اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایش هنر ایرانی در یخدان تاریخی کرمان

خبرگزاری فارس: یخدان مؤیدی شهر کرمان میزبان هنر مردان و زنان ایرانی است که صنایع دستی و سوغات خود از پته و گلیم کرمان و چاقوهای تیز زنجان تا پارچه‌های قلم‌کار اصفهان و سنگ‌های قیمتی مشهد را به نمایش گذاشته‌اند.

نمایش هنر ایرانی در یخدان تاریخی کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات کرمان از اول فروردین ماه در قالب 70 غرفه در محل یخدان مؤیدی این شهر فعالیت خود را آغاز کرده و انتخاب محل نمایشگاه در این مکان تاریخی خود نشانگر خوش‌سلیقگی برگزار کنندگان نمایشگاه است.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش و فروش صنایع دستی کرمان محصولات استان‌های دیگری از جمله گلستان، یزد، زنجان، قم، همدان، اصفهان، اردبیل و خراسان رضوی عرضه شده است.

در نمایشگاه صنایع دستی کرمان می‌توان پته‌های زیبای رنگارنگ کرمان، گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان، چاقوهای تیز دسته گلدار زنجان، شال‌های رنگی یزدی، مهره‌های زیبای قمی، پارچه‌های قلم‌کار اصفهانی، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مشهد و لباس‌های ترکمن‌های  گلستان را مشاهده کنیم و البته با قیمت‌های مناسب بخریم.

*صنایع دستی کرمان بسیار زیبا و گران‌بها هستند

یک بانوی آذری زبان که از استان آذربایجان شرقی به کرمان سفر کرده است به خبرنگار فارس گفت: نمایشگاه‌های صنایع دستی این مزیت را دارند که تنها با حضور در یک استان می‌توانیم با صنایع دستی دیگر استان‌ها نیز آشنا شویم.

مریم عظیمی نمایشگاه صنایع دستی کرمان را جذاب خواند و افزود: صنایع دستی کرمان بسیار زیبا و گران‌بها هستند، اما در این نمایشگاه از هنرهای قدیمی کرمان فقط پته را دیدم و دیگر هنرهای به نمایش گذاشته شده مانند معرق و یا سراجی که در دیگر استان‌ها نیز وجود دارد.

 *آشنایی با اقوام ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه صنایع دستی کرمان می‌گوید: انتخاب مکان برگزاری این نمایشگاه در محل یخدان مؤیدی کرمان موجب می‌شود که بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از نمایشگاه یکی از آثار تاریخی شهر کرمان را هم از نزدیک مشاهده کنند.

علی مهدوی اظهار داشت: قیمت بعضی از اقلام نمایشگاه صنایع دستی نسبت به مغازه‌های سطح شهر متفاوت است و باید در این مورد نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و حضور غرفه‌دارانی از سراسر کشور، بازدیدکنندگان علاوه بر آشنایی با سوغات و صنایع دستی استان‌های مختلف کشور با لهجه‌ها، گویش و پوشش دیگر اقوام ایرانی نیز آشنا می‌شوند.

یک دختر جوان کرمانی که در حال بازدید از نمایشگاه صنایع دستی کرمان است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: غرفه "آروماتراپی" که یک هنرمند با استفاده از مواد گیاهی مانند گل میخک و یا بادام تلخ زیورآلات طبی را درست کرده بود، بیش از دیگر غرفه‌ها برایم جذابیت داشت.

سمانه حسنی گفت: برپای نمایشگاه صنایع دستی با حضور غرفه‌داران استان‌های دیگر برای مردمی که در ایام نوروز به مسافرت نمی‌روند، فرصت مناسبی است تا کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 *استقبال از نمایشگاه صنایع دستی کرمان چشمگیر است

مسئول غرفه صنایع دستی قم به خبرنگار فارس گفت: تعداد مسافرانی که به کرمان سفر کرده‌اند، بسیار زیاد است و این افراد حضور چشمگیری در نمایشگاه صنایع دستی دارند.

نرگس اشرفی با بیان اینکه استقبال از نمایشگاه صنایع دستی کرمان به ویژه در شبانگاه مطلوب است، عنوان کرد: غرفه‌داران با سابقه‌ای در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی دیگر استان‌های کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایشگاه کرمان طی ایام نوروز برگزار می‌شود، مخاطبان بیشتری نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها دارد.

اشرفی برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی را برای مسافران و شهروندان مناسب می‌داند و افزود: مردم با حضور در این نمایشگاه‌ها با کالاهای جدید در بازار دیگر استان‌ها آشنا می‌شوند.

وی بیان داشت: قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که مردم قدرت خرید بیشتری داشته باشند.

 *برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بهترین حرکت میراث فرهنگی است

مسئول غرفه یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: نمایشگاه صنایع دستی کرمان بازدیدکنندگان بسیاری دارد، اما مردم زیاد خرید نمی‌کنند.

ابوالقاسم دافک گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بهترین حرکتی است که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور اجرا می‌شود، زیرا صنایع دستی استان‌های مختلف در قالب این نمایشگاه‌ها به مردم معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نوروز سال جاری از غرفه‌داران برای حضور در نمایشگاه صنایع دستی کرمان مبلغی اخذ شده است، تصریح کرد: بعضی از هنرمندان از جمله یکی از پیکرتراشان برجسته یزدی به علت ناتوانی در پرداخت این مبلغ از حضور در این نمایشگاه صرف‌نظر کردند.

دافک خاطرنشان کرد: اگر غرفه‌ها رایگان بود، غرفه‌داران می‌توانستند، تخفیف بیشتری را برای خریداران در نظر بگیرند تا آن‌ها راضی‌تر شوند.

 *برپایی 70 غرفه در نمایشگاه صنایع دستی کرمان

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به راه‌اندازی 9 نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی و سوغات در استان کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: 170 غرفه در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های نوروزی استان کرمان صنایع دستی و سوغات کرمان را عرضه می‌کنند.

حیدرعلی زاهدیان اذعان داشت: تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه صنایع دستی و سوغات کرمان از مرز 40 هزار نفر هم گذشته و این نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو است.

وی با اشاره به فعالیت 70 غرفه در نمایشگاه صنایع دستی و سوغات کرمان در محل یخدان مویدی بیان می‌کند: نمایشگاه مذکور تا 13 فروردین ماه فعال است.

زاهدیان تصریح می‌کند: در این نمایشگاه 30 غرفه، صنایع دستی سایر استان‌های کشور و 40 غرفه انواع صنایع دستی و محصولات بومی و محلی استان کرمان را عرضه می‌کند.

وی از حضور غرفه‌دارانی از استان‌های گلستان، یزد، همدان، اردبیل، خراسان رضوی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در این نمایشگاه خبر می‌دهد و گفت: این غرفه داران صنایع دستی و سوغات مناطق مختلف ایران را عرضه می‌کنند.

*برگزاری جنگ شادی در محل نمایشگاه صنایع دستی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز از برگزاری برنامه‌های نوروزی در قالب "جُنگ شادی" با حضور گروه‌های متعدد هنری و هنرمندان استان در محل نمایشگاه صنایع دستی کرمان خبر می‌دهد و اظهار داشت: این مراسم تا 10 فروردین ماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

احمد سعیدی بیان داشت: نمایش‌های طنز، اجرای موسیقی زنده محلی، سنتی و پاپ، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی و هنری و اهدای جوایز از جمله برنامه‌هایی است که در این مراسم اجرا می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های هنری سنت‌ها و فرهنگ دیار کریمان به مسافران نوروزی منتقل شود.

 *برپایی 9 نمایشگاه صنایع دستی در کرمان

دبیر ستاد تسهیلات نوروزی و سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: نمایشگاه صنایع دستی کرمان با استقبال بی‌نظیر بازدید کنندگان و مسافران نوروزی مواجه شده، زیرا نسبت به سال گذشته پر بارتر برگزار شده است.

هادی ایرانمنش به برگزاری 9 نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان کرمان اشاره و تصریح می‌کند: زمینه برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در کرمان، جیرفت، بم، رفسنجان، انار، ماهان، راین، شهربابک و زرند فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 170 غرفه نمایشگاهی برای عرضه صنایع دستی در سطح استان کرمان برپا شده است.

---------------------------------

گزارش از مهسا حقانیت

-----------------------------

انتهای پیام/خ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول