اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تجمع مسافر و خدمات در عوارضی اتوبان قم تهران

خبرگزای فارس: حجم گسترده‌ای از خدمات در عوارضی اتوبان قم – تهران به زائران و مسافران نوروزی ارائه می‌شود.

تجمع مسافر و خدمات در عوارضی اتوبان قم تهران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد تسهیلات زائران استان قم، اتوبان قم - تهران هر ساله در ایام نوروز یکی از پرتراکم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور به حساب می‌آید، امسال نیز این محور از زمان تحویل سال و حتی قبل از آن با حجم زیادی از عبور و مرور مواجه بوده است.

شهروندان تهرانی و به ویژه کارمندان، تلاش دارند تا از فرصت تعطیلات رسمی آغاز سال بهترین استفاده را ببرند و به همین دلیل از نخستین ساعات آغاز سال جدید، تهران را به مقصد شهرهای دیگر ترک می‌کنند.

با توجه به اینکه قم محل اتصال شهر و استان تهران و حتی استان‌های شمال و شمال‌شرق کشور به استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به شمار می‌رود و اتوبان قم - تهران به منزله پل اتصال‌دهنده این استان‌ها به یکدیگر است، بیشترین ترافیک در این محور به چشم می‌خورد.

از سویی قرار گرفتن شهر قم در میانه راه، موجب شده است که مسافران حتی اگر مایل به ورود به شهر قم و اقامت طولانی مدت در این شهر نباشند، از قم به عنوان محل استراحت کوتاه چند ساعته استفاده کنند.

در این شرایط، فراهم آوردن امکانات مناسب برای اقامتی هر چند کوتاه، می‌تواند رضایت خاطر مسافران قم را فراهم آورد؛ امکاناتی نظیر سرویس‌های بهداشتی، کمپینگ‌ها و سایبان‌ها، ایجاد امنیت، تسهیل عبور و مرور و مواردی از این دست را می‌توان جزو این موارد به شمار آورد.

در صورت فراهم آمدن این امکانات، علاوه بر آسایش مسافران می‌توان به افزایش مدت اقامت آنان در شهر قم و ارتقاء شاخص‌های اقتصادی از این حیث نیز امید داشت.

با در نظر داشتن این نقاط مثبت، ستاد تسهیلات زائران و برخی از ادارات عضو این ستاد، در مبادی ورودی شهر و به ویژه در کنار عوارضی اتوبان قم - تهران اقدام به فراهم آوردن امکانات و تسهیلاتی برای زائران کرده‌اند.

در این زمینه جمعیت هلال احمر استان قم علاوه بر استقرار اکیپی در کنار عوارضی این آزادراه، بالگرد خود را در این نقطه مستقر کرده است تا امدادگران در کوتاه‌ترین زمان به یاری حادثه‌دیدگان احتمالی ناشی از تصادفات بشتابند. شهرداری قم نیز اتوبوس ویژه خود را که به راهنمایی مسافران اختصاص دارد در کنار عوارضی اتوبان قم - تهران مستقر ساخته است؛ پرسنل حاضر در این اتوبوس با توزیع اقلام اطلاع‌رسانی در میان مسافران، به سئوالات آنان نیز پاسخ می‌دهند.

اتوبوسی که به عنوان راهنمای زائر در محل عوارضی اتوبان قم - تهران استقرار یافته یکی از اتوبوس‌های راهنمای متعلق به شهرداری قم است که در مبادی ورودی شهر مستقر شده‌اند.

تلویزیون شهری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز که در کنار عوارضی اتوبان قم - تهران نصب شده است به معرفی مکان‌های دیدنی و صنایع دستی استان قم می‌پردازد. این تلویزیون شهری در معرض دید انبوه زائرانی که از سمت تهران به طرف کاشان، اراک و اصفهان در حال حرکت هستند و یا قصد ورود به شهر قم را دارند قرار گرفته است و با دارا بودن قابلیت دید در روز، امکانات و ظرفیت‌های شهر و استان قم را به نمایش می‌گذارد.

ستاد اقامه نماز استان قم نیز اقدام به برپایی غرفه‌های فرهنگی در قالب یک نمایشگاه در کنار عوارضی اتوبان قم - تهران کرده است که یکی از این غرفه‌ها به جنگ نرم اختصاص دارد. در این غرفه، فیلم و عکس‌های مرتبط با جنگ نرم به وسیله بلوتوث برای بازدیدکنندگان ارسال شده و فیلم‌هایی از طریق ویدئوپروجکشن برای تمام بازدیدکنندگان به نمایش در می‌آید.

در غرفه دیگری دو نفر از طلاب علوم دینی، احکام شرعی را پاسخ می‌دهند. به گفته یکی از این روحانیون، روزانه حدود 50 نفر برای گفت‌وگو و دریافت پاسخ سئوالات شرعی خود به این غرفه مراجعه می‌کنند.

غرفه دیگر این نمایشگاه مختص کودکان و نوجوانان است که کودکان می‌توانند نقاشی‌های مورد علاقه خود را به تصویر بکشند.

در غرفه دیگری، تصاویری از شهدا و لحظه شهادت آنها به نمایش درآمده است.

ایجاد سرویس‌های بهداشتی ویژه مسافران از جمله دیگر اقدامات انجام شده برای مسافران نوروزی است. این سرویس‌های بهداشتی در حدفاصل میان عوارضی اتوبان قم - تهران تا عوارضی اتوبان قم - کاشان ایجاد شده‌اند.

مسافران بسیاری نیز اتومبیل‌های خود را به منظور استراحتی کوتاه در این محدوده متوقف کرده و از امکانات ذکر شده استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول