به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، الهه شکوهیطرقی صبح امروز در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه تحقیقی اظهار داست: پرستاران به عنوان یکی از مهمترین گروههای ارائهدهنده خدمات سلامت به خودپنداره سالم و بالایی نیاز دارند زیرا خودپنداره به عنوان بزرگترین عامل تعیینکننده رفتار شناخته میشود.
وی افزود: در سالهای اخیر به صورت جهانی بالا بردن خودپنداره به عنوان یک هدف مهم در آموزش عالی مطرح شده است و در حقیقت یکی از اهداف آموزش، کسب موفقیت تحصیلی و در کنار آن حفظ و ارتقای سطح سلامت بهداشت روان دانشجویان است.
کارشناس ارشد روانپرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تحقیقش در زمینه خودپنداره تصریح کرد: در این مطالعه تجربی دو گروه پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری 50 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد شرکت کردند و در دو گروه به صورت تصادفی تقسیم شده و سنجش با استفاده از پرسشنامه خودپنداره پرستاری که به بررسی ابعاد مختلف خودپنداره پرستاری از جمله خودپنداره عمومی آنها میپردازد، صورت گرفت.
وی افزود: پرسشنامه در آغاز کار، بلافاصله پس از اتمام برنامه آموزشی و توجیهی که شامل شش جلسه 90 دقیقهای به فاصله هر یک هفته بود و سه هفته بعد توسط آنها تکمیل شد.
شکوهیطرقی گفت: میانگین خودپنداره عمومی در مرحله قبل، بعد و سه هفته بعد از اتمام اجرای برنامه آموزشی توجیهی به صورت افزایشی معنیدار بوده در حالی که در گروه کنترل این تغییرات معنیدار نیست.
وی خاطرنشان کرد: یافتههای حاصل از این پژوهش نشاندهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی توجیهی بر خودپنداره عمومی دانشجویان پرستاری است.
انتهای پیام/ط4000/س20