اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از طرح جمع‌آوری متکدیان در ساری

‌جمع‌آوری متکدیان پروژه‌ای با نام «نقطه سر خط» / امیدهایی که بر باد رفت

خبرگزاری فارس: طرح جمع‌آوری متکدیان چند وقتی است که آغاز شده، ولی به نظر می‌رسد برای چندین بار تجربه پرداختن به علت، به جای معلول در جامعه تکرار می‌شود و ابعاد مختلف مسأله به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

‌جمع‌آوری متکدیان پروژه‌ای با نام «نقطه سر خط» / امیدهایی که بر باد رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری تکدی‌گری یکی از اشکال مخرب و پست‌ترین نوع اشتغال به کار در خیابان است که هیچگاه با آن به طور علمی برخورد نشده و به نظر می‌رسد که مجریان طرح «جمع‌آوری متکدیان» بیشتر به پاک کردن صورت مسأله می‌اندیشند تا رفع آن.

«طرح جمع‌آوری متکدیان» چند وقتی است که آغاز شده و قرار است از این طریق متکدیان از سطح شهر جمع‌آوری و ساماندهی شوند، ولی به نظر می‌رسد برای چندین بار تجربه پرداختن به علت، به جای معلول در جامعه تکرار می‌شود و ابعاد مختلف مسأله به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

بررسی گزارش‌ها و سوابق موجود حاکی از این واقعیت است که با وجود توجه به این مسأله، مشکل همچنان باقی است و هیچ یک از تدابیر اتخاذ شده کارساز و راهگشا نبوده‌اند.

اکنون این سئوال مطرح است که چرا با وجود امکانات بالقوه غنی در کشور، فرهنگ دینی که توصیه‌های فراوان در حمایت از مستمندان و فقرا دارد و نیز اعتبارات کلانی که در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول قرار می‌گیرد بر تعداد متکدیان افزوده می‌شود و این معضل در حال گسترش است.

چگونه می‌توان با این معضل مقابله کرد؟ وظایف و رسالت دولت، مردم، نهادها و موسسات و انجمن‌های خیریه و سازمان‌های غیردولتی در این رابطه چیست؟

برخی از ریشه‌های تکدی‌گری را می‌توان از جمله علل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، تنبلی و تن‌پروری، سست شدن پایه‌های ارزشی و اخلاقی، بی‌عدالتی توزیعی، ناتوانی جسمانی و معلولیت، اعتیاد، سوددهی بدون زحمت و... نام برد. اقدامات و فعالیت‌ها و همچنین قوانین و مقرراتی در امر رسیدگی، مبارزه و ساماندهی به امور متکدیان توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی تصویب و به اجرا گذاشته شده است.

از زمانی که این موضوع به دلیل حاد شدن مورد توجه دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط واقع شد و در دستور کار آنها قرار گرفت تاکنون بیش از چند طرح برای رفع این معضل از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه شده، ولی وجود اختلاف نظر میان دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی، پیچیدگی و گستردگی معضل، فقدان اعتبارات لازم، عدم انجام فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی به منظور تبیین پدیده تکدی‌گری در میان مردم توسط رسانه‌های جمعی دلایل ناکامی برخورد با معضل تکدی‌گری است.

برخوردهای بگیر و ببند با متکدیان حداقل از سال 79 تا به حال سابقه دارد و چه بسا در این زمینه میلیون‌ها تومان هزینه شده، ولی هیچگاه یک طرح و برنامه مشخص تدوین نشده است. علاوه بر این اعتباراتی که برای این موضوع اختصاص داده می‌شود نیز در این راستا هزینه نمی‌شود و این امر موجب عدم موفقیت طرح‌هایی از قبیل جمع‌آوری متکدیان در ساری است. به طور قطع اگر متولیان امور با مطالعه دقیق‌تر و پرهیز از شتابزدگی با موضوع تکدی‌گری و اشکال آن برخورد کنند به نتایج بهتری دست می‌یابند چرا که نگاه زیباسازی شهری در برخورد با پدیده‌های اجتماعی هیچگاه موفق نبوده، ولی امیدواریم متولیان امر به تحقیق و پژوهش بیش از پیش بها دهند.

معضل تکدی‌گری صرفا اقتصادی نیست بلکه پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی است، بنابراین باید در کنار جمع‌آوری به سایر ابعاد نیز توجه شود. مشخص نیست که تا چه زمانی و تا چه تعداد متکدی جمع‌آوری می‌شود و این افراد تا چه زمانی نگهداری می‌شوند و آیا پس از ترخیص شرایط زندگی‌شان تغییر می‌کند تا به سمت تکدی‌گری نروند. هر چند یک بار تعدادی از خیابان جمع‌آوری می‌شوند، ولی واقعیت این است که این افراد پس از چند ماه رها می‌شوند، در این طرح نیز متکدیان حرفه‌ای با غیرحرفه‌ای و در سنین مختلف یک‌جا جمع‌آوری می‌شوند که پس از مدتی ماهرتر به این حرفه باز خواهند داشت.

طرح‌های ضربتی و موقتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی سودمند نخواهد بود، طرح جمع‌آوری متکدیان از جمله این طرح‌هاست که به نظر می‌رسد با این وضعیت نتیجه نخواهد داد و موجب افزایش بار متکدیان در شهرها می‌شود.

مسئولان سازمان بهزیستی معتقدند در کنترل آسیب‌های اجتماعی از مشارکت تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری و فرمانداری استقبال می‌کند، ولی این امر کافی نیست زیرا به جای برخورد ضربتی با معلول باید به علت پرداخت.

پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری ساری در گزارشی در 12 آذر سال جاری با عنوان"شهرداری و برنامه مفصل برای جمع‌آوری متکدیان" آورده است: طرح جمع‌آوری متکدیان مرکز مازندران با همکاری کارشناسان شهرداری ساری، کمیته امداد، بهزیستی، فرمانداری، دادگستری، بهداشت و نیروی انتظامی در حال اجراست.

به گزارش فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری ساری در ادامه آورده است: متکدیان پس از جمع‌آوری به لحاظ مالی توسط کمیته امداد و از نظر کیفری توسط نیروی انتظامی مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرند و پس از آن به مکانی در شرق ساری منتقل می‌شوند که این مکان با هزینه‌ 360 میلیون ریالی شهرداری ساری تجهیز شده است.

شهرداری ساری اعلام کرد: کسانی که مشکل قضایی دارند به دادگستری و برخی دیگر پس از بررسی‌های اولیه آزاد و برخی نیز برای بازپروری نگهداری می‌شوند. تمام هزینه‌های پیش‌بینی شده در این طرح بر اساس صورت وضعیت برآورد شده توسط بهزیستی حدود 80 میلیون تومان است که براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف به پرداخت نیمی از آن شده است.

سید عباس حسینی‌نژاد فرماندار ساری نیز در 30 مهر ماه در جلسه شورای اداری شهرستان با تحسین اقداماتی درباره جمع‌آوری متکدیان، عدم رضایت خود را اعلام کرد.

این خبر که در خبرگزاری معتبر منتشر شده، فرماندار از مدیران خواسته تا در مقابل حفظ بیت‌المال احساس مسئولیت داشته باشند و درباره مبارزه با تکدی‌گری نیز باید فرهنگ‌سازی شود.

رئیس اداره بهزیستی ساری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح متکدیان حدود یک ماه فعال شده، گفت: یک سری چالش‌هایی درباره جمع‌آوری متکدیان وجود داشته که با فرمانداری و شهرداری ساری به نقطه مشترکی رسیده‌ایم و مکانی را بهزیستی برای متکدیان قرار داده که مورد تایید تیم فرمانداری و بهزیستی قرار گرفته است.

موسی رجبی تصریح کرد: جمع‌آوری متکدیان از سوی نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و به مکانی که درباره جمع‌آوری آنان در نظر گرفته شده فرستاده می‌شوند و اگر اعتیاد به مواد مخدر دارند به مراکز درمان اعتیاد و اگر دارای خانواده‌ای هستند بستر برای بازگشت آنان فراهم می‌شود.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از سیصد و هشتاد‌مین جلسه علنی شورای اسلامی ساری به نقل از یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ساری آورده است: رئیس نظارت و بهداشت شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان در مرکز مازندران از طریق مناقصه با پیمانکاری قرارداد منعقد شد، بیان کرد با مشارکت شهرداری ساری و بهزیستی حدود یک ماه است که جمع‌آوری متکدیان در شهر ساری شروع شده است.

جمال باقری عنوان کرد: قراردادی بین شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط در جمع‌آوری متکدیان منعقد شد و وضعیت شهرداری باید از تمام جوانب مشخص باشد.

وی تصریح کرد: اجرای دقیق جمع‌آوری متکدیان در مرکز مازندران آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی فراوانی را به همراه دارد.

در اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف برای جمع‌آوری متکدیان آمده، نشان می‌دهد که دستگاهی نظیر شهرداری تلاش لازم را داشته است.

به گزارش فارس، مسئولیت اجرا نیز به یک موسسه خصوصی واگذار شده و مطمئنا فرمانداری دستگاه ارشد نظارتی در هر شهرستانی است، ولی چرا پس از گذشت چندین ماه، معضل تکدی‌گری در ساری برطرف نشده است؟ بودجه برخی دستگاه‌ها نظیر شهرداری که از طریق عوارض مردم تامین می‌شود در این زمینه هزینه شده ولی نه تنها معضل تکدی‌گری برطرف نشده بلکه مردم هر روز شاهد افزایش و حتی تنوع متکدیان در سطح شهر هستند.

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول