اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خبرنگار فارس در تونس گزارش می دهد

خطر مبلغان وهابی افراطی در تونس؛ مردم: افراط کاری را قبول نداریم

خبرگزاری فارس: در پی سخنرانی‌های تفرقه‌افکنانه یک مبلغ وهابی مصری در تونس مردم در تجمعاتی اعتراضی وی را محکوم کردند و با شعارهایی علیه تفرقه و فتنه تاکید کردند که چنین مواضعی را بشدت رد می‌کنند.

خطر مبلغان وهابی افراطی در تونس؛ مردم: افراط کاری را قبول نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تونس، «نه به تفرقه،‌ نه به افراط گرایی دینی... فتنه از قتل بدتر است... مسلمان‌ها فتنه را پس می‌زنند» شعارهایی است که صدها تظاهرات‌کننده و از همه اقشار جامعه مدنی تونس در میدان پاردو مقابل شورای ملی موسسان سر دادند تا مخالفت خود را با سخنان و سخنرانی‌های افراطی که وجدی غنیم، مبلغ سلفی افراطی مصری در پایتخت و دیگر شهرهای تونس ایراد کرد، اعلام کنند.

وی این سخنان را حدود یک هفته پیش در سفر به تونس بیان کرد که به دعوت جمعیت‌های سلفی تونس به این کشور سفر کرده بود.

وجدی غنیم در یکی از سخنرانی‌هایش سرود ملی تونس را به سخره گرفت و کسانی که آن را می‌خوانند کافر دانست. او در مناسبات متعددی خواستار اجرای شریعت اسلام و ختنه کردن دختران شد اما برخی حقوقدانان این سخنان وی را هتک کرامت زن تونسی دانستند تا جایی که برخی وکلا شکایتی قضایی در این خصوص علیه او تنظیم کردند.

از سوی دیگر، آمنه منیف رئیس جمعیت «همه ما برای تونس»  که تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کرد تاکید کرد که آمد و شد مبلغان صاحب افکار تاریک و خشک و دارای زمینه‌های وهابی به تونس به بهانه روشنگری و نشر تعالیم اسلام با سوء استفاده از فضای مساجد و مصلی‌ها امری مردود است در نظر مردم. اولویت‌های تونس در مرحله حساس کنونی فقر و خصوصی‌سازی و بیکاری است. باید برای این کارها راهکارهای فوری یافت بدون اینکه مسائل تکفیری را به ذهن مردم منتقل کرد یا اینکه از دین برای اهداف سیاسی سوء استفاده کرد.

وی همچنین اعلام کرد که قصد این مبلغان انتشار حس تنفر و ایجاد فتنه و تفرقه میان ملت تونس و تقسیم آنان به مسلم و کافر است که این امری کاملا مردود است.

همچنین مردمی که در این تجمع اعتراضی شرکت کردند، فریاد می‌زدند: ما مسلمانیم و به اسلام واحد، اسلام آسان‌گیر و محبت که بر اساس آن تربیت شده‌ایم ایمان داریم و هر گونه افراطگرایی را رد می‌کنیم.

در سویی دیگر اعلام می‌کردند که تونس کشور آزاد با فضای دموکراسی است و همین امر سبب می‌شود نظر دیگران را حتی با وجود اختلاف نظر شنید در نتیجه باید همه حضور مبلغان را بپذیرند اما فرهنگ و تمدن تونس هم در نظر گرفته شود و همه اشکال تعصب دینی کنار گذاشته شود.

در مقابل منصف مرزوقی رئیس جمهوری تونس سکوت خود را شکست و در آخرین حضور خود در تلویزیون غنیم مبلغ مصری را فردی منحرف از لحاظ فکری اعلام و تاکید کرد که کشور تونس جایی برای این مبلغان سلفی نیست.

این مبلغ مصری شنبه هفته گذشته و به دعوت چهار جمعیت سلفی که اخیرا در تونس تاسیس شدند به تونس آمد. این جمعیت‌ها جمعیت ایثار و دعوت اسلامی، جمعیت بشارت‌های خیر، آکادمی دار الحدیث تونس و جمعیت آموزش قرآن فرقان است.

جمعیت‌های دینی و حقوقی تونس پیش از این همچنین خواستار اخراج این مبلغ افراطی از انگلیس به اتهام تحریک به تروریسم شده بودند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول