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تعطیلات نوروز امسال

روزانه بیش از 7 هزار نفر از دریاچه زریوار مریوان بازدید می‌کنند

خبرگزاری فارس: روزانه بیش از 7 هزار نفر گردشگر و مسافر از نقاط مختلف کشور در ایام عید امسال از دریاچه زریوار مریوان دیدن می‌کنند.

روزانه بیش از 7 هزار نفر از دریاچه زریوار مریوان بازدید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج شهرستان مریوان در ایام تعطیلات امسال هم‌چون سنوات گذشته پذیرای گردشگران و مسافران متعددی است.

در میان آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری مریوان مانند دشت کیلو، قمچیان، ملا قوبی، اورامانات و غیره تاکنون دریاچه زریوار شاهد بیشترین بازدید کننده در این ایام بوده است.

این‌ شهر از لحاظ‌ پوشش‌ گیاهی‌ از سرسبزترین‌ شهرهای‌ استان‌ و با وجود کوهستانی‌ بودن‌ از دشت‌های‌ نسبتا وسیعی‌ برخوردار است‌ و از مهم‌ترین‌ پدیده‌های‌ طبیعی‌ آن‌ نیز دریاچه‌ زریوار است‌.

این‌ دریاچه‌ در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ و در ارتفاع‌ 1285 متری‌ از سطح‌ دریا قرار داد و از زیباترین‌ میراث‌های‌ طبیعی‌ استان‌ کردستان‌ به‌ شمار می‌آید.

آب این‌ دریاچه‌ از چشمه‌های‌ جوشان‌ و رودخانه‌های‌ چندی‌ که‌ به‌ آن‌ می‌ریزد، تأمین‌ می‌شود، حجم‌ آب‌ دریاچه‌ از 5/22 میلیون‌ متر مکعب‌ تا 5/47 میلیون‌ مترمکعب‌ در طول‌ سال‌ متغیر است‌.

طول‌ دریاچه‌ شش‌ کیلومتر و عرض‌ آن‌ 1700 تا 3000 متر و مساحت‌ آن‌ نیزحدود 720 هکتار است‌.

وجه‌ تسمیه‌ زریوار و زریبار که‌ هر دو در منطقه‌ متداول‌ است‌، به‌ واژه (زری‌) که‌ در زبان‌ کردی‌ به‌ معنی‌ دریاچه‌ است‌، باز می‌گردد و پسوند «دار» و «بار» پسوند تشبیهی‌ و زریبار یا زریوار به‌ معنی‌ دریاچه‌وار است‌.

زریوار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر است که با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتا وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده‌است.

پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالی که سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیب‌ها و نقاط مختلف آن وجود دارند.

انتهای پیام/ن۲۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول