اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/تعهدی که قطر 17 سال پیش به سوریه داد/

قطر: بر عهد خود با سوریه هستیم/تعجب نمی‌کنیم اگر وزیر خارجه‌مان برای پول و شکم‌پرستی به اسرائیل برود

خبرگزاری فارس: سندی سیاسی نشان می‌دهد قطر که امروز از افشای روابطش با اسرائیل ابایی ندارد، در این امر سابقه‌ای طولانی دارد؛ بخصوص روابط وزیر خارجه‌اش که به گفته سران قطر عجیب نیست اگر برای پول هر لحظه اقدام به سفر به تل‌آویو کند.

قطر: بر عهد خود با سوریه هستیم/تعجب نمی‌کنیم اگر وزیر خارجه‌مان برای پول و شکم‌پرستی به اسرائیل برود

به گزارش فارس، اسناد تاریخی همیشه بیش از هر چیز گویای گذشته و سابقه دولت‌ها و کشورهای مختلف در روابط با یکدیگر است.

در یکی از این اسناد که محمد حسنین هیکل مورخ مشهور مصری در کتاب جدید خود با نام «توهم صلح، روابط پنهانی اعراب اسرائیل و اتفاقات آن» منتشر شده به روابط پنهانی قطر با رژیم صهیونیستی می‌پردازد و در آن متن و تصویر نامه‌ شیخ محمد بن حمد آل ثانی برادر حاکم قطر به حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه را منتشر می‌کند که در آن تاکید شده است که قطر به عدم رابطه با اسرائیل ایمان دارد و همیشه بر عهد خود با سوریه و ایمان خود به عربیت جهان عرب باقی می‌ماند.

به گواه منابع دیپلمات و رسانه‌ای در منطقه و خارج از آن، قطر و عربستان از حیث حملات رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغاتی و حتی تسلیحاتی به سوریه که کاملا در راستای هدف رژیم صهیونیستی است، نخستین کشورهای عرب بخصوص در یک سال گذشته قلمداد می‌شوند در حالی که محمد بن حمد در این نامه خود ضمن تاکید جندین باره به حافظ اسد و اطمینان بخشی به او درباره نبود هرگونه رابطه با تل‌آویو، اذعان می‌کند که هر کس در حق امت عرب کوتاهی و تقصیری کند، این امت به گونه‌ای او را به حاشیه می‌راند که عبرتی برای دیگران شود.

تاریخ نامه 13 ژانویه 1994 است که شیخ محمد بن حمد آن را اینطور آغاز کرده است:

جناب آقای رئیس جمهور... حافظ اسد

کشور قطر مانند همه امت عربی از آنچه خبرگزاری‌ها درباره دیدار و نشست حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی وزیر خارجه قطر با وزیر خارجه و انرژی اسرائیل در لندن مخابره کردند، شوکه شد.

وی در ادامه می‌افزاید: سیاست قطر که ...شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر کشور تعیین و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی ولی عهد آن را اجرا می‌کند، با اتفاق دردناکی که افتاد کاملا در تناقض است زیرا قطر تا زمانیکه حق اعراب چه سوری باشد چه لبنانی چه فلسطینی یا اردنی، به صورت کامل و بدون نقص پس گرفته نشود به عدم برقراری رابطه سیاسی یا اقتصادی ... [با  اسرائیل] عقیده داشت و هنوز دارد زیرا مسئله، یک مسئله واحد است و آرزوها و درد [اعراب] نیز مشترک است.

محمد بن حمد در ادامه تاکید می‌کند که قطر بر اساس ایمان خود به قومیت عربی و پس‌گیری حق غصب‌شده و عدم دستیابی اسرائیل به هرگونه دستاوردی قبل از اجرای قوانین بین‌المللی... و عقب‌نشینی کامل از همه اراضی عربی اشغال شده... معتقد است که وزیر خارجه این کشور [در دیدارش با همتای اسرائیلی] فقط نماینده خود بوده است و رفتارش محکوم به جسارت و سوء رفتار و حب مادی و خدمتش به منافع شخصی‌اش است.

این مقام قطری در ادامه نامه حتی تاکید می‌کند: «ما تعجب نمی‌کنیم اگر در هر لحظه‌ای این خبر را بشنویم که او [حمد بن جاسم] برای گرفتن پول بیشتر برای منافع شخصی‌اش که شکم و شکم‌بارگی‌اش را تامین کند، به اسرائیل سفر کرده است».

در حالی که امروز بیشترین حمایت مالی و تسیحاتی از گروهک‌های مسلح سوریه برای براندازی دولت بشار اسد و نظام سوریه از طریق قطر و شخص حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور انجام می‌شود، محمد بن حمد در این نامه تاکید کرده است:

«دولت قطر جناب آقای رئیس جمهور همیشه بر عهد خود با شما می‌ماند و با این عهد بر عربیت و قومیت آن امین باقی می‌ماند و به موضع یکپارچه عربی در قبال اسرائیل متعهد است و بر حفظ حقوق ملت عرب در خاک وطنش حریص و به حق ملت عرب در کسب آزادی‌ و استقلالش در هر جا که باشد، ایمان دارد.

محمد بن حمد در ادامه برای چندمین بار بر موضع ثابت قطر در قبال اسرائیل تاکید می‌کند و در این نامه می‌نویسد:

ما به جنابعالی قول می‌دهیم که این موضع ما ثابت، متعهد و قاطعانه در اجرای آن باقی می‌ماند تا اینکه باطق برود و حق وارد شود. تاریخ همانطور که می‌دانید جناب آقای رئیس جمهوری، سابقه ثبت‌شده ملت‌هاست و به هر کس که کوتاهی یا قصوری در حق امت بزرگ عرب بکند، رحم نخواهد کرد بلکه او را با حاشیه خواهد راند تا عبرتی برای دیگران باشد.

این مقام قطری که تلاش کرد به حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه درباره عدم برقراری رابطه‌ای از جانب کشورش با رژیم صهیونیستی اطمینان خاطری قاطع بدهد، نامه خود را با این آیه شریفه که می‌فرماید «سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون» به پایان برد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول