اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال تحقیقی که در اصفهان انجام شد

درمان سردرد تا 61 درصد با طب سوزنی جواب داده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به دنبال تحقیق انجام گرفته در شهر اصفهان، مشخص شد که بالاترین تأثیر طب سوزنی در بهبود سردرد با 61 درصد و کم‌ترین تأثیر را در درمان بیماری‌ پوستی با 20 درصد داشته است.

درمان سردرد تا 61 درصد با طب سوزنی جواب داده است

سیداحمد محمودیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در زمینه علل مراجعه و میزان رضایتمندی استفاده ‌کنندگان از روش طب سوزنی در شهر اصفهان تحقیقاتی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طب سوزنی یکی از شاخه‌های کهن طب مکمل و جایگزین با مبانی کلاسیک طبی است، بیان داشت: فقدان عارضه‌ جدی و تهدید کننده‌ حیات برای بیماران از مزایای مهم درمان با طب سوزنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طب سوزنی هم‌اکنون در کنار دیگر روش‌های درمانی روند رو به رشد دارد، تصریح کرد: با توجه به عدم وجود اطلاعات واقعی درباره‌ علل و انگیزه‌ مراجعه و میزان رضایتمندی مردم کشورمان از این روش درمانی بر آن شدیم تا این شاخص‌ها را در شهر اصفهان ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: این تحقیق یک مطالعه توصیفی و تحلیلی بود که در سال 1389 و در شهر اصفهان اجرا شد.

محمودیان افزود: جامعه‌ مورد پژوهش، 227 نفر از افرادی بودند که در این شهر به پزشکان طب سوزنی مراجعه کردند و معیار ورود به مطالعه استفاده از حداقل 10 جلسه طب سوزنی و عدم شروع روش درمانی جدید هم‌زمان با طب سوزنی بود.

وی با اشاره به اینکه در این تحقیق، اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس)، علل و انگیزه‌ افراد مراجعه کننده، رضایت از طب سوزنی (رضایت از روش و مهارت) و میزان تغییر علایم پس از استفاده از طب سوزنی توسط پرسش‌نامه تکمیل می‌شد، اضافه کرد: 77 درصد مراجعه ‌کنندگان به مطب‌های طب سوزنی را زنان تشکیل داده‌اند.

وی میانگین سنی آنان را بین 11.99 تا 38.4 سال اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح تحصیلات بیماران، تحصیلات دانشگاهی که در حدود 41.2 درصد ثبت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: علل اصلی مراجعه به ترتیب شیوع عبارت از چاقی، کمردرد، درد مفاصل، اضطراب، سردرد، میگرن، درد گردن، فشار خون، مشکلات پوستی و تهوع بود.

وی با اشاره به اینکه میانگین نمره‌ رضایت از روش طب سوزنی در بیماران مراجعه کننده 3.6 تا 27.72 درصد ثبت شده است، تأکید کرد: بین 5.45 تا 28.71 درصد بیماران از مهارت پزشک راضی بوده‌اند که نمره کل رضایت از درمان با طب سوزنی بین 4.52 تا 28.71 درصد ثبت شده است.

محمودیان گفت: در ارتباط با بهبودی سردرد 61 درصد، درد اسکلتی - عضلانی 56 درصد، چاقی 58 درصد، اضطراب 51 درصد و بیماری پوستی 20 درصد افراد اظهار داشتند که پس از درمان با طب سوزنی بیماری آنها بهتر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به رضایت خوب از طب سوزنی و کاربردهای آن پیش‌بینی می‌شود که گرایش به آن در کشور بیشتر شود و پیشرفت علمی و تجربی در این روش راه‌های بهتری برای درمان برخی بیماری‌ها در کنار طب رایج باز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اینکه این تحقیق را با همکاری مهتاب ابراهیم بابایی و محمد جعفری دو تن از پزشکان عمومی اصفهان انجام داده‌اند، خبر داد و گفت: نتایج نشان داد که مراجعان از بهبودی سردرد، دردهای عضلانی - اسکلتی، چاقی و تهوع نیز رضایت قابل قبولی دارند، بنابراین تحقیقات بیشتر در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول