به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، وحید عالمیان صبح امروز در گردهمایی معلمان پایه اول دبستان استان کرمان اظهار داشت: از پنج سال گذشته کار گروههای هندسه، جبر و اعداد، آمار و احتمال، اهداف و رویکرد برای بحث آموزش ریاضی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی شکل گرفت.
وی هدف از شکلگیری این کار گروهها را شناسایی نقاط ضعف و تقویت توانمندیها بیان کرد و افزود: متخصصان تربیت، محتوایی، آموزشی و روانشناسان در این زمینه فعالیت کردند تا سند راهنمای برنامه درس ریاضی تدوین شد.
عالمیان ابراز داشت: این سند از پایه اول ابتدایی تا پایه 12 با رویکرد چگونگی ارائه درس، ارزشیابی و آموزش تدوین شده است.
وی تصریح کرد: پس از تدوین سند مذکور وارد تولید اجزای سند شدیم که کتاب درسی بخشی از این اجزا است.
عالمیان با اشاره به تحقیقها و پژوهشهای صورت گرفته در زمینه فراگیری ریاضی در بین دانشآموزان جهان تصریح کرد: آمار نشان میدهد، متوسط پاسخگویی دانشآموزان کشورهای دنیا به سئوالها 40 درصد است در حالی که این رقم در بین دانشآموزان ایرانی 20 درصد است.
وی عنوان کرد: میزان پاسخگویی دانشآموزان ایرانی به سئوالهای استاندارد مشخص از نصف پایینتر است.
عالمیان بیان داشت: مهارتهای حل مسئله در متوسط جهانی 29 درصد و در ایران 9 درصد است، اما متوسط پاسخگویی دانشآموزان ما در مقایسه با دنیا در تقارن 78 درصد است در حالی که این رقم در سطح جهانی 64 درصد است.
وی تصریح کرد: زمانی که برنامه درسی و محتوا مطرح میشود و دادهها در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد، بچهها توانایی پاسخگویی دارند.
عالمیان مشکل اصلی دانشآموزان ایرانی در حوزه درس ریاضی را حل مسئله ذکر کرد و افزود: بر اساس سند تولید شده یکی از رویکردهای در نظر گرفته شدهٰ رویکرد حل مسئله است که بچهها بتوانند به توانایی حل مسئله برسند.
وی اذعان داشت: دلیل عمدهای که بچهها نمیتوانند، مسئله را حل کنند، این است که روش حل مسئله به آنها آموزش داده نشده است.
عالمیان ابراز داشت: در کتابهای ریاضی جدید تلاش شده است تا راهبردهای حل مسئله و روشهای حل مسئله به دانشآموزان ارائه شود.
انتهای پیام/غ20/ژ1001