اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شیوع اختلالات شناختی در بیماران ام.اس 60 درصد بوده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مطالعه‌ای که در ارتباط با فراوانی نقایص شناختی در مبتلایان به ام.اس انجام گرفت، مشخص شد که شیوع اختلالات شناختی در این دسته از بیماران تا 60 درصد بوده است.

شیوع اختلالات شناختی در بیماران ام.اس 60 درصد بوده است

وحید شایگان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هدف از این مطالعه، تعیین شیوع اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس خفیف بود که در بررسی مقالات، شیوع اختلالات شناختی در مولتیپل اسکلروزیس خفیف تا شدید به طور کلی و بدون در نظر گرفتن شدت بیماری بین 45 تا 60 درصد گزارش شده است.

وی بیان داشت: تحقیقات حاکی از آن است که 30 تا 50 درصد مبتلایان به ام.اس نقایص شناخت نسبی و 20 تا 30 درصد تخریب شناختی جدی دارند که در عین حال قوای هوشی کلی در بیماران ام.اس نزول می‌یابد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بیماری ام.اس از جمله بیماری‌های دمیلینیزان است که سبب ناتوانی قابل توجه در بالغین جوان می‌شود، تصریح کرد: این بیماری علاوه بر مشکلات جسمی با عوارض روان‌شناختی مهمی مانند کاهش قوای شناختی و تغییرات رفتاری و خلقی همراه است.

شایگان‌نژاد ادامه داد: با توجه به شیوع قابل توجه نقایص و اختلالات شناختی و اثر مهم آن در ناتوانی شغلی و اجتماعی بیماران، لزوم بررسی این اختلالات و درمان زودرس آن قابل چشم‌پوشی نیست.

وی افزود: سیر بیماری از یک بیماری خوش‌خیم و فاقد علامت شدید تا یک بیماری پیش‌رونده متفاوت است و بیشتر بیماران دوره‌هایی از عود بیماری و بهبودی را تجربه می‌کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این بیماری از نظر پاتولوژی با التهاب، از دست دادن میلین و اسکلروز در نواحی متعدد ماده سفید سیستم اعصاب مرکزی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه نقایص شناختی در 50 درصد بیماران مبتلا به ام.اس دیده می‌شود، اضافه کرد: قلمروهای شناختی که به طور معمول در این بیماری درگیر می‌شوند، عبارت از توجه، سرعت، حافظه، یادگیری، پردازش اطلاعات عملکرد اجرایی روانی کلام و مهارت‌های دیداری فضایی است.

شایگان‌نژاد گفت: اختلالات عملکرد شناختی ممکن است در ابتدای سیر بیماری رخ دهند که از مشکل‌سازترین تظاهرات این بیماری است.

وی با بیان اینکه این نقایص شناختی شبیه اختلالاتی است که در دمانس ساب کورتیکال دیده می‌شود و وقتی که ظاهر می‌شوند، به ندرت پس‌رفت می‌کنند، افزود: براساس بعضی مطالعات قبلی در این زمینه عواملی چون مدت ابتلاء به بیماری یا میزان ناتوانی ناشی از بیماری، نقش مهمی در اختلالات شناختی ندارند بلکه میزان آسیب مشخص شده MRI با اختلال در حافظه و عملکرد اجرایی مرتبط است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، اختلالات خلقی که به طور شایعی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس گزارش می‌شود، ممکن است در ایجاد اختلالات شناختی نقش داشته باشد.

شایگان‌نژاد اظهار داشت: با توجه به موارد فوق و تأثیر اختلالات شناختی ناشی از بیماری مولتیپل اسکلروزیس بر کیفیت زندگی، این اختلالات به عنوان یک عامل مهم ناتوانی این بیماران مطرح بوده است و لزوم شناخت و درمان زودرس آنها مشخص می‌شود.

وی گفت: 20 هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی نقایص شناختی در بیماران دچار مولتیپل اسکلروزیس با ناتوانی خفیف بود تا براساس آن بتوان در راستای درمان زودرس آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این مطالعه روی 101 بیمار که 26.7 درصد مرد و 73.3 درصد بودند، انجام شد، گفت: هدف ما از انتخاب این گروه بیماران، توجه به ظهور اختلالات شناختی حتی در مراحل اولیه ام.اس و اهمیت دقت در ظهور علایم شناختی درمان زودرس آن در مراحل اولیه آن بیماری بود.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول