اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نشست ضدسوری «دوستان سوریه» در تونس/ تاکید بر تشدید فشارها علیه نظام سوریه

خبرگزاری فارس: نشست ضد سوری دوستان سوریه یا به تعبیر روس‌ها، دشمنان سوری در تونس برگزار شد و در آن بر فشار بیشتر بر نظام سوریه تاکید شد.

نشست ضدسوری «دوستان سوریه» در تونس/ تاکید بر تشدید فشارها علیه نظام سوریه

به گزارش فارس، نشست ضدسوری «دوستان سوریه» که پارلمان روسیه آن را «دشمنان سوریه» نامید، روز گذشته (جمعه ۲۴ فوریه) در تونس برگزار شد و در آن هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و سران کشورهای عربی به جز لبنان و چندین کشور دیگر جز روسیه و چین برگزار شد.

کشورهای خلیج فارس در این نشست خواستار اعمال فشار شدیدتر و بیشتری علیه سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری آن شدند و از سوی دیگر هیلاری کلینتون مدعی شد که اسد اگر مانع آنچیزی شود که وی آن را کمک‌های بشردوستانه خواند، بشود، دستش به خون بیشتری آلوده می‌شود.

در میان اعراب سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بیش از همه از پایداری دولت و ملت سوریه در مقابل چندین ماه هجمه و فشار سیاسی، نظامی و تبلیغاتی خشمگین بود برای همین مدعی شد که تنها راه حل بحران سوریه، انتقال قدرت به صورت اختیاری یا اجباری است.

سعود الفیصل تجهیز مخالفان سوریه به سلاح را که تاکنون با انواع سلاح سبک و سنگین شهرهای سوریه را ناآرام کرده‌اند، ایده‌ای ممتاز توصیف و تاکید کرد که نمی‌تواند چشمان خود را روی خون‌هایی که در سوریه ریخته می‌شود ببندد. اما سعود الفیصل به سرکوب تظاهرات در شرق کشور خود و کشتار جوانان این منطقه هیچ اشاره‌ای نکرد.

در ابتدای این نشست، هیلاری کلینتون بشار اسد را تهدید کرد که بهای سنگینی (به دلیل مقاومت خود) پرداخت خواهد کرد. وی در سخنان از پیش آماده‌شدی گفت که اگر اسد اجازه ندهد کمک‌های انسانی وارد این کشور شود، دستانش به خون بیشتری آلوده می‌شود. وی بدون اشاره مستقیم به چین و روسیه نیز آنان را به توقف حمایت خود از سوریه فراخواند در حالی که آمریکا خود از 11 ماه پیش از افراد مسلح در سوریه حمایت کرده است و هنوز این حمایت را ادامه می‌دهد.

در نشست دیروز، حمد بن جاسم وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر نیز خواستار تشکیل نیرویی عربی برای تحمیل صلح و بازکردن گذرگاه‌هایی در سوریه تحت بهانه گذرگاه‌های بشردوستانه در سوریه شد. اقدامی که طرح آن در ترکیه حاضر است اما با استقرار ارتش سوریه در مناطق نزدیک مرز هیچ گاه اجرایی نشد.

این نشست در حالی در تونس به پایان رسید که زمزمه‌هایی از نشست بعدی در ترکیه به گوش می‌رسد. روز گذشته داود اوغلو اعلام کرد که توافقی کلی بر سر این مسئله وجود دارد که نشست پیگیری این اجلاس در ترکیه باشد.

از طرف دیگر رفیق عبدالسلام، وزیر خارجه تونس میزبان این نشست سخنان افتتاحیه را بیان کرد و گفت که ممکن اسد در نشست بعدی (ترکیه) اعضای کنفرانس دوستان سوریه، مخالفان سوریه را به رسمیت بشناسند. (که البته منظور آنان از مخالفان فقط بخشی از مخالفان خارج نشین سوریه موسوم به شورای ملی سوریه است که در ترکیه با حمایت  آمریکا و فرانسه تشکیل شد).

وزیر خارجه تونس اعلام کرد: به احتمال زیاد در نشست آتی دوستان سوریه، در ترکیه، «شورای ملی سوریه» (به ریاست برهان غلیون) به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه شناخته شود. غلیون کسی است که در نامه‌ای محرمانه به کلینتون خواستار حمله نظامی به کشورش شده بود.

در همین حال، جبهه غربی-عربی در حالی شورای ملی را می‌خواهد به رسمیت بشناسد که حزب «تنسیق ملی سوریه» مهم‌ترین حزب مخالف داخلی سوریه به همین دلیل و به دلیل نادیده گرفته شدن حضور این حزب و تبعیض سیاسی میان مخالفان سوریه، نشست تونس را تحریم کرد و در آن حضور نیافت.

بیانیه پایانی نشست:

کنفرانس تونس در بیانیه پایانی خود از تلاش‌های «شورای ملی» که هدف آن را تشکیل ساختار گسترده از مخالفان دانست، تقدیر کرد و این شورا را به ادامه دادن تلاش‌های خود دعوت کرد.

در بیانیه پایانی بر حاکمیت، استقلال سوریه و تمامیت ارضی آن تاکید شد اما نفس همین کنفرانس که در آن کشورهای مختلف برای سوریه تصمیم گیری می‌کنند دخالتی آشکار و نقض استقلال سوریه به شمار می‌رود.

در این بیانیه آنچه نقض حقوق مداوم مردم سوریه نامیده شده، محکوم شده است. در این بیانیه به راهکار سیاسی برای حل بحران دعوت شده است به گونه‌ای که اصلاحات ریشه‌ای در ساختار نظام سیاسی سوریه اتفاق بیفتد.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به روند اصلاحات سیاسی اجتماعی بشار اسد در سوریه نشده است. در حالی که قرار است فردا همه‌پرسی قانون اساسی سوریه برگزار شود. قانونی که حاکمیت حزب بعث را پایان داد و تعدد احزاب سیاسی را به قانون تبدیل کرد.

اتحادیه عرب در این نشست خواستار حضور مخالفان داخلی سوریه نیز شد و بر مسالمت‌آمیز بودن تغییر سیاسی در سوریه تاکید کرد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول