اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سالانه

باید 12 هزار هکتار درخت در همدان کاشته شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی همدان گفت: نیازمند کاشت سالانه 560 هزار هکتار درخت در کشور هستیم که سهم همدان 12 هزار هکتار است که امید می‌رود با مشارکت مردم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

باید 12 هزار هکتار درخت در همدان کاشته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا همتی پیش از ظهر امروز در نخستین روز از هفته منابع طبیعی و در مراسم روز جشن درختکاری با اشاره به اهمیت درختکاری شعار امسال این هفته را "منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی" عنوان و اظهار داشت: این شعار بیانگر این واقعیت است که منابع طبیعی دارای ارتباط مستقیمی با مباحث اجتماعی، اقتصادی و توسعه پایدار است و زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین بدون وجود منابع طبیعی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث موجود در راستای اهمیت درخت و درختکاری افزود: نقش درختان در تثبیت آب و خاک، پالایش هوا از گازهای سمی، کنترل سیلاب، رسوب، فرسایش و جلوگیری از گسترش بیابان و آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی به همراه نقش منبع طبیعی در توسعه توریسم و طبیعت‌گردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی همدان خاطرنشان کرد: کنوانسیون‌ها و جوامع بین‌المللی طرفدار زندگی پاک و سالم بدون آلودگی و حفظ منابع طبیعی در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا دولت‌ها را برای توجه به منابع طبیعی تشوبق و این امر را به آحاد مردم نیز ارجاع دهند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اصل 45 ،48 و 50 قانون اساسی در خصوص منابع طبیعی بیان داشت: بیش از یکصد قانون و مصوبه اهمیت جنگل، مرتع، و آب و خاک را مطرح و در دو قانون افزایش بهره‌وری و برنامه توسعه پنجم تکالیفی بر دوش دولت گذاشته شده است.

همتی خاطرنشان کرد: در این راستا ماده 15 قانون افزایش بهره‌وری دولت را مکلف کرده تا ضریب حفاظتی جنگل و مرتع را از 40 درصد موجود به 90 درصد ارتقاء داده و در طول برنامه پنجم توسعه نیز سرانه فضای سبز از یک هزار و 700 مترمربع به 2 هزار و 500 مترمربع افزایش یابد که برای دستیابی به این هدف نیازمند کاشت سالانه 560 هزار هکتار درخت در کشور هستیم که سهم استان همدان از این رقم 12 هزار هکتار است که امید می‌رود این امر با مشارکت مردم در آینده‌ای نزدیک تحقق پیدا کند.

وی در ادامه سخنانش از ایرانگردی دو دوچرخه‌سوار همدانی همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی با شعار " منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی" عنوان و تصریح کرد: همچنین به 45 کودک و نوجوان منتخب شرکت‌کننده در مسابقه منابع طبیعی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جوایزی اهدا و از 20 نفر بازنشسته اداره کل منابع طبیعی نیز تجلیل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی همدان از توزیع یک میلیون و 500 هزار اصله نهال در کشور خبرداد و افزود: مردم می‌توانند نهال‌های توزیع شده را در زمین‌های تحت اختیار خود کاشته و برای آیندگان سرمایه‌‌های گرانبهایی را به یادگار بگذارند.

وی در پایان توان طبیعت را در تأمین نیازهای انسان محدود خواند و گفت: آنچه در زمان حاضر توسط اندیشمندان علوم زیستی به صورت یک‌صدا اعلام می‌شود شنیدن زنگ خطر شکسته شدن اکوسیستم‌ها در جای جای این کره خاکی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد به زودی به بن‌بست می‌رسیم. 

انتهای پیام/خ۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول