اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کمبود امکانات بهداشتی در بوئین میاندشت

وعده‌‌های بی‌سرانجام برای شهری که بیمارستان هم ندارد

خبرگزاری فارس: وضعیت بهداشت و درمان در شهر بوئین میاندشت در حالی جای تامل دارد و فقر بهداشتی مسئولان در آن نمود می‌یابد که با توجه به نبود حتی یک آزمایشگاه که از الزامات درمانی در هر منطقه است، زایشگاه این شهر به دانشگاه پیام‌نور تبدیل می‌شود بدون اینکه مکان دیگری برای مادران باردار در نظر گرفته شود.

وعده‌‌های بی‌سرانجام برای شهری که بیمارستان هم ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر بوئین میاندشت که در فاصله 150 کیلومتری شهر اصفهان مستقر است در صورتی بیش از 50 روستای کوچک را در خود جای داده که به زودی قرار است تابلوی شهرستان بوئین میاندشت به خاطر جمعیت زیاد آن بر بالای آن نصب شود.

در این شهر یا شهرستان که تعداد زیادی از اهالی گرجی در دل آن ساکن شدند، تنها یک درمانگاه دارد که حداقل امکانات بهداشتی و درمانی برای معالجه سرپایی بیماران در آن موجود است.

همچنین این شهر یک زایشگاه به نام زایشگاه شهید مصطفی خمینی داشت که تبدیل به دانشگاه پیام‌نور شد تا ساختمان جدید دانشگاه آماده شود و در این مدت دانشجویان موقتا به تحصیل ادامه دهند اما این ساختمان نیمه‌کاره باقی مانده و علاوه بر اینکه دانشجویان در زایشگاه تحصیل می‌کنند، دیگر زایشگاهی در بوئین میاندشت وجود ندارد.

درمانگاه یا مرکز بهداشت توان معالجه بیماران تصادفی یا بیماری‌های حاد و مزمن را ندارد، همین امر سبب شده به هنگام برخورد با سوانح و هنگام انتقال این دسته از بیماران به بیمارستان‌های شهر اصفهان در طول مسیر تعدادی از بیماران جان خود را از دست بدهند.

اما طبق گزارش‌های مردمی این شهر یک سونوگرافی دارد که هزینه‌های آن نسبت به شهرهای دیگر بسیار بالا و در حدود 30 هزار تومان است.در درمانگاه شهر بوئین میاندشت یک انترن (کارآموز پزشکی در بیمارستان) مستقر است.

یکی از پرستاران مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی بوئین میاندشت به فارس گفت: در این مرکز هیچ‌گونه امکانات اورژانسی یک درمانگاه شبانه‌روزی همچون پزشک متخصص، رادیولوژی و آزمایشگاه وجود ندارد.

کریم مهدور تصریح کرد: این مرکز، خدمات اورژانسی تصادفات جاده‌ای محور خوزستان به اصفهان را هم از گردنه چمن سلطان تا سه راه فریدون‌شهر به مسافت حدود 50 کیلومتر پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در روستاهای این شهر اضافه کرد: این طرح در اکثر روستاهای بوئین میاندشت اجرا شده اما فعال نیست، چرا که پزشکان به دلایل مختلف هم‌چون مسافت راه، سرما، کمبود درآمد و نبود امکانات کافی، به صورت مرتب به روستاها سر نمی‌زنند.

این پرستار ادامه داد: ساختمان جدید مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی بوئین میاندشت از سال 77 افتتاح شده و در حال حاضر پس از گذشت 13 سال و در ایام نزدیک به انتخابات تعمیر شده و در حال رنگ‌آمیزی است.

به گزارش فارس، اگر چه شاید دلیل این ضعف بهداشتی و نواقص درمانی مثل همیشه به کمبود بودجه ختم و نتیجه‌گیری شود، هرچند بودجه بی‌تاثیر نیست اما آیا همه چیز تنها با پول رفع می‌شود و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح انجام دادن نقشی بر آن ندارد که بهتر است مسئولان بهداشت و درمان بر این امر پاسخ بدهند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول