اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

جوانان معلومات دینی خود را افزایش دهند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر استفاده صحیح از قدرت جوانی گفت: جوانان این مرز و بوم باید نسبت به کسب معارف اعتقادی و اخلاقی تلاش کرده و معلومات دینی خود را افزایش دهند.

جوانان معلومات دینی خود را افزایش دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشکده افسری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت کننده در طرح بصیرت اظهار کرد: طرح بصیرت بسیار حائز اهمیت بوده و برگزاری آن در شهر قم علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س) برکت دیگری را هم نصیب شرکت‌کنندگان در آن می‌کند زیرا قم آشیانه اهل‌بیت(ع) بوده و در گذشته بیش از 200 هزار محدث در این شهر زندگی می‌کردند.

وی افزود: قم از ابتدا به عنوان پایگاهی دارای شرافت، عظمت و قداست بوده و بر اساس روایات، در دوره آخرالزمان نیز بساط علم از کوفه و نجف برچیده شده و حوزه‌های علمیه در قم وجود خواهند داشت و کسی بر روی زمین باقی نمی‌ماند که صدای سخن حق را از قم نشنیده باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طرح‌های بصیرت موجب ارتباط بیشتر علما و مردم می‌شود، گفت: یکی از آموزه‌های اسلام، استفاده صحیح از فرصت‌هاست و این مطلب در اخبار اهل‌بیت(ع) نیز وارد شده است به طوری که حضرت علی(ع) از فرصت‌ها به عنوان ابرهایی زودگذر از زندگی انسان نام می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: جوانان باید قدر نعمت جوانی را دانسته و از آن برای کسب علم و اخلاق بهره ببرند زیرا جوانی فرصت گران‌بهایی است و امیرمومنان(ع) نیز در این رابطه می‌فرماید «دو چیز است که انسان تنها زمانی که آن را از دست داد متوجه قدر و منزلت آن می‌شود، نخست جوانی و دیگری سلامتی».

آیت‌الله نوری ‌همدانی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر استفاده صحیح از قدرت جوانی افزود: جوانان این مرز و بوم باید نسبت به کسب معارف اعتقادی و اخلاقی تلاش کرده و معلومات دینی خود را افزایش دهند.

این مرجع تقلید ادامه داد: شخصیت انسان در دوره جوانی شکل می‌یابد زیرا بعد از آن فرصتی برای خودسازی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: بیداری اسلامی نیز فرصتی است که در اختیار مسلمانان قرار گرفته و همه افراد باید با استفاده از این ظرفیت در راستای گسترش اسلام در سراسر جهان گام بردارند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به ضعف تدریجی مسلمانان به وسیله عواملی چون استبداد داخلی و استعمار خارجی گفت: ظهور سلاطین ستمگر در جوامع مسلمان، استبداد داخلی را به وجود آورد، زیرا آنها فقط به فکر خود بوده و مردم را در فقر اقتصادی و فرهنگی نگاه می‌داشتند.

این استاد برجسته حوزه علمیه استعمار خارجی را ناشی از تلاش استکبارگران برای در اختیار گرفتن منابع کشورهای دیگر دانست و تصریح کرد: پادشاهان ایران مانند ناصرالدین شاه در مقابل غرب خودباخته بوده و راه پیشرفت را در پیروی از کشورهای بیگانه می‌دانستند.

وی با بیان اینکه اسلام با آن همه عظمت توسط کارهای خلاف سلاطین به تدریج ضعیف شد، افزود: زمانی که امام خمینی(ره) به دلیل فشارهای دولت عراق مجبور به خروج از این کشور شد تصمیم گرفت به کویت برود اما دولت این کشور نیز ایشان را نپذیرفت بنابراین به پاریس رفت و خود می‌فرماید تمام کشورهای مسلمان تابع بلوک غرب یا شرق بوده و نمی‌توانستم به هیچ یک از آنها بروم.

آیت‌الله نوری ‌همدانی نخستین بیداری اسلامی را پیروزی انقلاب ایران دانست و ابراز کرد: مطالعه آثار امام خمینی(ره) مانند صحیفه نور، دفتر تبیان و وصیت نامه سیاسی الهی ایشان تاثیر بسزایی در شناخت افکار این رهبر کبیر دارد.

این مرجع تقلید ادامه داد: تلاش‌های امام خمینی(ره) و پشتیبانی ملت از ایشان موجب شد که جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمام استکبارگران پیروز شده و هشت سال جنگ تحمیلی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد در حالی که بیش از 35 کشور از صدام حمایت می‌کردند.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی یکی از نتایج فعالیت‌های امام راحل(ره) است گفت: اکنون مردم سراسر جهان از ملت ایران در مورد چگونگی پیروزی بر استکبار جهانی سئوال می‌کنند.

آیت‌الله نوری‌همدانی اظهار کرد: موج بیداری اسلامی اکنون از کشورهای مسلمان به قاره اروپا و آمریکا سرایت کرده است اما دشمنان سعی در منحرف ساختن آن دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پاسخگویی اسلام به تمام مشکلات بشری، افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی، فرهنگ جهاد و شهادت منسوخ شده و کسی به دنبال عاشورایی زندگی کردن نبود ولی امام خمینی(ره) این فرهنگ را احیا کرده و اکنون میلیون‌ها انسان عاشق شهادت در جامعه ما زندگی می‌کنند.

وی دومین کار بزرگ رهبر کبیر انقلاب را ظلم‌ستیزی و شناخت صحیح دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ایشان این بود که مردم بیدار شده و کارهای خود را تنها برای اسلام انجام می‌دهند.

آیت‌الله نوری ‌همدانی با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: این دستاورد بزرگ در فضای انقلاب اسلامی به وجود آمده است در حالی که رژیم گذشته با ایجاد اماکنی ویژه سرگرم ساختن جوانان آنها را به انحراف می‌کشاند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در اسلام حکومت باید در دست پیامبر، امام معصوم و در زمان غیبت در اختیار فقیهی شجاع، عالم، باتقوا و مدیر باشد که آیت‌الله خامنه‌ای در حال حاضر دارای این ویژگی‌هاست.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول