اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

آموزش و پرورش بدون مسئله تربیت معنایی ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: نباید مسئله تربیت با سهل‌انگاری و کم‌کاری‌ها کم‌رنگ و از بین برود، چراکه در این صورت آموزش و پرورش معنایی ندارد.

آموزش و پرورش بدون مسئله تربیت معنایی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین‌زهرا، سیدجعفر حبیبی امروز در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی که در کانون اندیشه شهرستان بویین‌زهرا برگزار شد، اظهار کرد: امور تربیتی و پرورشی از اهم وظایف نهضت اسلامی و در چارچوب فعالیت‌هایی بود که بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی از بدو آغاز حکومت دینی در مدارس سراسر کشور شکل گرفت.

وی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر که آغاز گران راه امور تربیتی در کشور بودند افزود: شهید سخت‌کوش رجایی و همچنین باهنر در راستای اهداف والای جمهوری اسلامی پا به عرصه بزرگ تعلیم و تربیت نهادند و با از جان‌گذشتگی و ایثار فراوان راه تربیت و تعلیم صحیح و اسلامی‌محور را برای نسل‌های انقلاب طراحی و با جمع‌بندی درست تعلیم و تربیت دینی را برای فرزندان و سربازان فردای نهضت امام راحل ترسیم کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در ادامه با بیان تأثیرات گسترده و عمیق فکری عقیدتی تربیت اسلامی در مدارس اظهار کرد: شهید رجایی با تأسیس نهاد عظیم امور تربیتی و اخلاقی شجره طیبه‌ای را پایه‌ریزی کرد که در کمال خوشبختی امروز تأثیرات مطلوب و عمیقی را در صحنه آموزشی و پرورشی شاهد هستیم.

حبیبی با اشاره به دشواری‌ها و سختی‌های تأسیس امور تربیتی و پرورشی در بدو انقلاب تصریح کرد: در آغازین سال‌های پیروزی انقلاب،  وجود عناصر ضد نظام و منحرف فکری در بسیاری از مدارس سطح شهرها در کشور باعث ایجاد نوعی جو تنش‌زا میان دانش‌آموزان و نوجوانان شده بود که مربیان و معلمان تربیتی با قدرت معنوی و فکری خود توانستند بر تمامی این انحرافات و و کج روی‌ها فائق آیند و تربیت صحیح را به نسل‌های اولیه انقلاب باز گردانند.

مدیر کل آموزش و پرورش قزوین ضمن یادآوری و تشریح نقش مؤثر و بی‌بدیل مربیان تربیتی در ایجاد انگیزه و اشتیاق نوجوانان و دانش‌آموزان در زمان جنگ تحمیلی برای حضور در میدان جهاد تصریح کرد: در ایامی که کشور با مسئله تهاجم گسترده نیروهای رژیم عراق با حمایت آمریکا و دول غربی مواجه شد، مربیان و متولیان امر تربیت و پرورش در مدارس با ایجاد روحیه اشتیاق و بر انگیختن حس وطن‌دوستی و شهادت‌طلبی در میان آحاد دانش‌آموزان عامل مهمی برای حضور گسترده بسیجیان کم سن و سال در میدان جهاد و خاکریز جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند و کارنامه معنوی درخشان و پرباری را از خود به جای نهادند.

حبیبی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند صعودی و افزایش فعالیت‌های مروجین و مربیان تربیتی در سطح مدارس خاطر نشان کرد: با تمامی برنامه‌هایی که تاکنون برای ارتقای معنوی و انسانی امور تربیتی در مدارس انجام شده، هنوز ضرورت حضور مربیان بیشتر در میان دانش‌آموزان برای تربیت بیشتر و صحیح‌تر اسلامی احساس می‌شود و در مقابل دانش‌آموزان سطح مدارس نیز تمایل وافری به انجام فعالیت‌های پرورشی و تربیتی در اوقات بیکاری خود در مدارس دارند.

وی با بیان این نکته که امروز بسیاری از دانش‌آموزان کم‌توان و متوسط نیز در بیشتر زمینه‌ها و عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و اجتماعی به خودباوری و همچنین رشد و شکوفایی حیرت‌آور و قابل توجهی دست یافته، عنوان کرد: در دنیای اطلاعات و فناوری‌های نوین امروز جوانان و دانشگاهیان متخصص و هوشیار کشور ما که از متن مدارس به پا خواسته و در میدان تلاش علمی قرار گرفته‌اند با ارائه هزاران عنوان  از مقالات و طرح‌های درخشان مطالعاتی و پربازده به کشور‌های دیگر نوید استقلال، خودباوری و احساس غرور ملی را می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفکیک‌ناپذیری دو اصل تربیت و آموزش و همچنین لزوم توجه متعادل به این دو مسئله به طور هم‌زمان در سطح مدارس کشور اذعان کرد: در طی مسیر حرکت انقلاب همواره عده‌ای معتقد و بر این باور پافشاری داشتند که آموزش منهای تربیت را در مدارس اجرا کنند و این یکی از برنامه‌های نامطلوب و نامناسبی بود که باعث تفکیک تدریجی آموزش و پرورش شد.

حبیبی با تشریح نحوه پیوند جدایی‌ناپذیر آموزش و پرورش با یکدیگر و تفاوت دیدگاهی در این ارتباط‌‌ تصریح کرد: نباید مسئله تربیت با سهل‌انگاری و کم‌کاری‌ها کم‌رنگ و از بین برود، چراکه در این صورت آموزش و پرورش معنایی ندارد.

وی با بیان تأثیرگذاری همه‌جانبه محیط، فضای آموزشی و مربیان تربیتی با یکدیگر برای ارتقای سطح معنوی و فکری دانش‌آموزان در سطح مدارس عنوان کرد: معلمان و مدیران در تربیت تأثیرگذارند، دانش‌آموزانی که در مدرسه و کلاس‌ها حضور دارند در تربیت یکدیگر موثرند.

بیان خاطرات توسط یکی از مربیان تربیتی شهرستان بویین‌زهرا و اجرای سرود خلیج فارس از دیگر برنامه‌های همایش امروز بود.

همچنین در مراسم امروز با حضور مدیرکل آموزش و پرورش قزوین از مربیان تربیتی و معلمان نمونه سطح شهرستان بویین‌زهرا با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول