اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال گذشته صورت گرفت

کشف 300 قلم اشیای تاریخی ارزشمند در استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از کشف و ضبط 300 قلم اشیای تاریخی ارزشمند در سال گذشته در استان زنجان خبر داد.

کشف 300 قلم اشیای تاریخی ارزشمند در استان زنجان

یحیی نقی‌زاده‌محجوب امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در قالب 50 نیروی حفاظتی به صورت شبانه‌روزی از اماکن تاریخی و گردشگری استان محافظت می‌کند.

وی با بیان اینکه نیروهای گشت یگان حفاظت استان در قالب تجهیزات خودرویی و موتوری نسبت به محافظت از اماکن تاریخی استان اقدام می‌کنند تصریح کرد: این گشت‌ها به صورت شبانه‌روزی وظیفه دارند به بناهای تاریخی، آثار ارزشمند تاریخی و موزه‌ها سرکشی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه حفاظت فیزیکی از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان از سوی یگان حفاظت صورت می‌گیرد یادآور شد: همه اقدامات امنیتی در راستای حفاظت از اماکن تاریخی و موزه‌های استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت با همکاری نیروی انتظامی در راستای حفاظت از میراث فرهنگی استان تلاش می‌کنند افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این زمینه دخالت دارند.

نقی‌زاده با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروز نیز گشت‌های یگان حفاظت اداره کل از اماکن تاریخی استان محافظت می‌کنند خاطر نشان کرد: گشت‌های اداره کل در سطح استان، نظارت‌های لازم بر موزه‌ها را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیشترین تخلفات در زمینه آثار تاریخی در استان زنجان کشف شده ادامه داد: 12 گروه متخلف خرید و فروش اشیای عتیقه، حفاری‌ها و‌ تخریب‌های غیر مجاز میراث فرهنگی در سال گذشته در استان زنجان کشف و متخلفان به مقامات قضایی ارجاع شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از کشف و ضبط 300 قلم اشیای تاریخی ارزشمند در سال گذشته در استان زنجان خبر داد و گفت: این اشیای با ارزش توسط این اداره کل کشف شد.

این مسئول از کشف و ضبط 12 فلزیاب توسط نیروهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه جلوگیری از سرقت اشیای تاریخی استان در سال جاری نیز انجام می‌شود.

نقی‌زاده با اشاره به اینکه در موزه صنایع دستی استان عملکرد یگان حفاظت ارائه شده متذکر شد: برخی آثار کشف شده در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: موزه شهدای استان زنجان از موزه‌های مهم استان محسوب می‌شود که اداره کل در راستای اداره امور آن دخالتی نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه متولی این موزه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان است بیان داشت: بنای این موزه تاریخی بوده و مرمت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در این موزه آثار دوران دفاع مقدس در معرض دید علاقه‌‌مندان قرار گرفته است افزود: این موزه یکی از جاذبه‌های تاریخی استان محسوب می‌شود.

نقی‌زاده در پاسخ به خبرنگار فارس که چرا در سطح شهر تابلویی برای راهنمایی مسافران برای بازدید از موزه شهدا  نصب نشده گفت: متولی تابلو در شهر شهرداری است و اداره کل در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تابلوها حکم تعیین‌کننده‌ای در سهولت دسترسی بازدیدکنندگان به اماکن تاریخی را دارند اذعان داشت: باید در این زمینه اقدامات لازم از سوی شهرداری صورت گیرد.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول