اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بانک جامع اطلاعاتی پژوهشگران حوزه دین تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین بانک جامع اطلاعاتی پژوهشگران حوزه دین خبر داد.

بانک جامع اطلاعاتی پژوهشگران حوزه دین تدوین می‌شود

حسن عبدی‌پور امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: تدوین بانک اطلاعات در خصوص محققین و دین‌پژوهان یکی از طرح‌هایی است که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال اجراست.

وی ادامه داد: این اطلاعات به صورت نرم‌افزاری در سال آینده تهیه و در اختیار مراکز مرتبط قرار خواهد گرفت تا گام مثبتی در زمینه تجمیع فعالیت‌های فکری در حوزه دین انجام شود.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح مجموعه اطلاعات مورد نیاز از یک پژوهشگر در قالب پرسش‌نامه‌ای مدون شده و در اختیار مصاحبه‌گران قرار می‌گیرد تا اطلاعات به صورت دقیق و طبقه‌بندی شده از افراد جمع‌آوری شود.

وی اضافه کرد: این بانک اطلاعاتی موجب خواهد شد تا اطلاعات پژوهشگران حوزه علوم اسلامی مدون شده و در اختیار نهادهایی که نیاز به پژوهشگر و محقق دارند، قرار داده شود.

عبدی‌پور اظهار امیدواری کرد: با تکمیل این پروژه موازی کاری‌ها در پژوهش‌های دینی به حداقل برسد، چرا که هر محقق با رجوع به این نرم‌افزار و استفاده از آن می‌تواند از فعالیت‌های تحقیق دیگر محققان در سراسر کشور با خبر شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای جدی کشور ما مدیریت دانش و پژوهش است، افزود: دستگاه‌ها و افراد فعال در امر پژوهش باید مانند یک شبکه منظم با هم کار کنند، نه اینکه با پراکنده‌کاری نیروی علمی کشور را تحلیل دهند.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: تا کار افراد و نهادها در قالب یک طرح مدون و برنامه‌ریزی منسجم وارد نشود، هم‌افزایی نیروهای فکری صورت نمی‌پذیرد.

وی عنوان داشت: باید در ماموریت‌های آموزشی نهادهای علمی کشور یک بازنگری همه‌جانبه صورت بگیرد و مراکز به جای موازی‌کاری به سمت تجمیع نیرو در قالب مجموعه‌های قدرتمندتر بروند.

عبدی‌پور با اشاره به وجود دو نوع رویکرد در پژوهش‌های دینی و غیردینی، گفت: برخی پژوهش‌ها برای پیشبرد تفکر بنیادین در موضوعات مختلف اتفاق می‌افتد و قسمت دیگری از پژوهش‌ها نیز ناظر بر حل مسئله به صورت عملی و میدانی است.

وی متذکر شد: امروز کشور ما در عرصه علوم و معارف دینی، به پژوهش‌های بنیادین و میدانی به صورت همزمان نیازمند است و از هیچ‌یک از این دو زمینه نباید غفلت کرد.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: کشور ما از لحاظ نیروی بالقوه دانش و پژوهش در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد اما ضعف مدیریت دانش تا به امروز اجازه نداده است تا از این ظرفیت بالقوه در حد مطلوب استفاده کنیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول