اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

کمردرد شایع‌ترین دلیل مراجعه‌ مردان به طب سوزنی است

خبرگزاری فارس: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس بررسی‌های انجام گرفته در اصفهان، شایع‌ترین دلیل مراجعه مردان به مراکز طب‌سوزنی، کمردرد شناخته شد.

کمردرد شایع‌ترین دلیل مراجعه‌ مردان به طب سوزنی است

سیداحمد محمودیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری‌های تحت درمان با طب سوزنی در تمام مراجعه کنندگان به ترتیب شیوع عبارت از کمردرد، درد مفاصل، اضطراب، سردرد،‌ میگرن، درد گردن، فشار 546قفبر ذخون، بیماری پوستی، تهوع و استفراغ است.

وی با اشاره به اینکه در زنان، چاقی و در مردان، کمردرد از بقیه شایع‌تر است، بیان داشت: دلیل مراجعه بیشتر زنان برای درمان چاقی با طب سوزنی شاید به دلیل این است که درمان چاقی با طب رایج نیازمند رعایت رژیم‌های غذایی سخت است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دسترسی به مواد غذایی طبق رژیم پزشک با شرایط فرهنگی کشور و رعایت آن از سوی افراد چاق دشوار است، بنابراین بسیاری از این افراد به نتیجه درمانی مطلوب از راه طب رایج نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه عوامل متعدد متابولیکی، هورمونی، سایکولوژیک و تغذیه‌ای در چاقی افراد مؤثر است و تنها موضوع پرخوری نیست، ادامه داد: بنابراین رژیم‌های درمانی رایج برای درمان همه موارد چاقی مناسب یا حداقل کافی نیست.

محمودیان از دیگر علل مراجعه زنان برای درمان چاقی را توجه زنان ایرانی به مسائل زیبایی و ظاهری مانند چاقی و رسیدن به اندام متناسب دانست و افزود: با توجه به اثربخشی طب سوزنی در درمان چاقی زنان تمایل زیادی به استفاده از این شیوه درمانی دارند.

وی گفت: از علل مراجعه بیشتر زنان به دلیل چاقی نسبت به دردهای مزمن می‌توان به کمتر بودن میانگین سنی افراد مبتلا به چاقی (38 سال) در مقایسه با میانگین سنی مبتلایان به دردهای مزمن نظیر کمردرد و درد مفاصل (44 سال) اشاره کرد که این اختلاف سبب می‌شود بیماران جوان‌تر توانایی و حوصله بیشتری برای پیگیری جلسات متعدد طب سوزنی را داشته باشند.

این دانشیار ادامه داد: در مطالعه شکایات مراجعان به طب سوزنی در زنان، درد کمر و درد مفاصل ثبت شد.

وی شایع‌ترین شکایت مراجعه کنندگان به هومیوپاتی را به ترتیب عبارت از عصبانیت، ضعف، اضطراب، سردرد، دردهای اسکلتی-عضلانی و بی‌خوابی بود، نام برد و اظهار داشت: در این بررسی مشخص شد که سردرد، تهوع، درد و چاقی پاسخ خوبی به درمان دادند که با یکی از مکانیسم‌های طب سوزنی یعنی کاهش حساسیت رشته‌های اعصاب و ترشح اندورفین همراه بود.

محمودیان با بیان اینکه در برخی مطالعات مشاهده شد بیماری‌های پوستی با طب سوزنی نتایج خوبی داشته است، گفت: بیشترین انگیزه و روی‌آوری مراجعه ‌کنندگان به طب‌سوزنی، نداشتن موفقیت طب رایج گزارش شده است.

وی افزود: مسئولان دانشگاهی باید بر روش‌های رایج هم از نظر مبانی علمی، هم آموزش و نیز مهارت به کار گیرندگان آن بازنگری کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با در نظر گرفتن میزان کمی موفقیت روش‌های مکمل و رایج بهترین راه، ادغام و طبقه‌بندی درمان‌های موجود برای رسیدن به بالاترین سطح بهبود است که چنین کاری به طور قطع مدیریت و پشتیبانی زیادی را طلب می‌کند.

وی گفت: رضایت از طب‌سوزنی در مردان و زنان یکسان بود اما در مطالعه مذکور بیمارانی که توسط درمانگر زن درمان شده بودند، رضایت بیشتری داشتند.

محمودیان تصریح کرد: با توجه به رضایت خوب از طب‌سوزنی و کاربردهای آن پیش‌بینی می‌شود که گرایش به آن در کشور بیشتر شود و پیشرفت علم و تجربه در این روش راه‌های بهتری برای درمان برخی بیماری‌ها در کنار طب رایج باز کند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات بیشتر در  زمینه طب سوزنی اهمیت بسزایی دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه دردهای مزمن یکی از علل استفاده از داروهای درمانی پر عارضه و حتی مخدر در کشور است و چاقی، مادر بیماری‌های متابولیک و از علل مهم آترواسکلروز است و درمان این دو بیماری نقش پیشگیری کننده از بیماری‌ها و ارتقای سلامت دارد، بنابراین در صورت ادامه تحقیقات، افزایش اثربخش طب‌سوزنی و حمایت بیمه‌ها انتظار می‌رود بتوان در ارتقاء سلامت جامعه تحول قابل توجهی ایجاد کرد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول