اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ایران در بحرین-2:

نظام سلطه چشمان خود را به روی حرکت بحرینی‌ها بسته‌ است

خبرگزاری فارس: سفیر ایران در بحرین با اشاره به بایکوت خبری و تصویری انقلاب مردم بحرین گفت: نظام سلطه چشمان خود را بر روی حرکت مردم بحرین بسته ‌است.

نظام سلطه چشمان خود را به روی حرکت بحرینی‌ها بسته‌ است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی آقاجعفری در همایش «بحرین غرق در خون» که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفای قم برگزار شد به موج بیداری اسلامی در پنج کشور منطقه اشاره کرد و افزود: انقلاب‌های صورت گرفته در این مناطق دارای هفت ویژگی مشترک هستند که نخستین مورد آن ماهیت اسلامی حرکت‌های مردمی است.

وی ویژگی دوم را خودجوش بودن انقلاب‌های مردمی دانست و تاکید کرد: این حرکت‌ها وارداتی نبوده و تنها بر اثر احساسی است که در نهاد مسلمانان این کشورها شکل گرفته است به طوری که حتی گروه‌های سیاسی نیز در آغاز این مسائل نقش نداشتند.

سفیر ایران در بحرین ادامه داد: پیشتاز بودن جوانان در این حرکت‌ها نسبت به رهبران، ویژگی سوم انقلاب‌های منطقه است زیرا جوانان حرکت را آغاز کرده و پیوستن گروه‌های سیاسی پس از آن صورت گرفت.

 

*سقف مطالبات جوانان با دیگر گروه‌های سیاسی متفاوت است

وی با اشاره به تفاوت سقف مطالبات جوانان با گروه‌های سیاسی به عنوان ویژگی دیگر انقلاب‌های کنونی افزود: آزادی خواهی و تغییر از جمله این تفاوت‌ها هستند.

آقاجعفری گفت: گروه‌های سیاسی تقریبا همان مطالبات سنتی خود را دنبال کرده و معمولا اهل معامله و تعامل هستند اما جوانان به دنبال این مسائل نبوده و در واقع سقوط افرادی چون بن علی و مبارک، پایان ماجرا محسوب نمی‌شود.

سفیر ایران در بحرین با بیان اینکه جوانان این کشورها در صورت مشاهده انحراف در انقلاب مجددا به میدان باز می‌گردند اظهار کرد: جوانان خواستار تغییرات ریشه‌ای هستند اما گروه‌های سیاسی در راستای مطالبات تاریخی خود تلاش می‌کنند.

وی نامحدود بودن روند رو به جلوی بیداری اسلامی را ویژگی دیگر آن دانست و افزود: این مسئله در انقلاب ایران نیز دیده می‌شود به طوری که برخی گروه‌ها در پایان هر مرحله خواستار پیوستن به روند بین‌المللی بودند اما این امر محقق نشده و آنها خود کنار زده شدند.

 

*مسالمت آمیز بودن انقلاب‌های منطقه دلیل موفقیت آنهاست

آقاجعفری گفت: دیگر ویژگی انقلاب‌های منطقه، مسالمت آمیز بودن آن است به گونه‌ای که تمام تحرکات صورت گرفته برای به آشوب کشیدن حضور مردم بی‌اثر است و در واقع می‌توان استمرار موفقیت این حرکت‌ها را مسالمت آمیز بودن آنها دانست.

سفیر ایران در بحرین با بیان اینکه مسالمت آمیز بودن انقلاب‌های منطقه یکی از عوامل مشروعیت حرکت‌های مردمی است ابراز کرد: تمام حرکت‌های دیگر که دارای این ویژگی‌ها نباشند، از جنس بیداری اسلامی نیستند.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی مانند دیگر پروژه‌ها نیست که دارای ابتدا و انتها باشد بلکه پروسه‌ای است که آغاز شده و ادامه آن به روند تحولات بستگی دارد بنابراین شناسایی بیداری اسلامی با استفاده از فاکتورهای بیان شده صورت می‌گیرد.

 

*مظلومیت مردم مهم‌ترین ویژگی قیام بحرین است

آقاجعفری قیام مردم بحرین را دارای ویژگی مهم دیگری دانست و خاطرنشان کرد: مظلومیت مردم خصوصیتی است که دیگر انقلاب‌ها فاقد آن هستند و مقام معظم رهبری نیز این مسئله را مورد تاکید قرار دادند.

