اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سوم فروردین روز جهانی آب

از آب‌انبار دیروز تا آب‌انبار امروز در کاشان

خبرگزاری فارس: با نگاهی به سطح شهر کاشان می‌بینیم رفته رفته آب‌انبارهای دیروز جای خود را به آب‌انبارهای جدید که تصفیه خانگی نام دارند داده‌اند.

از آب‌انبار دیروز تا آب‌انبار امروز در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مردم شهرستان کاشان و حومه آن به دلیل وضعیت خاص اقلیمی حاشیه کویر که منطقه‌ای خشک و کم آب است همیشه در تنگنای تهیه، حفظ و توزیع آب بوده و هستند و برای برون رفت از این وضعیت بحرانی، راهکارهای گوناگونی برای بهره‌برداری از آب به کار برده‌اند که استفاده از آب‌انبار یکی از روش‌های سنتی و بومی است که برای این امر به کار برده شده است.

برخلاف پیشرفت‌هایی که در زمینه آبرسانی در مناطق شهری و اجتماعات بزرگ صورت گرفته اما در بسیاری نقاط استفاده از منابع آبی نظیر چاه، چشمه، قنات و آب‌انبار رواج کامل دارد مردم کاشان نیز از آب‌انبارها به عنوان یکی از منابع آبی استفاده می‌کنند.

اگر چه آب‌انبارها به ظاهر بهداشتی هستند اما  به صورت کلی عمل انبار کردن آب و راکد ماندن آن باعث آلودگی می‌شود.

نکته قابل توجه این است که در گذشته که پیشرفت‌های علمی چشمگیر نبود اما راهکارهای جالبی برای بهداشت آب در نظر گرفته می‌شده و موادی برای رفع آلودگی احتمالی به آن اضافه می‌شده است نظیر نمک به دلیل داشتن کلر، ماهی جهت رفع باکتری‌های آب، ذغال به علت بهره‌مندی از خاصیت بوگیری، خشت به دلیل رسوب‌زدایی املاح آب و یا سایر مواد مؤثر در کنترل آلودگی آب مانند آهک که مورد استفاده قرار می‌گرفته است ولی امروزه از کلر به عنوان گندزدایی استفاده می‌شود.

البته نگاهی هر چند کوتاه بر مطالعه‌ها و مقاله‌هایی که در زمینه‌ بهداشت آب‌انبارها در کاشان صورت گرفته نشان‌دهنده آلودگی بیش از حد مجاز برخی از آنها است که این امر نشان‌دهنده بی‌توجهی برخی مسئولان به سلامت مردم بوده است.

پدیده جدیدی که امروز در اکثر شهرهای ایران متداول شده، استفاده از تصفیه آب‌های خانگی است که برای کاهش و حذف برخی از عامل های شیمیایی و میکروبی استفاده می‌شود ولی علی‌رغم تبلیغات فراوان شرکت‌های وارد کننده این محصولات و فروش بالای این محصولات در سطح شهرها نظارت صحیحی بر عملکرد این دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

در بررسی‌های انجام شده مشاهده می‌شود که آب خروجی از دستگاه‌های تصفیه آب از نظر وجود برخی عامل‌های شیمیایی و میکروبی قابل بحث فراوان است.

اما آگاهی دادن به مردم در تعویض به موقع انواع فیلترهای تعبیه شده در دستگاه هر کدام در زمان خود و همچنین جلوگیری از سودجویی شرکت‌های واردکننده در خصوص حذف کردن لامپ فرابنفش دستگاه تصفیه آب که جهت حذف انواع باکتری‌ها در آنها پیش‌بینی‌ شده است باید مورد توجه شهروندان کاشانی و مسئولان ذیربط قرار گیرد. 

روز سوم فروردین به نام روز جهانی آب نامگذاری شده است که عنوان این روز امسال«22 ماه مارس 2012» به نام آب و امنیت غذایی است.

انتهای پیام/ح20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول