اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در بهار 91 آغاز می‌شود

فصل دوم کاوش در قلعه تپه ابهر

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابهر و خرم‌دره گفت: فصل دوم کاوش در قلعه تپه ابهر در فصل بهار سال 91 آغاز می‌شود.

فصل دوم کاوش در قلعه تپه ابهر

داوود آبیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر خیابان موجود در مسیر کمربندی قلعه تپه ابهر را بسته‌اند و مجوز فصل دوم را گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه یافته‌های قلعه تپه ابهر ارزش بسیار زیادی دارد، خاطر نشان کرد: وجود معماری همراه با داده‌های باستان شناختی مهم‌ترین شاخصه این تپه محسوب می‌شود که نمونه آن در سایر تپه‌های تاریخی و باستانی کمتر به دست آمده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابهر و خرم‌دره با بیان اینکه آثار معماری عصر مفرغ و عصر یانیق از قلعه تپه کشف شده است، اضافه کرد: پیکر‌های حیوانی، سفال‌های شاخص خاکستری، ابزارهای سنگی و استخوانی مربوط به عصر یانیق از دیگر یافته‌های این تپه است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نسبت به شناخت یافته‌های معیشتی مردم منطقه کمتر پرداخته شده است، ادامه داد: فرآوری شکار و صید خرچنگ که آثار آن در کنار اجاق‌ها کشف شده است، بیانگر صید و استفاده از حیوانات آبزی توسط مردم قلعه تپه بوده است.

آبیان با بیان اینکه سایت قلعه تپه ابهر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان محسوب می‌شود، تصریح کرد: حضور گردشگران در سایت‌های تاریخی موجب افزایش آگاهی آن‌ها از دوران‌های گذشته و شیوه زندگی و فرهنگ آن‌ها می‌شود.

وی همچنین به ویژگی‌ها و جاذبه‌های طبیعی شهرستان ابهر نیز اشاره کرد و افزود: طبیعت این شهر در کنار معماری با ارزش و شاخص آن موجب جذب گردشگران به ابهر شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابهر و خرم‌دره یادآور شد: فصل دوم کاوش در تپه باستانی قلعه تپه ابهر با همکاری دانشگاه آزاد واحد ابهر و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول