اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد

کشف 4 معدن سنگ اورانیوم در یزد / دانش هسته‌ای در ایران تکمیل شد

خبرگزاری فارس: معاون سازمان انرژی اتمی گفت: تاکنون در استان یزد در چهار منطقه معدن سنگ اورانیوم اکتشاف شده است.

کشف 4 معدن سنگ اورانیوم در یزد / دانش هسته‌ای در ایران تکمیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد بهزاد سطانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح رسمی بیستمین نمایشگاه ملی دستاوردهای انرژی هسته‌ای در دانشگاه یزد با اشاره به ساخت نخستین پهپاد در زمان جنگ توسط شهید آذری که دانشجوی سال آخر الکترونیک بود، اظهار داشت: این دانشجو ترم آخر به جای شرکت در امتحانات در جبهه شرکت کرد و شهید شد.

وی افزود: این پهپادها به صورت نظامی درآمد که در عمق چهار کیلومتری از جبهه شلمچه عکس می‌گرفت.

سلطانی هم‌چنین با اشاره به شهدای عرصه جهاد علمی کشور خاطرنشان کرد: از پنج شهید صنعت هسته‌ای که تقدیم انقلاب شد، شهید شهریاری که شش ماه آخر خدمتش بود، پرفسور و استاد تمام بود و از اساتید بسیار بسیار باسواد بود و محاسبات نوترونیک سوخت نیروگاه تهران را خودش انجام داد و حتی یک ریال هم دستمزد نگرفت.

وی هم‌چنین با اشاره به قراردادهای ایران در زمینه انرژی هسته‌ای قبل از انقلاب اسلامی عنوان کرد: پیش از انقلاب قراردادهای هسته‌ای بسیاری داشتیم که پنج تا شش مورد آنها با فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها بود و آن زمان هم کسی نمی‌گفت که شما نفت دارید و به این صنعت نیازی ندارید.

سلطانی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب آلمان نیز که با ایران قرارداد داشت، قرارداد خود را لغو کرد و نه پول قرارداد را پس داد و نه تجهیزاتی که خریداری شده بود به ایران تحویل داد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ تصمیم گرفته شد به دلیل اینکه در زمینه انرژی هسته‌ای هزینه شده است، روال کار ادامه پیدا کند و توانستیم با پشتکار بسیار کیک زرد را تولید کنیم.

سلطانی تاکید کرد: همه این فعالیت‌ها زیر نظر آژانس انرژی اتمی انجام گرفت و سنگ معدنی را تجزیه و تبدیل به UF6 کردیم و آن را برای نخستین بار در آزمایشگاه در پژوهشگاه تهران به کیک زرد تبدیل کردیم.

وی عنوان کرد: پس از آن نیز به پروژه صنعتی ورود پیدا کردیم و در نظنز توانستیم UF6 را به دست بیاوریم و سانتریفیوژ را درست کردیم و آن را بومی کردیم.

سلطانی ادامه داد: پس از آن ساخت سوخت راکتور در تهران آغاز شد و تنها در زمینه رادیودارو قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: دو سال پیش اعلام کردیم که 850 بیمار سرطانی را خودمان از نظر دارویی حمایت و درمان می‌کنیم، به دنیا اعلام کردیم که سوخت نداریم و آنها هم ندادند و تأکید کردند که شما باید غنی‌سازی را کنار بگذارید تا به شما سوخت بدهیم.

وی اظهار داشت: با این اظهارات، با وجود اینکه باورمان نمی‌شد خودمان بتوانیم به سوخت هسته‌ای دست پیدا کنیم، اما با تلاش و کوشش جوانان ایران زمین آن را تولید کردیم.

سلطانی تصریح کرد: اگر استقلال می‌خواهیم، به قدرت تکنولوژیک نیاز داریم و این امر استقلال سیاسی ما را تضمین می‌کند.

وی تأکید کرد: اکنون در چرخه سوخت هسته‌ای، چیزی نیست که دانش فنی آن را نداشته باشیم، سیاست ما این است که انرژی هسته‌ای را به سمت اقتصادی شدن پیش ببریم.

وی ادامه داد: در یزد نیز در چند منطقه معدن داریم که برای تولید کیک زرد، سنگ‌های اورانیوم آن منابع بسیار خوبی است.

سلطانی خاطرنشان کرد: این اکتشافات اکنون در چهار منطقه از یزد انجام شده است.

بیستمین نمایشگاه ملی دستاوردهای انرژی هسته‌ای از امروز به طور رسمی در دانشگاه یزد آغاز به کار کرد و تا هفدهم اسفندماه آماده بازدید متخصصان است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول