اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه بصره تاکید کرد

تقویت ارتباط علمی و تبادل دانشجو با دانشگاه شهید چمران

خبرگزاری فارس: معاون اداری مالی دانشگاه بصره بر تقویت آمادگی روابط علمی و تبادل استاد و دانشجو در چارچوب مقررات و قوانین پذیرش دانشجو با دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد.

تقویت ارتباط علمی و تبادل دانشجو با دانشگاه شهید چمران

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ساجد سعد حسن ظهر امروز در نشست با رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: دانشگاه بصره در سال 1964 تاسیس شده و هم اکنون 16 دانشکده، 14 مرکز تحقیقاتی، پنج مجموعه مدیریتی و 27 هزار و 180 دانشجو در مقطع کارشناسی دارد که از این تعداد 21 هزار دانشجو روزانه و 6 هزار و 180 نفر شبانه هستند.

به گفته وی، علاوه بر این تعداد، 4 هزار و 228 دانشجو از خارج از بصره (غیربومی) و 20 دانشجوی خارجی متعلق به کشورهای دیگر در دانشگاه بصره در حال تحصیل هستند.

سعد حسن تصریح کرد: با وجودی که کادر هیئت علمی این دانشگاه حدود 2 هزار و 681 نفر است اما متاسفانه در برخی رشته‌ها به ویژه مهندسی نفت، معماری، داروسازی، ریاضی و ... مشکلات جدی وجود دارد.

وی گفت: با وجود بستر نفت و گاز و صنایع نفتی در کشور عراق و قدمت دانشکده‌ها در دانشگاه بصره هنوز کادر هیئت علمی متناسب با حوزه نفت پرورش نیافته و تنها یک دانشجوی دکترای نفت در این دانشگاه مشغول به تحصیل است، این در حالی است که وزیر نفت کشور عراق بر تلاش دانشگاه بصره برای رفع این مشکل و گام برداشتن در جهت تقویت رشته‌های مورد نیاز تاکید دارد و از هیچ تلاشی در این راه دریغ نمی‌ورزد.

معاون دانشگاه بصره گفت: تفاهمنامه‌ای که پیش از این میان دانشگاه‌های بصره و شهید چمران اهواز امضا و مبادله شده به شکل یک‌طرفه پیش رفته است و انتظار داریم دانشگاه شهید چمران هم بازدیدی از دانشگاه بصره داشته باشد تا بتوان بهتر در راستای اجرایی کردن تفاهمنامه عمل کرد.

سعد حسن هدف از این دیدار را تلاش در زمینه‌های مختلف به ویژه برقراری ارتباط قوی‌تر در حوزه پژوهشی و آموزشی میان دو دانشگاه  عنوان کرد و گفت: امیدواریم که اساتید دانشگاه شهید چمران را در دانشگاه بصره برای برگزاری کارگاه‌ها، کنگره‌های علمی، کرسی‌های تدریس و .... ملاقات کنیم و متقابلا در رشته‌هایی که امکان دارد، تبادلات استاد و دانشجو با دانشگاه شهید چمران برقرار نماییم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های علمی بین ایران و عراق، تمایل قلبی ما به تقویت ارتباطات علمی با توجه به قرابت اقلیمی، فرهنگی و مذهبی میان دو کشور است.

به گفته وی، وزارت آموزش عالی عراق اختیار کامل به روسای دانشگاه‌های این کشور داده تا به طور مستقل و راسا نسبت به عقد قراردادهای آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌‌های مختلف اقدام کنند.

همچنین دکتر مروتی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت این دانشگاه و ظرفیت‌های علمی آن پرداخت و گفت: کل اعضای هیئت علمی خوزستان حدود 3 هزار نفر است  و دانشگاه شهید چمران اهواز با 17 هزار دانشجو و 550 عضو هیئت علمی نقش موثری در آموزش عالی استان دارد.

وی افزود: تعداد مجلات معتبر علمی پژوهشی دانشگاه شهید چمران 25 جلد است که در میان دانشگاه‌های کشور و استان رقم مناسبی است.

مروتی گفت: در سال گذشته یک‌هزار مقاله در مجلات ISI توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به چاپ رسیده است که در واقع به ازای هر عضو هیئت علمی دو مقاله منتشر شده است.

مروتی توضیح داد: دانشگاه شهید چمران اهواز به واسطه قرار گرفتن در استان صنعتی ارتباط بسیار خوبی با صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، کشاورزی، آب و برق و .... دارد که منجر به قراردادهای پژوهشی بسیاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تفاهمنامه ای که سال گذشته با دانشگاه بصره منعقد شده دو دانشجوی زبان انگلیسی در دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تحصیل‌اند اما به نظر می‌رسد جدیت و پشتکار و پیگیری کافی از سوی مسئولان در دانشگاه بصره برای ادامه همکاری‌ها وجود ندارد.

مروتی تاکید کرد: با توجه به مشابهت‌های فرهنگی زیاد و تشابه اقلیمی و موقعیت جغرافیایی خوزستان و عراق‏، آماده برقراری ارتباط قوی‌تر هستیم.

در بخش دیگری از این نشست،‌تندیس و لوح سپاس دانشگاه بصره تقدیم حسن مروتی رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز شد.

در ادامه، هیئت عراقی شامل ساجد سعد حسن معاون اداری مالی دانشگاه بصره، دکتر محسن معاون استاندار و نماینده بصره در شورای هماهنگی با دانشگاه شهید چمران و علاء‌الدین طاهر از دانشگاه بصره به همراه دکتر معزی معاون اداری مالی، دکتر زراسوندی معاون پژوهشی و فناوری و برخی مسئولان واحدها از بخش‌های مختلف دانشگاه شهید چمران شامل آزمایشگاه مرکزی، موزه، کتابخانه مرکزی، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم آب بازدید کرده و در جریان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه قرار گرفتند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول