اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار شهر "افوس":

"افوس" شهری که هر خانه‌‌اش یک معلم دارد

خبرگزاری فارس: شهردار شهر "افوس" گفت: به جرات می‌توان گفت که در هر یک از خانه‌های این شهر یک فرهنگی و معلم زندگی می‌کند و بسیاری از جوانان این شهر نیز در بهترین دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

"افوس" شهری که هر خانه‌‌اش یک معلم دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر "افوس" در شهرستان فریدن و 150 کیلومتری اصفهان و در 8 کیلومتری جاده ترانزیتی اصفهان ـ خوزستان قرار گرفته است. این شهر بیش از 5 هزار نفر جمعیت دارد و در 38 کیلومتری غرب شهر داران ـ مرکز شهرستان فریدن ـ بین روستاهای شش‌جوان، داشکسن و خویگان واقع است.

افوس در دامنه کوه قوسی شکل به همین نام ایجاد شده، این کوه بلند و برف‌گیر است و بدین علت جویبارهای زیادی از این کوه سرچشمه می‌گیرد.

از مجموع جویبارهای این کوه، آب سرچشمه که منبع اصلی آب زراعی افوس است تأمین می‌شود، جوی سرچشمه راه خود را در دره‌ای مشجر و با صفا به سوی شمال باز می‌کند، به همین دلیل افوس به شهر هزار و 200 چشمه و شهر "چشمه‌ساران" معروف است و در سفر رئیس جمهور به استان اصفهان، به عنوان قطب نمونه گردشگری غرب استان نیز معرفی شده است.

خانه‌های افوس در مغرب این درهٔ پردرخت در امتداد شمال به جنوب گسترش یافته‌‌اند و زمین‌های زراعی در مشرق و جنوب دره ذکر شده، توسعه یافته‌ است.مردم این شهر هم مانند دیگر روستاها و شهرهای فریدن بزرگ به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و با مشکلات عدیده‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

با اردشیر خلیلی شهردار این شهر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

*‌ فارس: مهم‌ترین ویژگی شهر افوس نسبت به مناطق دیگر فریدن چیست؟

خلیلی: افوس یک شهر فرهنگی و علمی به حساب می‌آید، به جرات می‌توان گفت که در هر یک از خانه‌های این شهر یک فرهنگی و معلم وجود دارد و بسیاری از جوانان این شهر در بهترین دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

*‌ فارس: منطقه فریدن با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، شهر افوس با چه مشکلاتی رو‌به‌رو است و مهم‌ترین آنها کدام است؟

خلیلی: این شهر هم مانند سایر مناطق فریدن بزرگ معضلات و مشکلاتی دارد اما شاید اشتغال مهم‌ترین مشکل منطقه ما به حساب ‌آید، جوان‌ها پس از اینکه مدرک تحصیلی می‌گیرند، مجبور می‌شوند برای گذران زندگی به شهرهای بزرگ همچون تهران و اصفهان مهاجرت کنند.

وی خشکسالی و کمبود آب کشاورزی را یکی دیگر از کمبودهای این منطقه دانست و ادامه داد: خشکسالی روی اقتصاد مردم تأثیر گذاشته و درآمد آنها را کم کرده است.

شهردار افوس با بیان اینکه این منطقه جزو سرشاخه‌های زاینده‌رود به حساب می‌آید، اظهار داشت: مقدار زیادی آب از این منطقه خارج می‌شود در صورتی که با اجرای طرح‌های آبخیزداری، چاه‌ها و قنات‌ها پرآب می‌شوند و آب‌دهی بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آب کشاورزی منطقه حدود 60 روز از شهر خارج می‌شود، بیان داشت: مسئولان مربوطه با اجرای طرح‌های آبخیزداری و هدایت چاه‌ها می‌توانند در آن اثر بگذارند و موجب رونق اقتصادی منطقه شوند.

شهردار افوس مردم این منطقه را کم‌توقع دانست و اضافه کرد: مطالبات مردم از مسئولان کم بوده و شاید این یکی از دلایلی باشد که فریدن پیشرفت قابل قبولی نداشته و نتوانسته از ظرفیت‌های فراوان خود استفاده کند.

*‌ فارس: از نظر فرهنگی شهر افوس در منطقه چه جایگاهی را در اختیار دارد؟

خلیلی: همان طور که عرض کردم، این شهر از نظر فرهنگی وضعیت خوبی دارد و وجود معلمان دلسوز آن، گواه این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه کمبود مدارس در مقاطع بالا جزو مشکلات برخی از مناطق فریدن است، گفت: با این حال شهر افوس از این نظر در وضعیت خوبی است و در تمام دوره‌های ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی 2 مدرسه دارد.

شهردار افوس با اشاره به اینکه سطح علمی و میزان قبولی جوانان این شهر در دانشگاه در منطقه معروف است، تصریح کرد: جوانان تحصیل کرده فراوان و همچنین 50 استاد دانشگاه که در دانشگاه‌های معتبر کشور تدریس می‌کنند، جزو افتخارات علمی و فرهنگی افوس به حساب می‌‌آید.

*‌ فارس: مردم منطقه از وضعیت حمل و نقل شهر کمی ناراضی هستند و می‌گفتند در روزهای برفی هر چند ساعت یک بار تاکسی پیدا می‌شود، علت این موضوع چیست؟

خلیلی: افوس دارای پنج مینی‌بوس، یک اتوبوس و 16 تاکسی است و این در حالی است که حدود 80 درصد مردم افوس خودروی شخصی دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد رانندگان تاکسی از نبود مسافر گله می‌کنند؛ البته شاید در برخی شرایط آب و هوایی مشکلاتی در حمل و نقل نیز به وجود آید.

*‌ فارس: در سفرهای استانی رئیس جمهور به استان اصفهان برای شهر افوس مصوبه‌ای دیده شده است؟ چه مقدار از این مصوبات اجرایی شد؟

خلیلی: ساخت سالن ورزشی یک‌هزار متری برای شهر افوس جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به شهرستان فریدن بود که به اجرا در آمد.

وی با اشاره به اینکه تمام مصوبات سفر رئیس جمهور به شهرستان فریدن اجرایی شده، افزود: شهر افوس در سفر هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب شد که از لحاظ ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند یکی از نقاط قوت در راستای اشتغال، جذب گردشگر و سرمایه‌گذار و در نهایت بالا رفتن درآمد مردم، بسیار تأثیرگذار باشد.

*‌ فارس: نبود اشتغال و مهاجرت شایع‌ترین مشکلات منطقه فریدن بزرگ و شهر افوس به حساب می‌آید، از نظر شما راه برون‌رفت از این معضل چیست؟

خلیلی: البته وجود قطب گردشگری در این منطقه، سبب مهاجرپذیری این شهر شده است اما تنها راه احیا و توسعه این منطقه، جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال برای مردم به ویژه جوانان است.

شهردار افوس با بیان اینکه تا مسئله اشتغال در فریدن حل نشود، هیچ مشکلی حل نمی‌شود، تاکید کرد: البته پیشرفت‌های فریدن با گذشته قابل مقایسه نیست و طی هشت سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف پیشرفت انجام شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب برای شکوفا کردن ظرفیت بالایی که در این منطقه وجود دارد، فاصله زیادی داریم.

*‌ فارس: فعالیت‌های عمرانی شهرداری افوس برای توسعه شهر چه بوده است؟

خلیلی: به جز تصویب منطقه گردشگری در سفر هیئت دولت، خرید آب از کشاورزان برای تأمین آب فضای سبز منطقه گردشگری، افزودن 400 هکتار از اراضی ملی منطقه گردشگری به حریم شهر و محوطه‌سازی در منطقه گردشگری جزو مهم‌ترین اقدامات شهرداری بوده است.

وی پیگیری شهرداری افوس برای ساخت مرکز بهداشتی و درمانی این شهر را نیز جزو فعالیت‌های مهم برای توسعه شهر برشمرد.

---------------------------

گفت‌وگو از: امین محمدپور

---------------------------

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول