اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اصفهان

روح معنوی "مناره سین" چشمان گردشگران را نوازش می‌دهد

خبرگزاری فارس: یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان مسجد و مناره روستای سین در شهرستان برخوار و میمه است که از دوران سلجوقی به یادگار مانده است.

روح معنوی "مناره سین" چشمان گردشگران را نوازش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سین روستایی بسیار قدیمی با قدمت 2 هزار ساله با دیوارهایی محکم و برج‌های سلجوقی در شهرستان برخوار و میمه در شمال اصفهان است که قسمتی از آن تاکنون حفظ شده و دارای آثار تاریخی فراوانی است. 

یکی از این آثار معروف به مسجد امام حسن(ع) است که دارای یک مسجد و مناره سلجوقی است که در مقایسه با مسجد گز بیشترین اختصاصات دوره سلجوقی را حفظ کرده است، کوچه و مدخل مسجد سین که مناره مرتفع آن نیز در گوشه شمال‌غربی مسجد واقع می‌شود شباهت زیادی به کوچه و مدخل مسجد گز دارد، خطوط گچبری اطراف محراب این مسجد دارای زمینه آبی بعد از جمله بسم‌الله شامل آیة‌الکرسی است.

در قسمت فوقانی محراب گچبری این مسجد و در زیر مقرنس‌های آجری بر یک لوح سنگی به طول 80 و عرض 40 سانتی‌متر کتیبه‌ای موجود است به خط ثلث برجسته بر روی سنگی که بانی ساختمان آن را اهداء کرده است.

مناره مسجد امام حسن به سال 526 هجری پیش از ساختمان گنبد مسجد به اتمام رسیده و کتیبه روی مناره دارای قدیمی‌ترین تاریخی است که تاکنون بر روی یک بنای مزین به کاشی در ایران دیده شده است.

کتیبه فوقانی مناره سین که با پشت‌بام مسجد هم‌سطح است به خط کوفی برجسته بر زمینه آجری توأم با تزئینات ساده گچی در چهار سطر کتیبه‌ای موجود است.

یکی دیگر از مهمترین آثار تاریخی این روستا کاروانسرای سه است که در کنار یکی از شاخه‌های جاده کاشان قرار دارد و در سال 1223 مطابق با 1808 میلادی و در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار بنا شده است و در کتیبه سنگی سر در آن نام ابوالقاسم اصفهانی به چشم می‌خورد.

امام‌زاده جلیله، امام‌زاده یوسف، دو باب حمام با معماری قدیمی و ستون‌های سنگی یک‌پارچه سه متری، مسجد جامع که مقبره سه امام‌زاده به نام‌های شاه‌زاده سعید، شاه‌زاده اسدالله و شاه‌زاده سلیمان نیز در آن قرار دارد و عمارت فرنگی که در قدیم تلگراف خانه بوده و هفت آسیاب که در حال حاضر مخروبه شده از دیگر آثار این روستای تاریخی است.

کاروانسرای چاله‌سیاه بنای تاریخی دیگری است که در سال 1098 هجری به دستور شیخ علیخان زنگنه وزیر شاه سلیمان بنا شده و امروز به نام کاروانسرای چاله‌سیاه شهرت دارد.

هم‌چنین در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که اکنون باروهای مخروبه آنها باقی مانده است و یک قلعه مرتفع هم در جنوب روستا موجود است که دارای زاغه‌ها و اتاق‌های متعدد است.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول