اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری خبر داد

نوشتن نامه‌های تهدیدآمیز بر روی درختان قطع شده در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: افراد ناشناسی به دلایل معلوم درختان عرصه جنگلی در برخی نقاط استان را قطع کرده و نامه تهدیدآمیز بر روی درختان می‌نویسند.

نوشتن نامه‌های تهدیدآمیز بر روی درختان قطع شده در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عباسعلی نوبخت ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طبیعت ما مظلوم است و فشار زیادی به این طبیعت وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دلایل مختلف باید حامی طبیعت باشیم، تصریح کرد: برای نخستین بار جشنواره کاریکاتور "جنگل، زندگی" را با حضور هنرمندان این عرصه برگزار کردیم.

نوبخت با بیان اینکه درخت از انسان‌ها بهتر است، گفت: ‌به این دلیل که برای بقا، رقابت سالم دارد و به گونه‌ای نیست که حتما همنوعان خود را از بین ببرد تا سالم باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه درخت همواره به ما درس انسان بودن می‌دهد، یادآور شد: احساس می‌کنم کسانی که خالصانه می‌خواهند طبیعت را حفظ کنند، در بین مسئولان هم تنها هستند چرا که برخی مدیران استانی ما بخشی‌نگر هستند و به نوعی به طبیعت دست‌درازی می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ادامه داد: ‌نتیجه این موضوع این می‌شود که سطح خوب طبیعت شمال کشور برای توسعه بخش‌های کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار می‌شود، اما ما به سمتی می‌رویم که این عرصه‌ها باز پس‌گیری شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار جهانی در سال 2050 با بحران شدید آب و اکسیژن مواجه هستیم، بیان داشت: جنگل‌های شمال کشور این توانمندی را دارد که برای 19 میلیون نفر اکسیژن تولید کند.

نوبخت با بیان اینکه پوشش گیاهی شمال کشور برای ادامه حیات 400 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته، تصریح کرد: گونه‌های گیاهی ما معرف بسیاری از نکات هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه 91 درصد از خاک مازندران اراضی ملی است، گفت:‌ بخشی از این اراضی به دلایل مختلف در دست مردم به عنوان اراضی اختلافی قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه 6/1 میلیون واحد دامی در حوزه منابع طبیعی ساری داریم که تاکنون 371 هزار و 240 واحد دامی از جنگل خارج شدند، اضافه کرد: هنوز یک میلیون و 760 واحد دامی در عرصه‌های جنگلی وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد 4 هزار و 315 تک خانوار در جنگل ساکن بودند که بالغ بر 650 تک خانوار تجمیع شدند، ادامه داد: هنوز 3 هزار و 735 نفر تک خانوار در جنگل‌ها استقرار دارند.

نوبخت با بیان اینکه 270 روز از سال، دام‌ها در طبیعت هستند که اگر روزانه یک اصله نهال بخورند معادل سالانه 241 میلیون و 745 هزار و 200 اصله نهال است، خاطرنشان کرد: رقم ریالی باز تولید این تعداد نهال 60 میلیارد تومان است و البته این میزان دام، هر یک خسارت‌های زیست محیطی مانند کوبیدگی خاک را به دنبال دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه عده‌ای برای بهره‌برداری سیاسی، به دنبال قوانینی رفتند که حضور دام در جنگل را شرعی کنند، گفت: کل دنیا از این موضوع دچار مشکلاتی شده و به همین دلیل نسبت به خروج دام از طبیعت اقدام کردند.

این مسئول با بیان اینکه هر هکتار از جنگل‌های ما توانایی ذخیره 2 هزار و 500 مترمکعب آب را در طول سال دارد، بیان داشت: ‌جنگل‌های مخروبه 500 مترمکعب و باغات هم ظرفیت ذخیره‌سازی 130 مترمکعب آب را دارند و اگر مسئولان این موارد را نبینند نتیجه‌اش همان می‌شود که در سیل نکا اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه 8 هزار و 600 واحد دامداری در جنگل‌ها داریم، متذکر شد: اگر هر کدام از این واحدها 2 هکتار زمین به خود اختصاص دهند 17 هزار و 200 هکتار از بهترین رویشگاه‌های جنگل‌های دنیا، اختصاص به این امر می‌یابد و درآمد درختکاری در این اراضی فقط 400 میلیارد تومان در سال است.

نوبخت با بیان اینکه از طریق احکام قضایی 35 هکتار از اراضی تصرف شده غیر قانونی را امسال باز پس‌گیری کردیم، بیان داشت: هرچه به سمت شرق استان می‌رویم تجاوز به عرصه منابع طبیعی، کمتر است.

وی با اشاره به وجود 233 مجوز فعالیت معدن در حوزه منابع طبیعی ساری، افزود: از این تعداد 123 مورد فعال است و 100 معدن دیگر در بنگاه‌های مختلف با قیمت‌های 600 تا 900 میلیون تومان، خرید و فروش می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به مناطق بحرانی اذعان داشت: موجودات ناشناسی به دلایل معلوم درختان عرصه جنگلی در برخی نقاط استان را قطع کرده و نامه تهدیدآمیز بر روی درختان می‌نویسند که در حال پیگیری قضایی هستیم.

وی با بیان کمبود نیروهای حفاظتی در عرصه منابع طبیعی، متذکر شد:‌ در هر 8 هزار تا 9 هزار و 600 متر عرصه، یک نیروی حفاظتی داریم و اگر من مدیرکل هم کارم را رها کرده و به حفاظت بپردازم بازهم کمبود نیروی حفاظتی در اراضی داریم.

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول