به گزارش خبرگزاری فارس از بویینزهرا، سیدجعفر حبیبی امروز در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی که در کانون اندیشه شهرستان بویینزهرا برگزار شد، اظهار کرد: امور تربیتی و پرورشی از اهم وظایف نهضت اسلامی و در چارچوب فعالیتهایی بود که بر اساس آرمانها و ارزشهای والای انقلاب اسلامی از بدو آغاز حکومت دینی در مدارس سراسر کشور شکل گرفت.
وی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر که آغاز گران راه امور تربیتی در کشور بودند افزود: شهید سختکوش رجایی و همچنین باهنر در راستای اهداف والای جمهوری اسلامی پا به عرصه بزرگ تعلیم و تربیت نهادند و با از جانگذشتگی و ایثار فراوان راه تربیت و تعلیم صحیح و اسلامیمحور را برای نسلهای انقلاب طراحی و با جمعبندی درست تعلیم و تربیت دینی را برای فرزندان و سربازان فردای نهضت امام راحل ترسیم کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در ادامه با بیان تأثیرات گسترده و عمیق فکری عقیدتی تربیت اسلامی در مدارس اظهار کرد: شهید رجایی با تأسیس نهاد عظیم امور تربیتی و اخلاقی شجره طیبهای را پایهریزی کرد که در کمال خوشبختی امروز تأثیرات مطلوب و عمیقی را در صحنه آموزشی و پرورشی شاهد هستیم.
حبیبی با اشاره به دشواریها و سختیهای تأسیس امور تربیتی و پرورشی در بدو انقلاب تصریح کرد: در آغازین سالهای پیروزی انقلاب، وجود عناصر ضد نظام و منحرف فکری در بسیاری از مدارس سطح شهرها در کشور باعث ایجاد نوعی جو تنشزا میان دانشآموزان و نوجوانان شده بود که مربیان و معلمان تربیتی با قدرت معنوی و فکری خود توانستند بر تمامی این انحرافات و و کج رویها فائق آیند و تربیت صحیح را به نسلهای اولیه انقلاب باز گردانند.
مدیر کل آموزش و پرورش قزوین ضمن یادآوری و تشریح نقش مؤثر و بیبدیل مربیان تربیتی در ایجاد انگیزه و اشتیاق نوجوانان و دانشآموزان در زمان جنگ تحمیلی برای حضور در میدان جهاد تصریح کرد: در ایامی که کشور با مسئله تهاجم گسترده نیروهای رژیم عراق با حمایت آمریکا و دول غربی مواجه شد، مربیان و متولیان امر تربیت و پرورش در مدارس با ایجاد روحیه اشتیاق و بر انگیختن حس وطندوستی و شهادتطلبی در میان آحاد دانشآموزان عامل مهمی برای حضور گسترده بسیجیان کم سن و سال در میدان جهاد و خاکریز جبهههای نبرد حق علیه باطل بودند و کارنامه معنوی درخشان و پرباری را از خود به جای نهادند.
حبیبی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند صعودی و افزایش فعالیتهای مروجین و مربیان تربیتی در سطح مدارس خاطر نشان کرد: با تمامی برنامههایی که تاکنون برای ارتقای معنوی و انسانی امور تربیتی در مدارس انجام شده، هنوز ضرورت حضور مربیان بیشتر در میان دانشآموزان برای تربیت بیشتر و صحیحتر اسلامی احساس میشود و در مقابل دانشآموزان سطح مدارس نیز تمایل وافری به انجام فعالیتهای پرورشی و تربیتی در اوقات بیکاری خود در مدارس دارند.
وی با بیان این نکته که امروز بسیاری از دانشآموزان کمتوان و متوسط نیز در بیشتر زمینهها و عرصههای گوناگون علمی، فرهنگی و اجتماعی به خودباوری و همچنین رشد و شکوفایی حیرتآور و قابل توجهی دست یافته، عنوان کرد: در دنیای اطلاعات و فناوریهای نوین امروز جوانان و دانشگاهیان متخصص و هوشیار کشور ما که از متن مدارس به پا خواسته و در میدان تلاش علمی قرار گرفتهاند با ارائه هزاران عنوان از مقالات و طرحهای درخشان مطالعاتی و پربازده به کشورهای دیگر نوید استقلال، خودباوری و احساس غرور ملی را میدهند.
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفکیکناپذیری دو اصل تربیت و آموزش و همچنین لزوم توجه متعادل به این دو مسئله به طور همزمان در سطح مدارس کشور اذعان کرد: در طی مسیر حرکت انقلاب همواره عدهای معتقد و بر این باور پافشاری داشتند که آموزش منهای تربیت را در مدارس اجرا کنند و این یکی از برنامههای نامطلوب و نامناسبی بود که باعث تفکیک تدریجی آموزش و پرورش شد.
حبیبی با تشریح نحوه پیوند جداییناپذیر آموزش و پرورش با یکدیگر و تفاوت دیدگاهی در این ارتباط تصریح کرد: نباید مسئله تربیت با سهلانگاری و کمکاریها کمرنگ و از بین برود، چراکه در این صورت آموزش و پرورش معنایی ندارد.
وی با بیان تأثیرگذاری همهجانبه محیط، فضای آموزشی و مربیان تربیتی با یکدیگر برای ارتقای سطح معنوی و فکری دانشآموزان در سطح مدارس عنوان کرد: معلمان و مدیران در تربیت تأثیرگذارند، دانشآموزانی که در مدرسه و کلاسها حضور دارند در تربیت یکدیگر موثرند.
بیان خاطرات توسط یکی از مربیان تربیتی شهرستان بویینزهرا و اجرای سرود خلیج فارس از دیگر برنامههای همایش امروز بود.
همچنین در مراسم امروز با حضور مدیرکل آموزش و پرورش قزوین از مربیان تربیتی و معلمان نمونه سطح شهرستان بویینزهرا با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/ش10