سفیر ایران در بحرین با اشاره به بایکوت خبری و تصویری انقلاب مردم بحرین گفت: نظام سلطه چشمان خود را بر روی حرکت مردم بحرین بسته‌ است.

وی بحرین را دارای موقعیت حساسی در منطقه خلیج فارس دانست و افزود: قدرت‌های بزرگ همواره نگاه ویژه‌ای به این کشور به منظور استقرار در منطقه داشته‌اند و آمریکا نیز در هنگام اتخاذ تصمیم حضور مستمر در خلیج فارس، مقر نیروهای نظامی خود را در بحرین ایجاد کردند.

سفیر ایران در بحرین با بیان اینکه عربستان سعودی نیز نگاه گسترده‌ای به کشورهای عرب منطقه دارد گفت: یکی از دلایل تشکیل شورای همکاری خلیج فارس، سیطره بر سیاست کشورهای منطقه بوده است تا مخالفتی با اندیشه‌های عربستان صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: کویت در بین کشورهای عرب منطقه دارای دموکراسی نسبی بوده و مجلس این کشور نیز با حضور نیروهای سپر جزیره در بحرین مخالفت کرد و رئیس مجلس کویت نیز در مصاحبه با روزنامه عربستانی، دلیل این امر را داخلی بودن مسئله بحرین دانست نه تهدیدی خارجی که نیازمند ورود نیروهای سپر جزیره باشد و این سخن مشروعیت ورود نیروهای نظامی خارجی به بحرین را از بین برد.

 

*بحث مداخله ایران در بحرین توجیهی برای سرکوب تظاهرات‌هاست

آقاجعفری با اشاره به مصاحبه رئیس مجلس کویت با روزنامه الرأی گفت: رئیس پارلمان کویت مسئله اتحاد میان کشورهای عربی را نیز منتفی دانسته است زیرا کشورهای منطقه دارای موجودیت مستقل بوده و زیر قیمومیت عربستان قرار نمی‌گیرند اما برخی کشورها نیز تحفظ داشته و این مسائل را به طور علنی مطرح نمی‌کنند.

سفیر ایران در بحرین افزود: مردم بحرین مطالباتی از حکومت خویش داشته‌اند که برخی از آنها از جنس خواسته‌های سنتی مانند دولت منتخب و توزیع عادلانه ثروت است و گروه‌های عمده سیاسی همچنان در همین چارچوب حرکت می‌کنند هرچند قبل از مداخله نظامی، زمینه‌هایی برای پاسخ به بخشی از این مطالبات وجود داشت.

وی با اشاره به تفاوت مطالبات جوانان بحرینی با خواسته‌های سنتی گفت: بحث مداخله جمهوری اسلامی ایران در بحرین کارت سوخته‌ای است که تنها به عنوان توجیهی برای سرکوب تظاهرات‌ها بیان می‌شود.

آقاجعفری عنوان کرد: ممکن است این توجیه در گذشته کارساز بوده باشد اما در شرایط کنونی حتی برای کشورهای غربی نیز قابل پذیرش نیست ضمن اینکه مقامات ایران این مسئله را در موارد گوناگون تکذیب کرده‌اند هرچند بحث حمایت از مطالبات مردم با مداخله متفاوت است زیرا قانون اساسی ایران، حمایت از مطالبات حق طلبانه را وظیفه مردم می‌داند.

 

*کمیته منصوب شده پادشاه بحرین دخالت ایران در بحرین را نفی کرد

سفیر ایران در بحرین با اشاره به منصوب شدن کمیته‌ای توسط پادشاه بحرین و ارائه گزارش مفصلی توسط اعضای آن گفت: برخوردهای صورت گرفته و تخریب مساجد به صورت طایفه‌ای توسط این کمیته تائید شده است که شامل 13 مورد می‌شود، اما مورد مهم در این میان، نفی مداخله ایران در بحرین توسط همین کمیته است.

وی افزود: بیداری اسلامی در کشورهای منطقه به ویژه مصر، تحولی ایدئولوژیک در جوانان اهل سنت به وجود آورد که شامل شکسته شدن حرام بودن قیام علیه حکومت جائر است.

آقاجعفری با اشاره به تائید این مسئله توسط الازهر ابراز کرد: موج سوم بیداری اسلامی با تعمیم این امر توسط حوزه‌های علمیه شیعه در میان مسلمانان سراسر جهان تحقق خواهد یافت بنابراین این کار یکی از وظایف سنگین حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول